Universitat Internacional de Catalunya

El Currículum de l'Especialitat Català/Castellà

El Currículum de l'Especialitat Català/Castellà
4
14824
1
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


 Toni (Antònia) Bonjorn Dalmau    abonjorn@uic.es

Presentació

L'assignatura de Currículum de l'Especialitat pretén indagar en els components d'una programació didàctica i el currículum de l'especialitat per a què l' alumnat tingui les eines per dissenyar, programar, implementar i avaluar activitats actives, participatives i efectives.

Requisits previs

Nivell C2, segons el MCERL, en la llengua de l'especialitat.

Objectius

  • Conèixer els continguts i components curriculars de l'especialitat.
  • Organitzar els elements importants del Currículum de l'especialitat.
  • Dissenyar programacions didàctiques: SA i UD.
  • Conèixer el PEC, TIL. Projecte Lingüístic de Centre, Proves d'Avaluació diagnòstica.
  • Implementar didàcticament situacions d'aprenentatge en Cooperatiu i altres.
  • Atendre el Pla Lector de centre.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Organitzar i sistematitzar el continguts curriculars.
  • Desenvolupar els principis i les tècniques que permeten planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge.
  • Utilitzar recursos i alternatives no sexistes per a dinamitzar el pensament, així com per a organitzar les aules i altres espais de treball i convivència.
  • Promoure la igualtat de drets i oportunitats dels/de les alumnes. 

Continguts

  1. Didàctica i currículum.
  2. Disseny, planificació i programació didàctica. Enfocament comunicatiu i per a competències.
  3. Avaluació: sistemes, criteris i eines.
  4. El Projecte Lingüístic de Centre i el pla de lectura.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



Metodologies docents:

  • Classes teòriques/expositives en línia.
  • Classes pràctiques en línia.
  • Resolució d'exercisis i qüestions.

Activitats formatives:

  • Classe magistral en línia
  • Classe pràctica en línia
  • Fòrums i debats virtuals
  • Estudi i treball individual
  • Treball grupal
  • Tutoria en línia

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada. 

L'avaluació està formada per diverses tasques que han de ser superades cada una d'elles per superar l'assignatura.

Especialitat en català i castellà:

  • Portafoli d'activitats aula i SA - 75%
  • Examen tipus test - 25%

La matèria s'imparteix en llengua catalana.

Per a poder realitzar l’ examen és necessari tenir instal·lat en  l'equip  material de l'alumne l' aplicació Safe Exam Browser. Sense aquesta aplicació, Moodle no et permetrà accedir i realitzar l’examen. A classe es lliuraran instruccions.

No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini. Les tasques avaluades amb errors greus de llengua es consideraran No Corregides; es podran tornar a presentar a 2ª convocatòria però la nota màxima serà un aprovat (5).

L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada. L'avaluació està formada per diverses tasques que han de ser superades cada una d'elles per superar l'assignatura.

Bibliografia i recursos

 

Diversos autors (2010). “Competències i didàctica de la llengua”. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 51.

Barrieras, M.; Comellas, R.; Fidalgo, M.; Junyent, M.C.; Unamuno, V. (2009). Diversitat lingüística a l’aula. Construir centres educatius plurilingües. Vic: Eumo Editorial i Fundació Jaume Bofill.

Camps, A. (coord.); Adell, P.; Bernárdez, E.; Brucart, J. M.; Camps, A.; Cassany, D.; Cuenca, M. J.; Guasch, O.; Salvador, V.; Sánchez-Enciso, J.. i Sanz, G. (2011) Llengua i literatura catalana. Complements de formació disciplinària. Formació del Professorat de Secundària. Barcelona. Ed. Graó.

Comajoan, L. (2003) “Adquisició de primeres i segones llengües: perspectiva històrica i qüestions actuals”, Caplletra, número 35 (2003), p. 15-46.

Cots, J. M.; Armengol, L.; Arnó, E.; Irún, M.; Llurda, E. (2007) La conciencia lingüística en la enseñanza de lenguas. Barcelona: Graó.

Cuenca, M. J. (1992) Teories gramaticals i ensenyament de llengües. València, Tàndem.

Funes, J. (2018) Estima’m quan menys ho mereixi… perquè és quan més ho necessito. Una guia per a pares i mestres adolescents. Barcelona: Columna. Versió castellana: Quiéreme cuando menos me lo merezca… porque es cuando más lo necesito. Barcelona: Paidós.

Imbernon, F. (2017) Ser docente en una Sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Barcelona: Graó.

Jensen E. F. i A. E. Nutt (2016) The Teenage Brain: A Neuroscientist's Survival Guide to Raising Adolescents and Young Adults. Haper. Versió espanyola: El cerebro adolescente. Guia de una madre neurocientífica para educar adolescentes. Barcelona: RBA. 2019.

Lomas, C. (coord.); J-P. Bronckart, Colomer, T.; Gracida, Y.; Jover, G.; López Villalva, M. A.; Martínez Montes, G. T.; Tusón Valls, A. (2015) Fonaments per a un aprenentatge comunicatiu del llenguatge. Barcelona: Graó. Versió castellana: Fundamentos para una enseñanza comunicativa del lenguaje. Barcelona: Graó.

Lomas, C., (coord.) (1996) La educación lingüística y literaria en la enseñanza secundaria. Barcelona: ICE / Horsori.

Mendoza Fillola, A. (coord.) (1998) Conceptos clave en didáctica de la lengua y la literatura. Barcelona: ICE UB.

Navarra, Andreu. (2019). Devaluación continua. Informe urgente sobre alumnos y profesores de secundaria. Tusquets editores.

Navarra, Andreu. (2021) Prohibido aprender. Un recorrido por las leyes de educación de la democracia. Barcelona: Cuadernos Anagrama.

Pujolàs, Pere (2003) Aprendre junts alumnes diferents Ed. EUMO

Ruiz Bikandi, U. (coord.) Ambròs, M. A.; Bernárdez, E.; Breu, R.; Escandell, M. V.; Guasch, O.; Jover, G.; Leonetti, M.; Olaziregi, M. J.; Oteagi, M. L.; Romera, M.; Ruiz Bikandi, U.; Tolchinsky, L. (2011) Lengua castellana y literatura. Complementos de formación disciplinar. Barcelona: Graó.

Sánchez Jiménez, S. U.; Martín Rogero, N.; Servén Díez, C. (2018) Complementos para la formación en lengua y literatura. Máster de Formación del Profesorado. Madrid: Editorial Síntesis.

NORMATIVA I MATERIAL DE SUPORT DEL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT. GENERALITAT de CATALUNYA

  •  Decret 175/2022, de 28 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica.
  •  Decret 171/2022, de 23 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del batxillerat.
  •  Decret 187/2015, de 25 d’agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria.
  •  Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del batxillerat.
  •  El marc estratègic per a la cooperació europea en l’àmbit de l’educació i la formació (ET 2020)
  •  Recomanació 2006/962/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de desembre de 2006, sobre les competències clau per a l’aprenentatge permanent
  • Documents per a l'organització i la gestió dels centres. Concreció i desenvolupament del currículum competencial i l'orientació educativa a l'ESO 21/06/2019. Generalitat de Catalunya 2019
  • Ordre ENS/108/2018, de 4 de juliol, per la qual es determinen el procediment, els documents i els requisits formals del procés d'avaluació a l'educació secundària obligatòria.
  • Marc per al plurilingüisme. Generalitat de Catalunya 2019.
  • El model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya. Subdirecció General de Llengua i Plurilingüisme. Web: Generalitat de Catalunya 2018. 

ÀMBIT LINGÜÍSTIC (LLENGÜES CATALANA I CASTELLANA) SEQÜENCIACIÓ DELS CRITERIS D’AVALUACIÓ. GENERALITAT DE CATALUNYA 2019.

  • Competències bàsiques de l'àmbit lingüístic. Llengua i literatura (catalana i castellana). Identificació i desplegament a l’educació secundària obligatòria. Generalitat de Catalunya, 2015.
  • El currículum a cop d'ull. Generalitat de Catalunya 2017.
  • El currículum competencial a l’aula. Una eina per a la reflexió pedagògica i la programació a l’ESO. Març de 2018. Generalitat de Catalunya, 2018.
  • La literatura a l'aula. Competències bàsiques Àmbit lingüístic Dimensió literària i comunicativa. Generalitat de Catalunya, 2014.
  • L'avaluació de 4t d'ESO. Web del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. Generalitat de Catalunya.
  • L'avaluació de quart d'ESO de 2019. Quaderns d'avaluació, 43. Generalitat de Catalunya, 2019.
  • Marc Europeu Comú de Referència per a les llengües. Consell d’Europa, 2002.
  • Orientacions pràctiques per a la millora de l’ortografia. Competències bàsiques Àmbit lingüístic Dimensió comunicativa i literària. Generalitat de Catalunya, 2014.
  • Servei comunitari. Web de referència del Departament d'Educació.
  • Xarxa de competències bàsiques. Materials diversos. Web de la Xarxa.