Universitat Internacional de Catalunya
Escriptura Acadèmica Català/Castellà
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Professorat segons especialitat:
CASTELLÀ/BIO-GEO Mª José López mlopezc@uic.es
ANGLÈS Remígio Díaz rrdiaz@uic.es
Presentació
Aquesta matèria està dirigida a futurs i futures professores de Secundària.
L'objectiu general és familialitzar l'estudiant amb l'escriptura acadèmica i la seva didàctica: recursos lèxic-gramaticals, discursius i retòrics de la llengua; estructura i característiques dels diferents textos acadèmics; metdologies recomanades i possibles aplicacions de la tecnologia.
Requisits previs
Nivell C1, segons el MCERL, en la llengua de l'especialitat.
Objectius
1. Dominar els recursos lèxic-gramaticals, discursius i retòrics de la llengua, propis dels diversos tipus de treballs acadèmics.
2. Estructurar i elaborar textos acadèmics d'acord amb les convencions de les diferents modalitats (recessió, ponència, article, etc.).
3. Emprar el sistema de referències (bibliogràfiques, artístiques i visuals, cinematogràfiques, videogràfiques i d'altres mitjans d'informació digital) en treballs acadèmics seguint els sistemes de referència i fulles d'estil acadèmiques
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
CE16 Realitzar escrits acadèmics utilitzant una metodologia rigorosa i establint els paràmetres d'interpretació crítica adequada per a la transmissió d'idees de manera eficaç amb les evidències suficients que corroborin les hipòtesis manifestades seguint les convencions acadèmiques.
CT1 Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequades per a la millora professional.
CT3 Mostra comportaments ètics i responsables com a ciutadà/na i com a professional
CB6 Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
CB9 Comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
CG1 Formular judicis reflexius i crítics, responsables, ètics i respectuosos sobre els diversos protagonistes de procés educatiu (família, escola i societat).
CG2 Analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de diversos entorns per tal de resoldre problemes o situacions de conflicte, per identificar i definir els elements significatius que constitueixen un problema per resoldre-ho amb criteri i de forma efectiva.
CG3 Integrar i col·laborar de forma activa en la consecució d'objectius comuns amb altres persones, àrees i organitzacions
CG4 Exposar les idees de forma oral i escrita adaptant-se a diferents estils comunicatius i tipus d'activitats.
CG6 Conèixer, integrar i utilitzar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diversos camps de forma eficaç i responsable.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1. Domina els recursos lèxic-gramaticals, discursius i retòrics de la llengua, propis dels diversos tipus de treballs acadèmics.
2. Estructura i elabora textos acadèmics d'acord amb les convencions de les diferents modalitats (recessió, ponència, article, etc.).
3. Domina el sistema de referències (bibliogràfiques, artístiques i visuals, cinematogràfiques, videogràfiques i d'altres mitjans d'informació digital) en treballs acadèmics seguint els sistemes de referència i fulles d'estil acadèmiques.
Continguts
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
Metodologies:
CP- Classes pràctiques |
REC- Resolució d’exercicis i qüestions |
Activitats formatives:
ETI- Estudi i treball individual |
CML - Classes magistrals en línia |
FDV - Fòrums i debats virtuals |
CPL- Classe pràctica en línia |
TL- Tutories online (individual o grupal) |
TG- Treball grupal |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
L'avaluació de l'assignatura anirà dirigida a constatar en quina mesura han estat assolides les competències seleccionades.
L'avaluació de l'assignatura consta de diferents parts. Cal superar-les totes per aprovar l'assignatura.
Al fòrum, només es considerarà completada l'activitat, si els estudiants un cop feta la seva aportació individual, repliquen l'aportació d'un altre company/a.
Els treballs es lliuren a la plataforma Moodle corresponent, dins de l'apartat destinat a cada tasca.
Aspectes formals llliurament de treballs acadèmics:
- No s'acceptaran els treballs lliurats fora de termini i la seva qualificació serà 0. Les tasques avaluades amb errades greus de llengua es consideraran "No corregides"; es podran tornar a presentar en 2a convocatòria però la nota màxima serà un aprovat (5).
- La participació a classe és essencial per a la dinàmica del curs; asímateix, les tasques de les classes síncrones formen part del procés i de la qualificació final.
- Els escrits acadèmics s'han d'estructurar i elaborar d'acord amb les convencions de les diferents modalitats textuals treballades (resum/abstract, assaig, article acadèmic...)
- L'alumnat ha de:
- Expressar-se de forma correcta i adecuada en les modalitats, orals i escrites.
- Relacionar teoria i pràctica per a construir coneixement docent.
- Dominar els recursos lèxic-gramaticals, discursius i teòrics de la llengua, propis dels diferents tipus de treballs sistemàtics.
- Dominar el sistema de referències (bibliogràfiques, científiques, artístiques i visuals, cinematogràfiques, videogràfiques i d'altres mitjans d'informació digital) en un treball acadèmic, i seguint els sistemes de referència i els fulls d'estil acadèmic.
PERCENTATGES |
SISTEMES D’AVALUACIÓ |
|
|
25% |
PT - Presentació de treballs en línia.
|
25% |
PF – Participació en fòrums i debats virtuals.
|
30% 20% |
ETE - Examen test. PA - Examen de preguntes obertes. |
Bibliografia i recursos
Bargalló, C. M. (2005). Aprender ciencias a través del lenguaje. Educar, 33, 27-38.
Casanovas, M. y Campos, J. F. (2014). Integración de las TIC en la escritura académica: competencia informacional y hábitos de búsqueda. Hekademos: revista educativa digital, (16), 9-16.
Camps, A. (1994). L’ensenyament de la composició escrita. Barcelona: Barcanova.
Cassany, D. (1993). Reparar la escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito. Barcelona: Graó.
Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paidós.
Cassany, D., LUNA, M., SANZ, G. (2019). Enseñar lengua. Barcelona: Graó.
Castelló, M., Bañales, G. y Vega, N. A. (2011). Leer múltiples documentos para escribir textos académicos en la universidad: o cómo aprender a leer y escribir en el lenguaje de las disciplinas. Pro-Posições, Campinas, 22(1), 97-114.
Centro de Recursos para la Escritura Académica del Tecnológico de Monterrey. CREA. (2012). Normas de citación de la información de otros. http://sitios.ruv.itesm.mx/portales/crea/comprender/como/1_utilizandoinformacion.htm
Hymes, D. (1972). Competencia comunicativa. Editorial Pride and Holmes.
Martín, T. (2015). La escritura académica: pautas. Instituto Cervantes, 172-180.
Moreno, F. (2010). Cómo escribir textos académicos según normas internacionales: APA, IEEE, MLA, Vancouver e ICONTEC. Barranquilla: Ediciones Uninorte.
Nussbaum, L. (2003). De cómo aprender lenguas y contenidos curriculares actuando. Aula de Innovación Educativa, 129, pp. 20-23
Torres, J. L., Calla, K. M., Castañeda, E. S., Mory, W., y Pumacayo, I. I. (2020). Tecnología de la información y comunicación y las competencias comunicativas en estudiantes universitarios. Revista Espacios, 41(46), 281-297.