Universitat Internacional de Catalunya
Models Alternatius a l'Experimentació Animal
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
El professor atendrà els dubtes dels alumnes en acabar la classe o be a través del seu email: jdelapuente@uic.es
Presentació
La humanitat ha utilitzat els animals per al coneixement científic i gràcies a ells s'ha avançat molt en el desenvolupament de teràpies, cirurgia, etc. Tanmateix, actualment se sap que no tots els resultats obtinguts es correlacionen en l' espècie humana i per tant s' ha posat en qüestió el seu ús.
Tot i que algunes estadístiques apunten a una disminució del nombre d'animals utilitzats en investigació, la realitat és que encara es continuen utilitzant un nombre molt elevat. El 2010, la comissió europea va aprovar una directiva relativa a la protecció dels animals utilitzats en experimentació per a finalitats científiques i docents per tal de fomentar el principi de les 3 Rs: Reemplaçar, Reduir i Refinar.
En aquest context, es planteja donar una formació essencial sobre el marc legislatiu i els models alternatius a l' experimentació animal des de diversos enfocaments que podran usar els nostres alumnes en el seu futur.
Requisits previs
Per poder matricular aquesta optativa, es recomana haver aprovat:
- Toxicologia
- Biologia Molecular
- Genètica
- Enginyeria genètica i models d' experimentació
Objectius
- Entendre la situació actual de l' ús dels models animals per a experimentació.
- Estudiar i aplicar en casos pràctics el principi de les 3Rs.
- Conèixer els models alternatius actuals, els seus beneficis i casos d' ús.
- Treballar en un projecte hipotètic i plantejar un model alternatiu a l' experimentació animal.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- CB05 - Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- CE19 - Reconèixer els principis de les ciències biomèdiques relacionades amb la salut i aprendre a treballar en qualsevol àmbit de les ciències biomèdiques (empresa biomèdica, laboratoris de bioinformàtica, laboratoris d'investigació, empresa d'anàlisis clíniques, etc.).
- CG07 - Integrar els conceptes bàsics relacionats amb el camp de la biomedicina tant teòrics com experimentals.
- CG10 - Dissenyar, redactar i executar projectes relacionats amb l'àrea de les ciències biomèdiques.
- CG11 - Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques.
- CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
- CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
- CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
- CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
- CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
- CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
- CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
- CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
- CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
- CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
- CT12 - Aplicar el mètode científic.
- CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
- CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L' alumne:
- Té la capacitat de treballar en l' àmbit de la recerca biomèdica.
- Aplica les eines que permetin des de la correcta elecció i interpretació de la bibliografia a una adequada integració i participació en les activitats d' un grup de recerca.
- Coneix i utilitza adequadament el vocabulari científic, tècnic o específic, així com la bibliografia concreta del grup o empresa receptor de les pràctiques externes.
- Demostra autonomia en el laboratori de recerca i utilitza adequadament vocabulari, proves, reactius i altres recursos propis de l' entorn laboral.
- Demostra autonomia i sentit crític en la interpretació de la informació.
- Comprèn les bases per planificar, organitzar i controlar la càrrega de treball que li és assignada.
- Desenvolupa una actitud professional adequada a l' entorn de treball.
Continguts
Tema 1: Ètica i legislació de benestar animal
Tema 2: Legislació de benestar i protecció dels animals d' experimentació.
Tema 3: El Principi de les 3Rs: Remplaç, Reducció i Refinament.
Tema 4: Qualitat experimental en els mètodes alternatius i en l' experimentació animal: Normatives de bones pràctiques de laboratori i altres normatives de qualitat
Tema 5: Principals models in vitro Cultius cel·lulars primaris i línies cel·lulars
Tema 7. Models avançats de cultiu cel·lular.
Tema 8: Altres models experimentals in vitro i les seves aplicacions Models animals inferiors
Tema 9: Altres models experimentals in vitro Assaigs d' ecotoxicitat.
Tema 10: Principals mètodes alternatius emprats en l' avaluació reguladora: substàncies: medicaments, cosmètics, biocides i plaguicides
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d' un tema teòric per part del professor. S' utilitza suport visual en format PowerPoint per acompanyar les explicacions.
- Classes magistrals: impartició de classes magistrals durant 50 minuts d' experts en la matèria. S' utilitza suport visual en format PowerPoint per acompanyar les explicacions.
- Visita a laboratori: Coneixement de l' ús de mètodes alternatius a l' experimentació animal in situ
- Mètodes del cas (MC): Plantejament d'una situació real o imaginària. Els alumnes treballen les preguntes formulades en grups reduïts o en interacció activa amb el professor i es discuteixen les respostes. El professor intervé activament i si cal aporta nous coneixements. En aquestes classes es pot tractar contingut que aprofundeix els temes tractats en classes magistrals o nous temes.
Totes les activitats formatives tenen la mateixa importància i el mateix pes de preguntes en l' examen final.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Modalitat totalment presencial a l' aula
- Alumnes en primera convocatòria:
- Mètodes del cas: 20 %
- Examen parcial: 30 % (tipus test)
- Examen final: 45% (tipus test)
- Assistència a classes magistrals, mètodes del cas i activitats 5%
El professorat es reserva fins a un 10 % de la nota per ser concedida per arguments subjectius tals com: implicació, participació, respecte a les normes bàsiques, etc.
- Alumnes en segona convocatòria: mateixos criteris que en la primera convocatòria.
- Alumnes repetidors: la nota de l'avaluació continuada (participació, mètodes del cas, pràctiques) es guardarà, encara que sempre que ho desitgin, els alumnes podran repetir l'assistència a classe i obtenir una nova nota. La nota del parcial no es guardarà.
Punts generals a tenir en compte sobre el sistema d' avaluació:
- En l'examen final s'haurà d'obtenir un 5 de nota mínima per poder fer mitjana amb les notes d'avaluació continuada (mètodes del cas, actitud i parcial). Els exàmens seran de tipus test amb 4 opcions de resposta, comptant +1 els encerts i -0.25 els errors.
- Un 10% de les preguntes dels exàmens podrien ser de conceptes que no s'hagin explicat directament a l'aula però que estiguin presents en la bibliografia recomanada, així com en articles discutits, premsa o material virtual recomanat.
- Assistència a classe:
- Es recomana l' assistència regular a les classes de teoria i mètodes del cas. La no assistència injustificada a més de dues sessions implicarà no optar al 5% de la nota.
- L' assistència a les classes magistrals es regirà per les normes que indiquin els professors. L' expulsió d' un alumne de classe magistral o mètode del cas, repercutirà negativament en les avaluacions continuades.
- En la concessió de les Matrícules d' Honor, entre els candidats es tindrà especial consideració la seva participació i implicació en les diferents metodologies de l' assignatura, així com el respecte per les normes bàsiques.
- L' ús indegut d' aparells electrònics com mòbils, tauletes o ordinadors portàtils pot comportar l' expulsió de classe. Com a ús indegut s' entén la gravació i difusió tant dels alumnes o professors durant les diferents lliçons, així com l' ús d' aquests aparells amb fins lúdics i no educatius.
Bibliografia i recursos
Zuang, V., Dura, A., et al., Mètodes no animals en ciència i regulació – EURL ECVAM informe de situació 2021, EUR 30960 EN, Oficina de Publicacions de la Unió Europea, Luxemburg, 2022, ISBN 978-92-76-46511-9, doi:10.2760/93290, JRC127780.
Giráldez i Martín, 2001. La ciència de l' animal de laboratori i el procediment experimental. En Ciència i Tecnologia en protecció i experimentació animal. Zúñiga et al., McGraw-Hill Interamericana. Madrid
Canals, J. M., Romania, P., Belio-Mairal P., Nic, M., Dibusz, K., Novotny, T., Busquet, F., Rossi, F., Straccia, M., Daskalopoulos, E. P., i Gribaldo, L., Models no animals avançats en investigació biomèdica – Proves d'immunogenicitat per a medicaments de teràpia avançada, EUR 30334/4 EN, Oficina de Publicacions de la Unió Europea, Luxemburg, 2022, ISBN 978-92-76-49091-3, doi:10.2760/7190, JRC126997.
Directiva 2010/63/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 22 de setembre de 2010 , relativa a la protecció dels animals utilitzats per a finalitats científiques. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ALL/?uri=CELEX%3A32010L0063
Període d'avaluació
- E1 15/01/2025 A10 18:00h
- R1 28/01/2025 18:00h
- E2 26/06/2025 A04 18:00h