Universitat Internacional de Catalunya
Psicopatologia de la Infància i l'Adolescència
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Presentació
L’assignatura de Psicopatologia de la Infància i l’Adolescència pretén que l’alumnat adquireixi els coneixements necessaris per identificar, comprendre i diagnosticar els principals trastorns mentals que poden donar-se en la primera infància, la infantesa i l’adolescència.
L’etiologia d’aquests trastorns sol ser multicausal, ja que hi ha una interacció entre diferents factors biològics, psicològics i socials que l’alumnat haurà de tenir en compte.
Es pretén també que l’alumnat aprengui a fer el diagnòstic diferencial dels diferents trastorns mentals en la primera infància, la infantesa i l’adolescència i a diferenciar la psicopatologia de la normalitat evolutiva.
Requisits previs
Tenir coneixement sobre la Psicologia Evolutiva de la Infància i Adolescència.
Objectius
Objectius generals:
- Adquirir coneixements sobre les classificacions diagnòstiques actuals utilitzades en la pràctica clínica.
- Entendre els diferents trastorns mentals que es donen en la infància i l’adolescència.
Objectius específics:
- Adquirir la terminologia relativa a la psicopatologia infanto juvenil.
- Diferenciar entre etapa evolutiva normal i patologia.
- Comprendre i conèixer en profunditat els diferents trastorns psicopatològics que es poden donar en la infància i adolescència.
- Aprendre a fer el diagnòstic diferencial de cada trastorn.
- Conèixer i identificar els criteris diagnòstics de cada trastorn i les seves principals manifestacions clíniques segons l’edat.
- Establir l’epidemiologia del trastorn, la comorbiditat i el curs de cada trastorn psicopatològic.
- Comprendre i conèixer els factors de risc, les bases biològiques i les principals teories etiològiques de cada trastorn psicopatològic.
- Saber aplicar els coneixements adquirits en la resolució de casos pràctics.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB01 - Que els estudiants hagin demostrar posseir i comprendre coneixements en un àrea d’estudi que parteix de la base de l’educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l’avantguarda del seu camp d’estudi.
- CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d’estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d’índole social, científica o ètica.
- CE08 - Prendre consciència de la realitat professional del psicòleg en un camp aplicat concret.
- CE12 - Saber explicar i identificar les principals etapes del desenvolupament de l’ésser humà, reconèixer la seva evolució i identificar els signes i símptomes característics dels trastorns psicològics més freqüents de cada etapa evolutiva.
- CE17 - Saber analitzar les demandes i necessitats psicològiques i socials de persones, grups o organitzacions en diferents contexts.
- CG02 - Realitzar judicis i valoracions crítiques argumentades en el procés de presa de decisions.
- CG08 - Capacitat per interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demandada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-li segons la naturalesa del fet que es tracti.
- CG09 - Integrar els coneixements i avanços de la psicologia en l’actuació professional.
- CN01 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç de descriure els coneixements i avenços de la psicologia en la pràctica professional.
- CN05 - En finalitzar el Grau, l'estudiant podrà explicar les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions, les principals etapes del desenvolupament de l’ésser humà, l’evolució i els senyals i símptomes característics dels trastorns psicològics més freqüents de cada etapa evolutiva.
- CP04 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç d'adaptar la seva feina a l’entorn, la feina o context, generant processos de canvi mitjançant diferents habilitats en les relacions interpersonals i la feina en equip.
- CT03 - Capacitat d’anàlisi i síntesi
- CT04 - Capacitat de treballar en equip
- HB03 - En finalitzar el Grau l'alumne/a podrà interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda, de forma oral o escrita, amb especial atenció a la continuïtat dels seus estudis i el desenvolupament d’un aprenentatge amb un alt grau d’autonomia.
- HB05 - En finalitzar el Grau l'alumne/a podrà aplicar els coneixements teòrics de la psicologia a la pràctica professional amb simulació de casos reals.
- HB09 - En finalitzar el Grau l'alumne/a serà capaç d'experimentar la realitat professional del psicòleg en un camp aplicat concret, a través de situacions simulades i en centres de pràctiques específics.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Una vegada l’alumnat hagi acabat l’assignatura hauria de ser capaç de:
- Aprendre la metodologia diagnòstica utilitzada en la pràctica clínica.
- Identificar els diferents trastorns mentals que es poden presentar durant la infància i l’adolescència, a partir de conèixer les característiques dels trastorns en les diferents edats.
- Conèixer els símptomes diagnòstics de cadascun dels trastorns mentals estudiats.
- Ser capaç d’elaborar un diagnòstic diferencial i diferenciar psicopatologia de normalitat evolutiva.
- Conèixer l’etiologia principal de cada trastorn.
- Identificar els factors de risc i de protecció en relació amb els problemes de salut mental infanto juvenil segons l’edat i el gènere i l’impacte que generen.
- Identificar els factors que mantenen la conducta problemàtica.
- Adquirir coneixement històric sobre l’evolució dels trastorns mentals en infants i adolescents.
- Identificar i analitzar l’impacte i les conseqüències sobre l’entorn familiar i psicosocial dels problemes de salut i malaltia mentals.
- Ser capaços d’integrar els diferents coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis clínics a partir de la informació proporcionada pel mateix infant i els seus pares.
Continguts
1. Trastorns del neurodesenvolupament
- Discapacitat intel·lectual
× Discapacitat intel·lectual
× Retard global del desenvolupament
× Discapacitat intel·lectual no especificada
- Trastorns de la comunicació
× Trastorn del llenguatge
× Trastorn fonològic
× Trastorn de fluïdesa d’inici en la infància
× Trastorn de la comunicació social
× Trastorn de la comunicació no especificat
- Trastorn de l’espectre autista
- Trastorn per dèficit d’atenció/hiperactivitat
× Un altre trastorn per dèficit d’atenció/hiperactivitat especificat
× Trastorn per dèficit d’atenció/hiperactivitat no especificat
- Trastorn específic de l’aprenentatge
- Trastorns motors
× Trastorn del desenvolupament de la coordinació
× Trastorn de moviments estereotipats
× Trastorn de tics
× Trastorn de Giles de la Tourette
× Trastorn de tics motors o vocals persistent
× Trastorn de tics transitori
× Un altre trastorn de tics especificat
× Trastorn de tics no especificat
2. Espectre de l’esquizofrènia i altres trastorns psicòtics
- Trastorn psicòtic breu
- Trastorn esquizofreniforme
- Esquizofrènia
- Trastorn esquizoafectiu
- Trastorn psicòtic induït per substàncies
3. Trastorns depressius
- Trastorn de desregulació disruptiva de l’estat d’ànim
- Trastorn de depressió major
4. Trastorns d’ansietat
- Trastorn d’ansietat per separació
- Mutisme selectiu
- Fòbia específica: animal, natural, situacional, injecció-sagni-ferides, nictofòbia, fòbia escolar
- Trastorn d’ansietat social
- Trastorn de pànic
- Trastorn d’ansietat generalitzada
5. Trastorn obsessivocompulsiu i trastorns relacionats
- Trastorn obsessivocompulsiu
- Tricotil·lomania
- Trastorn d’excoriació
6. Trastorns relacionats amb traumes i factors d’estrès
- Trastorn de la inclinació reactiva
- Trastorn de relació social desinhibit
- Trastorn per estrès posttraumàtic
- Trastorn d’estrès agut
7. Trastorns de la conducta alimentària i de la ingesta d’aliments
- Pica
- Trastorn de remugament
- Trastorn d’evitació/restricció de la ingesta d’aliments
- Anorèxia nerviosa
- Bulímia nerviosa
- Trastorn de la conducta alimentària o de la ingesta d’aliments no especificat
8. Trastorns de l’excreció
- Enuresi
- Encopresi
- Trastorn de l’excreció no especificat
9. Trastorns del somni-vigília
- Insomni infantil
- Parasòmnies
× Malsons
× Terrors nocturns
× Somnambulisme
10. Trastorns disruptius, del control dels impulsos i de la conducta
- Trastorn negativista desafiador
- Trastorn de conducta
11. Altres problemes que poden ser objecte d’atenció clínica
- Maltractament infantil, abús sexual, alienació parental, assetjament escolar
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La classe magistral és el context dedicat a aprendre i a utilitzar la terminologia lingüística pròpia de l'àmbit d'estudi i serà un escenari on aprendran a familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport relacionat a la matèria. També es presentaran continguts audiovisuals perquè l’alumnat es familiaritzi amb els diferents trastorns mentals així com exemples de casos clínics reals perquè l’alumnat pugui posar en pràctica el coneixement adquirit en l’assignatura.
La lectura deL manual diagnòstic DSM-5 de manera autònoma per part de l'alumnat pretén que aquest desenvolupi un pensament crític i que aprofundeixi en el contingut treballat en la classe magistral per a afavorir una millor integració dels continguts.
L'estudi de cas és un mètode d'aprenentatge en el qual els estudiants s'enfronten a una descripció d'una situació específica que planteja un problema. Aquesta situació de problema ha de ser analitzada i resolta per un grup d'estudiants. Per resoldre'l, els estudiants del grup s'han de comunicar entre ells, avaluar i discutir les diferents hipòtesis que cada un planteja, i arribar a un acord argumentat. Per aquest motiu, l'estudi de cas prepara l'estudiant per a la presa de decisions i l'ensenya a defensar els seus arguments i contrastar-los amb la resta de membres del grup.
L'activitat no presencial té l'objectiu que l'estudiant treballi de manera autònoma, sense la presència del professor. Això provoca que l'estudiant hagi de realitzar un esforç major, aprenent a desenvolupar la voluntat d'actualització constant, aspecte clau en la nostra professió.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’assistència activa de l’alumnat a classe mostra el grau d’implicació i d’interès en la matèria impartida, així com la interacció amb el professorat i amb la resta de companys. L'assistència, però, no contarà dins dels criteris d'avaluació.
Es realitzarà un únic examen final (90% nota) que constarà d'una prova individual escrita tipus test que reunirà els aspectes més generals i rellevants de la matèria. Avaluarà la capacitat de l’alumnat d’entendre les idees principals dels continguts impartits i els conceptes específics de les diferents àrees de l’assignatura. D’altra banda, la prova escrita també avaluarà la bibliografia i la literatura recomanades, en auqest cas el manual diagnòstic DSM-V.
Serà imprescindible treure una nota mínima de 5 per aprovar l'assignatura. En cap cas s'arrodonirà la nota si es troba per sota del 5.
Es realitzarà un treball en grup i exposició oral (10% nota).
Criteris d’avaluació
La nota final de l´assignatura es calcula a partir de:
- Examen final: 90%. Es realitzarà una prova escrita amb preguntes de prova basades en la prova PIR.
- Cas d'estudi: 10%. L'estudiant resoldrà el cas clínic presentat a través de la interpretació dels qüestionaris i el disseny del tractament.
L’examen és tipus test i cada pregunta consta de quatre alternatives. Els errors desconten 0,33. Serà imprescindible treure una nota mínima de 5 per aprovar l'assignatura. En cap cas s'arrodonirà la nota si es troba per sota del 5.
L'examen constarà de 100 preguntes segons metodologia PIR.
Bibliografia i recursos
- American PsychiatricAssociation (APA) (2014): Manual Diagnòstico y estadístico de los trastornosmentales. DSM-5. Masson. Barcelona
- Belloch, A., Sandín, B. Y Ramos, F. (2008): Manual de Psicopatología (vol. 1). McGraw-Hill. Madrid
- Belloch, A., Sandín, B. Y Ramos, F. (2008): Manual de Psicopatología (vol. 2). McGraw-Hill. Madrid
- Organización Mundial de la Salud (OMS) (1992): Clasificación internacional de las enfermedades(CIE-10). MS. Madrid.
Període d'avaluació
- E1 13/01/2025 I3 08:00h