Universitat Internacional de Catalunya
Alfabetització Mediàtica
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
dpuertas@uic.es
Presentació
Alfabetització mediàtica és una assignatura optativa de 3 ECTS que es cursa a 3r o 4t curs del Grau en Periodisme. L'alfabetització mediàtica i informacional es desenvolupa des de diferents àmbits per a tothom a fi que les persones puguin pensar i actuar de manera crítica en un entorn de sobreinformació, i fer clic de forma conscient i sabia.
Durant el curs s'estudiaran els diversos espais d'aplicació i intervenció de l'educació mediàtica com la formulació de polítiques, l'educació i formació en àmbit formal i no formal, els professionals de la informació i els mitjans de comunicació, l'afectació a sectors de la població més vulnerables o a poblacions desfavorides en aquest àmbit.
Requisits previs
No hi ha requisits previs per cursar l'assignatura.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
- 03 CG - Capacitat per treballar en equip
- 05 CG - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
- 06 CG - Capacitat de lectura, anàlisi i síntesi
- 07 CG - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 09 CG - Capacitat per innovar
- 10 CG - Coneixement i domini de repertoris bibliogràfics
- 11 CG - Coneixement i domini dels diferents recursos de recerca
- 12 CG - Capacitat d'escolta
- 14 CE - Capacitat de planificar recursos tècnics i humans
- 16 CE - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
- 35 CE - Coneixement i domini de la cultura digital
- 36 CE - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres colloquials i cultes
- 39 CE - Coneixement i domini dels missatges multimèdia
- 48 CE - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
- 49 CE - Capacitat d'assumir riscos
- 51 CE - Capacitat de previsió i d'avançar-se
- 52 CE - Capacitat d'adaptació a les circumstàncies canviants
- 54 CE - Capacitat d'anàlisi i comprensió de les audiències
Continguts
-
ALFABETITZACIÓ MEDIÀTICA: LA RELLEVÀNCIA DE L'EDUCACIÓ SOBRE ELS MITJANS EN LA SOCIETAT I LA DEMOCRÀCIA
1.1. Conceptualització
1.2. Competència ciutadana
-
OBSTACLES INFORMATIUS EN L'ERA DE LA DESINFORMACIÓ
2.1. Els biaixos cognitius
2.2. Cambra d'eco, filtre bombolla i polarització
2.3. Els fact-checkers o verificadors
-
KIT D'EINES PER A LA IMPLEMENTACIÓ DE L'ALFABETITZACIÓ MEDIÀTICA
3.1. Els consells de premsa a Europa
3.2. El paper de les institucions governamentals
3.3. Estudis de cas
-
PROJECTE EDUCOMUNICATIU
4.1. Recerca prèvia: context, audiències i llenguatges
4.2. Configuració del projecte en diferents fases
4.3. Implementació i avaluació
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació de l'assignatura es farà de forma contínua i es dividirà de la següent manera:
1. Participació i seguiment de les classes (40% de la nota final de l’assignatura). Durant el curs es proposaran diferents exercicis de debat, anàlisi, exposició i redacció que s'hauran d'anar seguint amb regularitat per tal de treballar els continguts de l'assignatura. La participació tindrà un desenvolupament tant personal com en grup. Criteris com l'actitud, el treball en equip, el compliment de terminis o la creativitat també seran tinguts en compte, així com el seguiment de les lectures recomanades a classe.
2. Treball final (60% de la nota final de l’assignatura). Es dedicarà part de les classes a preparar el treball final que consistirà en l'elaboració d'un projecte d'alfabetització mediàtica d'interès de l'alumnat, de fonament teòric o d'aplicació pràctica. Hi haurà un projecte en grup (30%) i un altre individual (30%).
En segona convocatòria l'alumnat que hagi aprovat la part de participació i seguiment de les classes només haurà de repetir el treball final de forma individual, optant només a una nota màxima de 6 (Aprovat) com a nota final.
En tercera convocatòria i posteriors, caldrà repetir l'assignatura.
Bibliografia i recursos
Grizzle, A., Moore, P., Dezuanni, M., Asthana, S., Wilson, C., Banda, F., & Onumah, C. (2014). Media and information literacy: policy and strategy guidelines. Unesco.
Pérez-Tornero, J. M. (2020). La gran mediatización I. El tsunami que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia. Editorial UOC.
Scolari, C. A. (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula.
- EduCAC: educación mediática i pensament crític: https://www.educac.cat/
- El Parlante: https://elparlante.es/
- Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado: http://educalab.es/recursos