Universitat Internacional de Catalunya

Assessorament en Dret Laboral

Assessorament en Dret Laboral
3
14959
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Reyes Alcón: ralcon@uic.es

Horari d’atenció: de dilluns a divendres de 9.30 h a 13.30 h. En tot cas, s’ha d’enviar un missatge electrònic prèviament per concertar l’hora.

Presentació

L’assignatura de Dret Laboral aporta a l’alumne un conjunt de continguts jurídics i competències que encaixen en els perfils professionals als quals s’orienta aquest màster.

Requisits previs

No escau.

Objectius

L’objectiu fonamental d’aquesta assignatura és que l’alumne adquireixi la capacitat necessària per aplicar la normativa juridicolaboral en els casos i els problemes que sorgeixen de les relacions laborals.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN03 - L’alumnat és capaç de determinar la instància administrativa o jurisdiccional i l’acció o actuació procedents per a la defensa dels drets de la clientela.
  • CN04 - L’alumnat és capaç de determinar l’instrument jurídic procedent per representar els interessats davant tercers, davant les administracions públiques i davant els òrgans jurisdiccionals.
  • CN05 - L’alumnat és capaç d’identificar els actes jurídics que requereixen, per a la seva eficàcia, de la intervenció notarial i els qui necessiten inscripció registral.
  • CP03 - L’alumnat és capaç d’interactuar de forma apropiada amb la ciutadania, les institucions i altres persones professionals.
  • CP04 - L’alumnat respecta els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB01 - L’alumnat és capaç d’aplicar correctament i adequadament els coneixements especialitzats adquirits en la llicenciatura o el grau en l’exercici professional davant tribunals o autoritats públiques, així com en les funcions d’assessorament pel que fa als principis d’igualtat de tracte i de no-discriminació.
  • HB02 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques dirigides a l’esbrinament i establiment dels fets en els diferents tipus de procediment en l’elaboració de documents processals, en els interrogatoris i en les proves pericials, amb especial atenció a la perspectiva de gènere.
  • HB03 - L’alumnat és capaç d’integrar correctament el dret a la defensa i la postulació processal dels clients en el marc dels sistemes de tutela jurisdiccionals nacionals i internacionals.
  • HB07 - L’alumnat és capaç de diferenciar, de manera clara i precisa, els interessos privats que representen els professionals del Dret amb els de caràcter públic l’execució dels quals li encomanen la llei i els tribunals, en l’àmbit de la col·laboració amb els tribunals en l’execució de les resolucions judicials.
  • HB08 - L’alumnat és capaç d’incorporar els drets i deures deontològics de la persona que exerceix l’advocacia o la procura en les relacions amb clients, altres parts, tribunals, autoritats públiques i altres professionals.
  • HB10 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques més pertinents en cada cas dirigides a la identificació i liquidació de drets aranzelaris, obligacions tributàries, de constitució de dipòsits judicials i d’atenció de les despeses i costes que siguin necessàries per garantir la tutela judicial efectiva dels drets de les seves persones representades.
  • HB12 - L’alumnat és capaç d’emprar adequadament i amb independència de criteri les tècniques de resolució de conflictes més pertinents a cada situació i context.
  • HB19 - L’alumnat és capaç d’extreure dels fets conseqüències jurídiques de forma argumentada, en tots els àmbits procedimentals.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumnat és capaç de:

  1. Reconèixer els arguments de base dels processos judicials laborals i les referències emblemàtiques per a cada cas.

  2. Generar els escrits processals precisos per a la defensa judicial laboral d’un client.

  3. Identificar els principals problemes que poden sorgir en el curs d’un procés legal.

  4. Aplicar els principis bàsics del dret processal laboral.

  5. Aplicar les regles de la prova en el procés laboral.

Continguts

• Dret de la feina: contractes i condicions laborals.

• Dret de la feina: Relacions i conflictes  de caràcter col.lectiu.

• Dret de la feina: modificació, suspensió i extinció de la relació laboral (aspectes extrajudicials).

• Dret de la feina: subcontractació, cessió de treballadors i transmissió d’empreses i unitats productives.

• Dret de la Seguretat Social.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives que es fan per a les matèries obligatòries són:

  • Classe magistral (CM): El professorat exposa la teoria més rellevant de la matèria per reforçar coneixements del grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.

  • Anàlisi de casos pràctics (ACP): Anàlisi i discussió de la qualificació jurídica dels fets, alternatives processals que permet, altres alternatives de composició d’interessos en conflicte i elaboració d’escrits processals vinculats a l’assumpte.

  • Simulació d’escenaris professionals (SEP): Recreació, supervisada, de tota classe d’actuacions professionals d’advocacia i procura, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el de l’activitat forense. L’alumnat ha de preparar-les amb antelació, sobre supòsits i materials extrets de casos reals.

  • Preparacióde casos o simulacions (PCS): Treball previ a la classe presencial. Es pot fer individualment o en grup. Permet participar en la discussió del supòsit o en la realització de la simulació, amb un rendiment adequat.

  • Treball autònom (TA): L’alumnat analitza, busca informació o resol problemes per si sol, ajudant-se del material que se li facilita, bases de dades, bibliografia i informació que reculli en classes presencials o durant el període de pràctiques. Treball necessari en tots els mòduls, dirigit a aprofundir i consolidar els coneixements rebuts i a un rendiment més alt de les sessions de mètode del cas o de simulació d’escenaris professionals.

  • Estudi individual dirigit (EID): Treball d’adquisició individual de coneixements jurídics sota guia, acompanyament i supervisió del professor-tutor que resol dubtes i inquietuds i verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

Les metodologies docents que s’utilitzaran en les matèries obligatòries són les següents:

  • Classe teòrica (CT): Mètode amb el qual el professorat exposa els aspectes teòrics més substancials de la matèria amb el propòsit de reforçar els coneixements adquirits en el grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.

  • Mètode del cas (MC):  Permet la deliberació de l’alumnat sota la guia i participació del professorat. Es tracta de presentar un supòsit pràctic a classe per tal d’analitzar-lo i resoldre’l. En algunes activitats la presentació del cas i la resolució es realitzen en la mateixa unitat d’aprenentatge. No obstant això, és habitual que l’alumnat treballi el cas prèviament de forma individual o en grup per tal d’aprofitar el rendiment de les sessions presencials de forma adequada. L’activitat sempre està guiada pel professorat. Es promou que l’alumnat posi en pràctica els coneixements adquirits, que tingui l’ocasió d’integrar els nous coneixements i fer front a la complexitat de les situacions reals.

  • Mètode de simulació d’escenaris professionals (MSEP): Permet recrear tota classe de situacions possibles —extretes de casos reals— d’acompliment professional, en assessorament legal o en pràctica forense, i requereix que l’alumne, amb una preparació i supervisió adequada prèvia, les realitzi per si mateix, individualment o col·lectivament, davant d’un professor que acompanyi l’estudiant durant la seva actuació i l’avaluï.

  • Sessions d’estudi dirigit (SED): Mètode pel qual l’alumnat adquireix coneixements jurídics, de forma individual, mitjançant l’estudi, dirigit per un professor/a-tutor/a, que resol dubtes i inquietuds dels estudiants i que verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

Els sistemes d’avaluació que s’utilitzen en les matèries obligatòries són:

  • Resolució de casos pràctics (RCP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat resolutiva respecte als casos pràctics presentats i se l’avalua atenent a la qualificació jurídica dels fets, les alternatives processals de defensa, l’elaboració d’escrits processals vinculats al cas, tant en l’aspecte formal com en els de fons i l’expressió escrita, especialment pel que fa a la utilització del llenguatge jurídic.

  • Realització de simulacions d’escenaris professionals (RSEP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat per a la realització d’actuacions professionals pròpies de l’advocat, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el propi de l’activitat forense, i se l’avaluarà atenent a la qualitat de la forma i del fons de la seva intervenció professional simulada i el rigor tècnic jurídic.

  • Prova escrita (PE): Prova objectiva de respostes o respostes múltiples, o de desenvolupament, sobre qüestions d’ordre teòric o sobre supòsits pràctics, sobre els quals hagin de dictaminar o resoldre justificadament.

  • Prova oral (PO): Prova objectiva d’exposició oral de temes i qüestions de temàtica jurídica.


L'avaluació és continuada, amb una ponderació de 60% de participació/casos pràctics/treball a l'aula i 40% a l'examen.