Universitat Internacional de Catalunya

Arrels del Desenvolupament

Arrels del Desenvolupament
6
15112
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat


L'horari d'atenció als alumnes serà el dijous, de 19:00 a 20:00.

Presentació

L'assignatura Arrels del Desenvolupament té com a objectiu acostar-se a la realitat del desenvolupament humà i social des d’una perspectiva integral i global. Es tracta de comprendre què fa que les societats prosperin a tots els seus nivells en un marc de cohesió social, alhora que identificar els principals obstacles per fer-ho i les causes de les situacions d'exclusió i pobresa que continuen existint al món.

L’assignatura té un primer bloc de caràcter més teòric. En primer lloc, es durà a terme una introducció a l'antropologia integral humana, és a dir, una anàlisi de les principals dimensions de la persona humana i la necessitat del seu desplegament equilibrat i ple. A partir d'aquest esquema antropològic s’analitzaran les diverses facetes de la vida social dels pobles (material, tecnològica, econòmica, política, nacional, laboral, cultural, ecològica, etc.) i com es poden desenvolupar sense traves. Aquest primer bloc de l'assignatura acabarà amb un repàs dels principals models teòrics que s’han donat sobre la idea i la pràctica del desenvolupament.

A partir d'aquí l'assignatura transitarà cap a un bloc més pràctic sociopolític, on s'analitzaran diferents elements estructurals que contribueixen al desenvolupament de les societats. S'estudiarà, per exemple, el paper de les institucions i de l'Estat de dret per a la prosperitat econòmica i l'equilibri social. S'abordarà la importància de la feina i un marc laboral just. Es tractarà el significat de la família i l'educació universal per a la salut social. S'ha de remarcar el paper que juga la llibertat, els incentius i la subsidiarietat per a l'avenç col·lectiu. Se subratllarà el rol del sistema impositiu, el model de protecció social, la igualtat d’oportunitats i la participació de tots (amb igualtat entre dones i homes) en la configuració de la vida sociopolítica. S'analitzarà la pervivència de desigualtats entre el Nord i el Sud, la xacra de la corrupció i les dinàmiques que condueixen a l'exclusió i la pobresa. Finalment s'abordarà el paper de la governança global per a un món més just.

Requisits previs

No s’exigeix cap requisit previ.

Objectius

L'alumne serà capaç de:

  1. Analitzar en profunditat les problemàtiques socials del nostre temps i les claus del desenvolupament humà i la transformació social.
  2. Identificar el marc institucional, jurídic i financer de l'Economia Social i del Tercer Sector a nivell autonòmic, estatal i internacional. Entendre el rol de les institucions de qualitat per a la prosperitat econòmica i el benestar humà.
  3. Avaluar els reptes i les estratègies locals i globals en els àmbits dels drets humans, la igualtat, la reducció de la pobresa, l'educació de qualitat, el treball digne, l'equitat entre homes i dones, la sostenibilitat climàtica, la inclusió social, la salut universal, les institucions democràtiques o la cooperació per a la pau.
  4. Diferenciar els diversos tipus d'organitzacions que existeixen en el món de la cooperació i de l'economia solidària. Entendre les seves diferències de naturalesa, funcionament i potencialitats, així com el seu encaix legal i financer.
  5. Liderar entitats i projectes de missió social usant competències multidisciplinàries de direcció estratègica i organitzacional.
  6. Aplicar les estratègies de gestió i fundrasing per a garantir la sostenibilitat financera d'una organització sense ànim de lucre.
  7. Operar en l'entorn complex de la lògica d'interacció entre el sector públic, el privat i el tercer sector.
  8. Integrar el funcionament de la comunicació institucional en un entorn digital i els modes de creació de comunitat per a enfortir un projecte social.
  9. Promoure activament projectes d'innovació social i emprenedoria al servei del bé comú.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’estudiant és capaç de fonamentar la necessitat d’un desenvolupament humà integral a partir de la dignitat de la persona i mitjançant una acurada comprensió dels conceptes de persona i dignitat humana, i una descripció àmplia i profunda de les diferents esferes i dimensions del seu ésser i el seu actuar.

L’estudiant és capaç d’identificar les principals teories i pràctiques del desenvolupament que s’han donat al llarg de la història, juntament amb les ideologies que les sustenten, i els encerts i les mancances que cadascuna d’elles presenta.

L'estudiant ha desenvolupat una visió personal i crítica sobre el desenvolupament, que és capaç de presentar i defensar, amb les seves fortaleses i debilitats, oportunitats i amenaces.

L’estudiant és capaç de reconèixer i prioritzar els elements clau per al desenvolupament de les persones i els pobles, les condicions humanes i socials que l’afavoreixen i els principals reptes que el dificulten.

Continguts

Bloc 1: Antropologia

  • La persona
  • L'estructura de la persona
  • Acció humana
  • Els altres

Bloc 2: Teories i pràctiques del desenvolupament

  • Teories, estratègies i ideologies
  • Panoràmica històrica
  • Desenvolupament Humà Integral

Bloc 3: Aspectes clau i reptes del desenvolupament

  • Drets
  • Pau
  • Educació
  • Aigua
  • Menjar
  • Salut
  • Refugi
  • Governança
  • Medi ambient
  • Mitjans

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



El curs inclou les següents activitats i metodologia:

  • Classes magistrals: 10%
  • Conferències i seminaris específics: 4%
  • Visites i sortides: 4%
  • Dinàmiques i activitats en grup a l'aula: 15%
  • Treball personal a l'aula: 15%
  • Treball personal fora de l'aula: 12%
  • Treballs de grup: 12%
  • Estudi personal: 24%
  • Examen: 2%

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



D’acord amb la la política de la universitat l’assistència a classe és obligatòria, és a dir, l’alumne haurà d’assistir presencialment a un mínim del 80% de les classes per tal d’aprovar el curs.

En primera convocatòria, la nota del curs es calcularà a partir de les següents tasques i ponderacions:

  • Actitud i participació a classe: 10%
  • Treballs personal: 25%
  • Treballs en grup: 25%
  • Examen final: 40%

En segona convocatòria, la nota del curs es calcularà en funció del resultat obtingut en l’examen de recuperació, fins a un màxim de 5 punts, i l’actitud, participació i treball desenvolupat a classe al llarg del curs, fins a un màxim de 2 punts. La nota màxima en segona convocatòria, per tant, en cap cas podrà ser superior a 7 punts sobre una escala de 10 punts.

Bibliografia i recursos

Bloc 1: Antropologia

  • Text bàsic:  Burgos, J. M. (2022). Personalist Anthropology: A philosophical guide to life. Vernon Press.

Bloc 2: Teories i pràctiques del desenvolupament

  • Text bàsic: Willis, K. (2020). Theories and practices of development. Routledge.

Bloc 3: Aspectes clau i reptes del desenvolupament

  • Per a aquest bloc no es disposa d’un text bàsic de referència. La bibliografia i els recursos corresponents a aquest bloc són nombrosos i diversos, i s’aniran compartint amb els alumnes al llarg del curs.