Universitat Internacional de Catalunya

Disseny de Projectes i Ètica de la Recerca en Cures Pal·liatives

Disseny de Projectes i Ètica de la Recerca en Cures Pal·liatives
3
15136
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura té com a objectiu introduir els estudiants en els mètodes i tècniques de recerca quantitativa i qualitativa aplicades en cures pal·liatives que permeten avançar en el coneixement en aquesta especialitat, així com dotar dels criteris ètics que orienten en la tasca de la investigació clínica amb pacients (i família) amb malaltia avançada.

Es pretén capacitar els estudiants perquè puguin elaborar i dur a terme projectes de recerca en cures pal·liatives. A més, coneixereu els criteris a tenir en compte per desenvolupar projectes èticament íntegres, que respectin la persona, la família i la situació d'especial vulnerabilitat a causa de la seva malaltia.

Requisits previs

No calen.

Objectius

Objectius:

● Capacitar els estudiants en els principis de la investigació clínica aplicada en cures pal·liatives i el disseny de projectes de recerca a CP.

● Formular preguntes de recerca a CP, dissenyar estratègies de cerca de literatura científica i implementar en diferents bases de dades.

● Dotar de les bases teòriques, metodològiques i instrumentals per a la investigació quantitativa i qualitativa aplicada a cures pal·liatives.

● Augmentar la capacitat d'anàlisi i de lectura crítica d'articles científics en cures pal·liatives.

● Identificar les característiques específiques dels diferents dissenys de recerca quantitativa i qualitativa.

● Conéixer les diferents tècniques d'obtenció i anàlisi de les dades.

● Conèixer els criteris de rigor en la investigació quantitativa i qualitativa.

● Identificar els aspectes ètics que regeixen la investigació i indispensables en investigació aplicada en cures pal·liatives.

● Conéixer les lleis internacionals que regulen l'ètica de la investigació.

● Capacitar els estudiants per dissenyar un estudi de recerca i fer un protocol de recerca.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN06 - Descriure els principis i mètodes de recerca avançats a CP
  • CP01 - Treballar de manera autodirigida o autònoma en equips de CP, formats per iguals, especialistes o no, i altres professionals, tot respectant els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l'androcentrisme i els estereotips.
  • CP02 - Aplicar a l'àmbit professional dels CP els principis d'honestedat intel·lectual i integritat científica.
  • CP03 - Dur a terme de manera autònoma tasques en l'àmbit de CP segons els protocols establerts.
  • CP09 - Aplicar solucions als problemes que puguin sorgir en fer tasques en l'àmbit dels CP
  • HB02 - Utilitzar de manera crítica diverses fonts d'informació per formular argumentacions acadèmiques en l'àmbit de les cures pal·liatives.
  • HB03 - Integrar l'atenció multidimensional als problemes dels pacients en situació de malaltia avançada

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar la matèria, l'estudiant serà capaç de:

3.1 Identificar els aspectes metodològics avançats de la investigació científica en cures pal·liatives.

3.2 Aplicar adequadament les eines de cerca bibliogràfica a l'àmbit de les cures pal·liatives.

3.3 Formular preguntes de recerca en cures pal·liatives i dissenyar un protocol de recerca.

Continguts

  • Introducció a la investigació clínica en cures pal·liatives
  • Cerca d'informació a bases de dades especialitzades i gestió de la informació
  • Projecte de recerca quantitatiu i qualitatiu
  • Tipus de dissenys quantitatius: estudis epidemiològics; estudi quasi-experimental i experimental.
  • Tipus destudis qualitatius: fenomenologia; etnografia; teoria fonamentada
  • Revisió Sistemàtica
  • Ètica de recerca clínica aplicada a cures pal·liatives

Bibliografia i recursos

Argimón, JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 3a ed. Madrid:
Elsevier; 2004.

Burns N, Grove SK. Investigación en Enfermería. 3ª ed. Madrid: Elsevier; 2004.

Saracci R. Epidemiology: A Very Short Introduction. Oxford U.K.: Oxford University Press, 2010

Ward H, Toledano MB, Shaddick G, Davies B, Elliott P. Oxford Handbook of Epidemiology for Clinicians. Oxford, U. K.: Oxford University Press, 2012. 416 p. (Oxford Medical Handbooks).

Gordis L. Epidemiología. 3ª ed. Madrid: Elsevier España, S.A., 2014.

Hulley SB, Cummings SR y col. Diseño de las investigaciones clínicas. 3ª ed. Lippincot Williams and Wilkins, 2008.

Mayan M. Una introducción a los métodos cualitativos. Módulo de entrenamiento para estudiantes y profesionales. México: Qual Institute Press. International Institute for Qualitative Methodology; 2001.

Creswell JW. (1998). Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. London: Thousand Oaks: SAGE.

Mercado FJ, Gastaldo D, Calderón C. (2002). Paradigmas y diseños de la investigación cualitativa en salud. Una antología iberoamericana. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara

Morse JM. (2005) Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Alicante: Universidad de Alicante.

Valles MS. (2000) Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

Vazquez ML. Introducción a las técnicas cualitativas de investigación en salud. Cursos GRAAL 5. Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2006.