Universitat Internacional de Catalunya

Atenció Avançada a les Necessitats Psicològiques

Atenció Avançada a les Necessitats Psicològiques
8
15146
1
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Presentació

En aquesta assignatura es presenten els fonaments bàsics de l'atenció psicològica en l'àmbit de les cures pal·liatives. L'objectiu és que l'alumne adquireixi coneixements, competències i recursos terapèutics que permetin avaluar i abordar les necessitats psicològiques i espirituals dels pacients en situació de malaltia avançada.

Requisits previs

No aplica.

Objectius

● Aprofundir les intervencions en l'atenció avançada psicològica dels equips de CP derivats de l'atenció de pacients en situació avançada i les seves famílies.

● Ensenyar a avaluar de forma proactiva les necessitats psicològiques dels pacients, integrar-les al pla terapèutic de l'equip i atendre-les de forma adequada.

● Facilitar l'adquisició d'habilitats terapèutiques bàsiques per a l'acompanyament al final de la vida.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - Adquirir coneixements avançats i específics en control de símptomes (físics i emocionals) i en la comunicació i atenció al pacient i la família.
  • CN05 - Adquirir coneixement en el maneig de situacions complexes de final de vida incloent-hi el desig d'avançar la mort i considerant totes les dimensions del pacient.
  • CN07 - Identificar tècniques avançades d'avaluació i de maneig de les necessitats físiques, psicològiques (incloent-hi la visió espiritual) i socials amb una visió multicultural.
  • CP02 - Aplicar a l'àmbit professional dels CP els principis d'honestedat intel·lectual i integritat científica.
  • CP09 - Aplicar solucions als problemes que puguin sorgir en fer tasques en l'àmbit dels CP
  • HB03 - Integrar l'atenció multidimensional als problemes dels pacients en situació de malaltia avançada
  • HB04 - Analitzar problemes complexos a l'àrea assistencial amb una visió multidimensional per resoldre'ls de manera tàctica i estratègica.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar la matèria, l'alumnat serà capaç de:

- Demostrar habilitats basades en el coneixement per gestionar el malestar psicològic incloent-hi síndrome de desmoralització, ansietat i depressió que permetin un tractament adequat del pacient.

- Avaluar el suport de les necessitats psicològiques i espirituals del pacient amb una visió multicultural.

- Incorporar tècniques i habilitats per atendre les necessitats de suport de l'equip interdisciplinari.

Continguts

1. Comunicació i relació d'ajuda (Counselling)

2. Models d'afrontament davant de la malaltia

3. Avaluació psicològica

4. Necessitats essencials i espiritualitat

5. Teràpies humanistes

6. Teràpies cognitivoconductuals i de tercera generació

7. Arteràpia i Musicoteràpia

8. Pacient geriàtric i necessitats específiques.

9. Esclerosi Lateral Amiotròfica i necessitats específiques

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



Les metodologies que es faran servir en aquesta assignatura seran:

  • Classes síncrones
  • Classes magistrals asíncrones
  • Lectura d'articles
  • Participació en fòrums
  • Activitats individuals de reflexió i resolució de casos clínics.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



Aquest màster fonamenta la seva avaluació a l'avaluació contínua.

1. Activitats asíncrones (suposaran el 70% de la qualificació total de l'assignatura):

- Lliurament de proves escrites en forma d'informes, treballs reflexius o analítics

- Lliurament de la resolució de casos (escrit o mitjançant un vídeo) on l'estudiantat explicarà com resoldre el cas.

- Realització d'exercicis

- Anàlisi de textos i material audiovisual

- Participació en fòrums de discussió

2. Activitats síncrones (suposaran el 30% de la qualificació total de l'assignatura):

S'exigirà l'assistència i la participació d'almenys el 50% de les tutories individuals i grupals per poder obtenir la puntuació corresponent a les activitats síncrones.

- Activitats de discussió face-to-face amb el/la tutor/a.

- Tutories individuals i grupals.

En el cas de l'estudiantat de fus horari diferent, es pactarà l'hora amb antelació perquè aquest es pugui adaptar. En qualsevol cas, s'evitarà que cap estudiant no participi més enllà de les 22 hores del seu fus horari.

Bibliografia i recursos

  • Rodríguez, J. A. C. (2013). Manual de psicooncología: tratamientos psicológicos en pacientes con cáncer. Piramide Ediciones Sa.

  • Breitbart, W. S. (Ed.). (2016). Meaning-centered psychotherapy in the cancer setting: Finding meaning and hope in the face of suffering. Oxford University Press.