Universitat Internacional de Catalunya

Metodologia de la Recerca

Metodologia de la Recerca
3
15589
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat


L’estudiant s’ha de posar en contacte amb nosaltres prèviament per correu electrònic per concretar una cita.

Dra. Natalia Felipe (nfelipe@uic.es)

Dra. Lissethe Peñate (lissethe@uic.es)

Presentació

La metodologia científica és l'eix fonamental de la investigació a les Ciències de la Salut. És indispensable el seu coneixement per innovar amb models teòrics i empírics que contribueixin a una millor comprensió de la realitat. La metodologia facilita la detecció i la resolució de problemes específics. Només el seu coneixement i la posada en pràctica garanteixen el rigor científic.

 

Les tècniques experimentals en recerca de biomaterials odontològics han tingut un fort desenvolupament durant les darreres dècades, fet que ha permès un gran avenç en el coneixement i la recerca en l'odontologia. Els professionals són conscients de la importància dels assaigs de laboratori i clínics que són realitzats prèviament abans d'introduir els nous materials a la pràctica clínica. Es fa imprescindible que els nous investigadors coneguin i utilitzin aquestes tècniques.

A la darrera part d'aquesta assignatura es realitzaran pràctiques de laboratori de materials, on l'alumnat aplicarà diferents proves per a la investigació de biomaterials odontològics.

Aquesta assignatura es compon d'una part teòrica on s'explicaran conceptes metodològics per a la realització d'un projecte de recerca i conceptualització de les diferents tècniques utilitzades en la investigació de materials i una part pràctica en la qual es realitzaran proves al laboratori de materials.

Requisits previs

No n’hi ha.

Objectius

En aquesta assignatura es pretén:

  • Donar eines bàsiques metodològiques a l’alumnat per crear un projecte d’investigació. 
  • Conèixer les principals fonts d’informació basada en l’evidència. 
  • Capacitar l’alumnat per treballar en grups de recerca. 
  • Ensenyar l’alumnat a utilitzar mètodes d’avaluació per als diferents tipus d’estudis.
  • Aprendre i aplicar algunes de les tècniques més utilitzades al laboratori de biomaterials odontològics.

  • Conèixer els aparells d’anàlisi de laboratori més freqüents emprats en els estudis de materials utilitzats en odontologia.
  • Comprendre el disseny d’estudis de laboratori en el camp de l’odontologia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • - Metodologia científica - HB05, CP01, CP06 - 1. Formular preguntes de recerca adequades. 2. Definir els conceptes fonamentals relacionats amb l'epidemiologia i el procés científic. 3. Interpretar els conceptes fonamentals i específics de la bioestadística relacionats amb la investigació en odontologia. 4. Aplicar adequadament les eines estadístiques per dur a terme lanàlisi de dades de la seva recerca. 5. Utilitzar les eines informàtiques específiques de cerca bibliogràfica. 6. Dissenyar adequadament estudis experimentals i no experimentals.

Continguts


Part I (teòrica): Metodologia (Seguiment Online) 
1. Introducció al coneixement científic
  • El procés del coneixement científic

  • Característiques del coneixement científic

  • Pràctica basada en l’evidència. El pensament crític

  • Introducció a la lectura crítica d’articles científics


2. Investigació en ciències de la salut

  • Importància de la recerca en odontologia

  • Plantejament de la pregunta de recerca

  • Introducció a la revisió bibliogràfica

  • Principals línies de recerca en odontologia d’àmbit nacional i internacional

3. Elaboració d’un projecte d’investigació

  • Resum del projecte

  • Justificació de l’estudi

  • Hipòtesi

  • Objectius generals i específics

  • Metodologia

  • Població d’estudi i tècniques de selecció de la mostra: mostreig probabilístic i no probabilístic

  • Criteris de selecció de la mostra d’estudi

  • Intervenció: tècniques d’aleatorització (braços de tractament), procediments d’encegat (simple cec, doble cec, triple cec)

  • Procediments per visita

  • Recollida de dades

  • Definició dels instruments de mesura: conceptes de fiabilitat i validesa, desenvolupament i adaptació d’un qüestionari

  • Concepte de biaix

  • Conceptes de validesa interna i externa

  • Consideracions ètiques

  • Limitacions de l’estudi

  • Pla de treball

  • Memòria econòmica

  • Annexos

4. Principals guies/normatives d’elaboració de projectes

  • Guia CONSORT

  • Guia STROBE

  • Guia PRISMA

  • Guia SPIRIT

     

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat semipresencial (blended)



Avaluació continuada (EC) 25% Resolució de casos (RC) 25% Prueba final escrita (PFE) 50%