Universitat Internacional de Catalunya

Pràcticum en Unitat de Cures Intensives

Pràcticum en Unitat de Cures Intensives
3
15609
1
Anual
PR
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


A través del correu: ramonpedrosa@uic.es; anamedinap@uic.es

Presentació

Les pràctiques s'ajusten al que estableix el Reial decret 1707/2011, de 18 de novembre, pel qual es regulen les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris, així com al que preveu el Reglament intern que regula les pràctiques en empreses i institucions aprovat pel Comitè Executiu de la Junta de Govern de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) a data 14.10.2013.

Objectius

  • Integrar i implementar els coneixements teòrics adquirits en aula
  • Adquirir i millorar habilitats tècniques específiques

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CP03RA - Dissenyar projectes de recerca avançats sobre aspectes clínics capaços de generar coneixements nous i propis per al desenvolupament tant disciplinar com professional i institucional, considerant les diferències en l'expressió de les malalties en homes i dones i les consegüents necessitats d'atenció sanitària i tractament.
  • CP04RA - Avaluar les troballes clíniques que indiquen risc vital o amenaça funcional greu d'un pacient per a establir una prioritat d'actuacions, adaptant els recursos disponibles i assegurant la qualitat en la cura d'aquests.
  • CP05RA - Reajustar l'atenció i modificar la planificació de cures mitjançant una avaluació contínua del pacient en situacions d'urgències i emergències.
  • CP07RA - Aplicar de manera àgil i decidida els protocols d'actuació i les guies de pràctica clínica davant els processos més greus o prevalents en urgències i emergències.
  • CP08RA - Intervenir de manera decidida, precisa i eficaç en l'aplicació de les tècniques terapèutiques invasives i no invasives empleades en urgències i emergències.
  • CP09RA - Desenvolupar les capacitats necessàries per a atendre de manera adequada a qualsevol pacient, respectant els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans així com els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics que inclouen el foment d'un llenguatge inclusiu, no discriminatori i lliure d'estereotips.
  • HB01RA - Formular judicis a partir d'una informació incompleta o limitada que s'ajustin a la realitat del cas clínic per a establir els paràmetres d'actuació necessaris.
  • HB02RA - Discutir judicis tenint en compte l'àrea d'estudi (urgència i emergència), incloent-hi reflexions sobre les responsabilitats ètica i social.
  • HB07RA - Aplicar les normes de l'ètica i del dret que regeixen l'assistència sanitària i la relació amb el pacient en situacions d'urgències i emergències, estant preparat per a comunicar els aspectes fonamentals d'aquestes normes quan sigui requerit.
  • HB08RA - Identificar a través de l'anamnesi i de l'exploració física els símptomes i signes dels principals processos patològics aguts i de les complicacions agudes dels crònics, interpretant-los correctament.

Continguts

Aquesta matèria consisteix en un rotatori en el servei de cures intensives amb la càrrega temporal següent:

  • Unitat de Cures Intensives: 3 ECTS

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Modalitat totalment presencial mitjançant rotació en serveis sanitaris.

A la metodologia docent es combina:

  • L'aprenentatge basat en problemes
  • L'aprenentatge pràctic per exercici,
  • Laprenentatge pràctic per observació de model.
  • L´esforç individual de l´alumne

Les rotacions es desenvolupen seguint un programa individual a una xarxa de centres sanitaris específicament seleccionats per la seva activitat assistencial i investigadora i el seu potencial per a la formació de professionals.

Aquest programa individual es comunica a l'alumne a l'inici del curs acadèmic i es poden fer canvis a instàncies de l'alumne sota determinades condicions i requisits.

En cada rotación práctica el alumno es tutorizado por un Tutor de Prácticas, que será profesional sanitario adecuadamente cualificado para el ejercicio clínico y para la docencia, que se encargará de guiar al alumno en su aprendizaje práctico.

El Coordinador de Pràctiques realitzarà un seguiment individualitzat i continuat de l'alumne durant el desenvolupament de les pràctiques per garantir l'aprenentatge i la satisfacció de l'alumne durant l'experiència pràctica, a més de consultar dubtes i/o resoldre conflictes.

L'assistència diària a les pràctiques és obligatòria. Si per motius justificats no es pot acudir un dia a les pràctiques, l'alumne ho ha de notificar al Coordinador de Pràctiques, que avaluarà si la falta és justificada i si és tal cas si escau i és possible reprogramar-la.

En qualsevol cas, es tolerarà un màxim d'un 10% d' absències en les rotacions del Pràcticum.Superar aquest percentatge suposarà una penalització determinada per la Comissió Acadèmica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



En termes generals, les pràctiques s'avaluaran tenint en compte l'activitat individual de l'alumne, l'avaluació en el lloc de treball per part dels tutors/professionals, així com l'elaboració per part de l'alumne de la Memòria de Pràctiques.

Durant les pràctiques l' estudiant haurà d'elaborar la Memòria de Pràctiques que lliurarà el dia que acabi les mateixes. El lliurament serà telemàtic per mitjà de l' aula virtual.

L'alumne haurà d'elaborar i lliurar una Memòria de Pràctiques, que haurà de contenir la següent informació relativa als diferents tipus de servei pels quals ha rotat (serveis d'urgències hospitalàries, unitat de cures intensives i anestèsia):

  • Descripció de les tasques desenvolupades en cada servei al llarg del temps de la rotació.
  • Avaluació de les tasques realitzades amb el coneixement i les habilitats adquirides.
  • Relació dels problemes plantejats i els procediments seguits per resoldre' ls.

D'altra banda, cada tutor de pràctiques de l'alumne realitzarà l'avaluació dels alumnes per ell tutoritzats atenent uns criteris avaluatius adaptats a cada rotació específica, alineats amb els objectius i els criteris d'aprenentatge establerts en la memòria acadèmica.

La nota final estarà determinada per:

  • 60%: Nota mitjana de totes les avaluacions realitzades pels Tutors de Pràctiques en cadascuna de les rotacions.
  • 30%: Nota mitjana de la Memòria de Pràctiques.
  • 10%: Assistència i esforç individual.

Bibliografia i recursos

Es trobaran a la Plataforma Virtual Moodle, incloent instruccions específiques per a cada rotació relatives a calendari, horaris, ubicació, instruccions, uniformitat, persona de contacte, etc.