Universitat Internacional de Catalunya
Psicologia
Professorat
L’alumnat pot consultar dubtes al professorat al final de cada classe. Fora d’aquest horari, cal sol·licitar cita prèvia per correu electrònic:
Begoña Díaz, coordinadora: bdiaz@uic.es
Ferran Mestres: fmestres@uic.es
Clàudia Rossy: crossy@uic.es
Presentació
L'assignatura de Psicologia busca aportar a la formació del metge aquells continguts que tracten sobre els components del psiquisme humà així com de les seves possibles alteracions psicopatològiques. És necessari, si es pretén oferir una atenció global i de qualitat, tenir sempre present que el malalt no sols té una malaltia, sinó que és una persona malalta. Si no es coneix adequadament cóm és i cóm es comporta una persona davant de les diferents situacions vitals no s’aconseguirà realitzar una atenció del pacient a un nivell clínicament adequat i veritablement humà. Per tant, l’assignatura pretén que l'alumne adquireixi uns coneixements bàsics i precisos sobre els aspectes personals, socials i culturals de l'ésser humà així com dels principals trastorns del psiquisme i el seu maneig per part del metge. Aquesta assignatura intenta, no només ajudar a conèixer com són els altres sinó també a saber més sobre un mateix.
Requisits previs
No procedeix
Objectius
- L'objectiu fonamental de l'assignatura és ajudar l'alumne/a a adquirir els coneixements bàsics que estableixen la base de la conducta humana i assolir una major comprensió de l'ésser humà en la seva totalitat.
- Iniciar a l'alumne en les àrees de coneixement i terminologia emprada en Psicologia.
- Conèixer l'estructura bàsica de la personalitat de l'ésser humà i els elements que contribueixen a la seva constitució. Distingir entre trets normals i anormals de la personalitat.
- Conèixer les fases evolutives del desenvolupament psicològic de l'ésser humà des del naixement fins a la mort.
- Analitzar alguns aspectes socials que influeixen en el comportament de la persona sana i malalta.
- Conèixer les manifestacions psicològiques, les bases del comportament i les principals funcions psíquiques del ésser humà, tant en les condicions de normalitat com en les situacions de malaltia.
- Aplicar a la tasca clínica els coneixements i tècniques psicològiques pertinents per un millor exercici de la seva activitat professional fet que facilitarà la seva relació amb el pacient, la família i l’equip multidisciplinari amb el qual treballa.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 08 - Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions.
- 11 - Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
- 21 - Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen el malalt, i comprendre el contingut d'aquesta informació.
- 24 - Establir una bona comunicació interpersonal que doni capacitat de dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Al finalitzar aquesta matèria l’estudiant haurà de ser capaç de:
- Conèixer les funcions psíquiques normals i les seves alteracions.
- Conèixer la estructura bàsica de la personalitat del ésser humà i dels elements que contribueixen a la seva constitució.
- Conèixer les fases evolutives del desenvolupament psicològic de l'ésser humà
- Analitzar i valorar els aspectes socials que influeixen en el comportament de la persona sana i malalta.
- Conèixer les tècniques psicològiques pertinents per tal de poder establir una adequada relació amb el pacient, la família i l’equip multidisciplinari amb el qual treballa.
- Conèixer els factors psicològics del procés curatiu, les bases de la psicoteràpia general i els diferents tipus de psicoteràpia específica.
- Identificar una conducta anormal en un pacient.
- Avaluar les característiques psicològiques i psicopatològiques d’un individu.
- Realitzar i redactar una exploració psicopatològica complerta
- Utilitzar tècniques de comunicació terapèutica bàsiques amb el malalt o la família.
- Conèixer diferents estratègies terapèutiques per controlar l’ansietat i l’estrès
Continguts
Aquesta assignatura es divideix en dos blocs temàtics:
- Bloc I: Fonaments de Psicologia
- Tema 1: El psiquisme humà
- Tema 2: Psicopatologia
- Tema 3: Personalitat
- Tema 4: Psicologia evolutiva
- Bloc II: Psicologia hospitalària
- Tema 5: Promoció de la salut
- Tema 6: Vivència de la malaltia
- Tema 7: Factores psicològics del procés curatiu
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Es convinarà les classe magistrals amb classes de metodologia pràctica on es treballarà en grups reduits el mètode del cas, exercicis pràctics, exposicions orals i role-playing.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1. Examen final: 80 % de la nota final*
2. Treball de Psicopatologia: 20% de la nota final
Per aprovar l'assignatura, es requereix una nota mitjana igual o superior a 5.
La nota del treball grupal és la mateixa en 1a i 2a convocatoria. Els criteris avaluatius en 1a i 2a convocatoria sòn el mateixos.
La nota del treball de Psicopatologia s'aplica en futures convocatories; a petició de l'estudiant mitjançant un email a bdiaz@uic.es, es pot tornar a realitzar en cursos successius.
L'avaluació respectarà sempre la normativa general establerta en el Grau de Medicina.
* L'examen consta de:
- 40 preguntes tipus test i cada pregunta té quatre alternatives de resposta. Cada resposta correcta equival a un punt, les respostes incorrectes resten 0,33 punts (control del nivell d’atzar) i les omissions no resten.
- 10 preguntes de resposta breu
- 2 preguntes de resposta oberta que s'avaluen únicament per a l'obtenció d'una Matrícula d'Honor
Bibliografia i recursos
BIBLIOGRAFIA RECOMENADA
- LÓPEZ IBOR JJ, ORTIZ ALONSO T, LÓPEZ-IBOR ALCOCER MI. Lecciones de Psicología Médica. Masson. Barcelona,1999.
- MESA CID P, RODRIGUEZ TESTAL JF. Manual de Psicopatología General. Pirámide. Madrid, 2007.
- NIETO MUNUERA J. Psicología para Ciencias de la Salud. McGraw-Hill Interamericana: Madrid, 2004
- ORTEGA MONASTERIO L. Lecciones de Psicología Médica. Pomoociones y Publicaciones Universitarias. Barcelona, 1993.
- RIDRUEJO ALONSO P, Medina León A, Rubio Sánchez JL. Psicología Médica. McGraw-Hill. Madrid, 1996.
- SEVA A. Psicología Médica. INO Reproducciones. Madrid, 1994
- VALLEJO RUILOBA J. Introducción a la psicopatología y a la psiquiatría. Elversier Masson. Barcelona, 2011.
- BUCETA JM, BUENO AM. Tratamiento psicológico de hábitos y enfermedades. Pirámide. Madrid, 2000.
- COSTA CABANILLAS M, LÓPEZ MÉNDEZ E. Educación para la salud. Pirámide.Madrid, 2008.
- FUENTENEBRO DE DIEGO F, VÁZQUEZ VALVERDE C. Psicología Médica, Piscopatología y Psiquiatría I. McGraw-Hill. Madrid, 1990.
- GIL F, ALCOBER CM. Introducción a la psicología de grupos. Pirámide Madrid, 1999.
- GIL ROALES-NIETO J. Psicología de la Salud. Pirámide. Madrid, 2004.
- MYERS DG. Psicología. Panamericana. Madrird, 1999.
- PALACIOA J. Desarrollo Psicológico y Educación: Psicología Evolutiva. Alianza. Madrid, 1999.
- PAPALIA-OLDS D. Piscología. McGraw-Hill. México, 2000.
- POLAINO LORENTE A, CABANYES TRUFFINO J. DEL POZO A. Fundamentos de Psicología de la personalidad. Rialp. Madrid, 2003.
- SHAW ME. Dinámica de grupos: psicología de la conducta de los pequeños grupos. Herder. Barcelona, 1995.
- SMITH E, MACKIE DM. Psicología Social. Médica Panameriacana. Madrid, 1997.
- BAÑOS RM, PERPIÑÁ C. Exploración Psicopatológica. Síntesis. Madrid,2004.
- FRANKL, V.E El hombre en busca de sentido 18ª ed. Herder. Barcelona 1979
- DE LAS HERAS, J. Conócete mejor. Espasa Práctico 4ª ed. Madrid 1998.
- SARRAIS, F. Aprendiendo a vivir: el descanso. EUNSA Pamplona, 2011.