Universitat Internacional de Catalunya
Comunicació Televisiva
Professorat
Presentació
Comunicació Televisiva és una assignatura de 6 crèdits ECTS que s'imparteix durant el segon semestre del primer curs del grau en Publicitat i Relacions Públiques.
El llenguatge audiovisual és una eina fonamental per al coneixement dels diferents sectors de la indústria de la comunicació. El llenguatge televisiu en concret, igual que altres llenguatges, disposa d'una sintaxi i una gramàtica pròpies. Comprendre l'ús d'aquest llenguatge com a transmissor d'expressions, continguts i estratègies mercantils és fonamental per a comprendre la publicitat actual. En aquesta assignatura s'intentarà aplicar aquest llenguatge al sector de la televisió i més concretament a la publicitat difosa en aquest mitjà de comunicació.
Requisits previs
Cap
Objectius
Conèixer els diferents passos que constitueixen la creació d'una campanya publicitària per a televisió, des de la fase d'ideació, fins a la producció.
Adquirir capacitat d'anàlisi i aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
Trobar la relació directa entre el món televisiu i el món publicitari, analitzant el seu funcionament i les seves estratègies.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
- 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals )
- 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
- 07 - Capacitat per treballar en equip
- 09 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
- 12 - Capacitat de produir texts orals i escrits
- 13 - Capacitat de lectura
- 14 - Capacitat d'anàlisi
- 15 - Capacitat de síntesi
- 16 - Capacitat per detectar fets noticiables
- 18 - Capacitat per treballar sota pressió
- 20 - Capacitat de concreció
- 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 24 - Capacitat de planificar i executar projectes audiovisuals i cinematogràfics
- 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
- 38 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
- 39 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents agents del sector audiovisual
- 41 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques d'il·luminació i so de la producció cinematogràfica
- 42 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques i mètodes d'edició i postproducció cinematogràfica
- 43 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats televisius
- 44 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents fases d'elaboració d'un programa televisiu
- 45 - Capacitat per entendre i aplicar les diferents tipologies de guions de programes
- 46 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents recursos lumínics, gràfics i de muntatge
- 47 - Capacitat per entendre i aplicar els processos de creació d'un programa televisiu
- 48 - Capacitat per entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies
- 52 - Capacitat de concepció i crítica d'un guió audiovisual
- 53 - Capacitat de concepció i crítica d'un producte audiovisual o mediàtic
- 55 - Capacitat de concepció i crítica d'un discurs informatiu
- 60 - Coneixement i domini de les tècniques de transmissió de continuïtat en la narració
- 68 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres colloquials i cultes
- 73 - Coneixement i domini de les tècniques d'acostament a les fonts d'informació
- 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
- 89 - Capacitat de crear sinergies en els equips de treball
- 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els alumnes adquiriran coneixements fonamentals sobre el llenguatge publicitari audiovisual per a afrontar amb garanties d'èxit futures assignatures relacionades amb el món de l'audiovisual.
Continguts
1. Marques i publicitat
2. Brief, insight i concepte
3. Pensar spots
4. Storytelling
5. Escriure guions de publicitat
6. Persuasió
7. Moodboard, Storyboard, Animatic
8. Tractament de realització i selecció de productora
9. Preppm, Dossier PPM, PPM
10. Rodatge
11. Offline i Online.
12. Més enllà del TVC. L'altra publicitat audiovisual: Branded Content, Product placement, patrocinis...
13. Més enllà del TVC. Tik Tok
14. Ús de la IA en la creació i producció publicitaria.
15. El futur de l'Audiovisual
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 3 |
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 2 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monograficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació es durà a terme a través de:
1. Examen final 50%
2. Projecte final de l'assignatura: 40%
3. Assistència i participació a classe: 10%
El percentatge de l'avaluació serà el següent:
1. Examen: 50%
2. Tractament de realització: 50%
Si l'alumne tampoc aprova en segona convocatòria, aquests requisits es repetirien en les convocatòries següents.
Bibliografia i recursos
Luis Bassat. (2020). El libro rojo de la publicidad (ed. actualizada). DEBOLS!LLO.
Alexey Ivanov. (2019). How to Create an Idea If You Are Not Ogilvy. ibidem.
"Henry;, Jenkins". (2015). Cultura Transmedia. gedisa.