Universitat Internacional de Catalunya
Cinesiteràpia 1
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Sol·licitar cita per e-mail
Presentació
Aquesta assignatura està formada pel seminari teòric pràctic de Cinesiteràpia Passiva. S'inicia a l'alumne en aquesta tècnica de teràpia manual aplicada a l'aparell locomotor, en concret, a l'extremitat superior.
Requisits previs
No es determinen requisits previs.
Objectius
- Compendre els principis teòrics de la biomecànica, cinesiologia i ergonomia aplicats a la fisioteràpia.
- Conèixer els procediments de fisioteràpia relacionats amb la cinesiteràpia.
- Aplicar correctament les tècniques passives de mobilització articular en les diferents regions de l'aparell locomotor.
- Dissenyar programes de cinesiteràpia, adaptats a diverses patologies de l'aparell locomotor.
- Dissenyar, executar i dirigir un programa de cinesiteràpia adaptat a les necessitats del pacient.
- Tenir les capacitats necessàries per al treball en equip.
- Mantenir una actitut de motivació i millora en el seu procés d'aprenentatge.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
- 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
- 06 - Tenir les capacitats necessàries per a la resolució de problemes.
- 07 - Ésser capaç de prendre decisions.
- 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
- 12 - Tenir creativitat.
- 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
- 19 - Desenvolupar la capacitat per organitzar i dirigir equips de treball de manera efectiva i eficient.
- 23 - Conèixer els principis i teories de la física, la biomecànica, la cinesiologia i l'ergonomia aplicables a la fisioteràpia.
- 25 - Conèixer els principis i aplicacions dels procediments de mesura basats en la biomecànica i en l'electrofisiologia.
- 26 - Conèixer l'aplicació dels principis ergonòmics i antropomètrics.
- 28.3 - Manifestar respecte, valoració i sensibilitat pel treball aliè.
- 29 - Conèixer les teories de l'aprenentatge aplicables a l'educació per a la salut i en el propi procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
- 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
- 37.2 - tenir i demostrar un compromís ètic
- 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
- 50.10 - Ésser capaç d'establir un pla amb les pautes que cal seguir durant el tractament.
- 50.3 - Saber dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i altres tècniques manuals.
- 50.7 - Ésser capaç d'establir i aplicar el tractament en grup a usuaris amb problemes similars.
- 50.8 - Poder fomentar la participació de l'usuari i la família en el procés de recuperació.
- 50.9 - Poder prevenir i evitar els riscs en l'aplicació del tractament.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'estudiant:
- Comprèn els principis teòrics de la biomecànica, cinesiologia i ergonomia, aplicats a la fisioteràpia.
- Coneix els procediments de fisioteràpia, relacionats amb la cinesiteràpia, aplicats a les patologies dels diferents sistemes de l'organisme.
- Aplica correctament les tècniques passives de mobilització articular en les diferents regions de l'aparell locomotor.
- Dissenya programes de cinesiteràpia, adaptats a diverses patologies de l'aparell locomotor, i d'aplicació en grups.
- Dissenya, executa i dirigeix un programa de cinesiteràpia adaptat a les necessitats del pacient
- Comprèn la importància de la adhesió del pacient a la intervenció terapèutica i la necessitat de fomentar la seva participació en el procés de recuperació.
- Té les capacitats necessàries per al treball en equip.
- Manté una actitud de motivació i millora en el seu procés d'aprenentatge.
Continguts
- Efectes de la cinesiteràpia passiva
- Tipus de mobilitzacions pasives
- Principis bàsics de les mobilitzacions pasives
- Teràpia manual de l'articulació glenohumeral
- Teràpia manual de l'articulació escàpulo toràcica
- Teràpia manual del complexe articular del colze
- Teràpia manual del complexe articular del canell
- Teràpia manual de les articulacions de la mà i dits
- Teràpia Manual Articulació coxofemoral
- Teràpia Manual Articulación del genoll
- Teràpia manual Articulacions del turmell i peu
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Aquesta assignatura, principalment, és de caràcter presencial, les classes es realitzaran en les aules de la Universitat realitzant seminaris teòric pràctics. La metodologia utilitzada serà la lliçó magistral, el mètode del cas i la resolució d'exercicis i problemes proposats en classe.
De forma semi presencial, l'alumne haurà de realitzar activitats d’auto aprenentatge utilitzant la sala d’auto aprenentatge i valoració de la Universitat, la metodologia utilitzada serà el contracte d'aprenentatge amb la finalitat de desenvolupar l'aprenentatge autònom de l'alumne.
De forma no presencial es desenvoluparà l'estudi independent de l'alumne.
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|---|
seminaris teòrico-pràctics | mètode expositiu / lliçó magistral mètode del cas resolució d'exercicis i problemes | 01 09 19 23 28.3 43 50.10 50.3 50.7 50.8 50.9 | 1.2 |
activitats d'autoaprenentatge | contracte d'aprenentatge | 10 17 43 50.3 | 0.6 |
estudi independent de l'alumne | 23 43 50.3 | 1.2 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació utilitzada per a aquesta assignatura serà:
30% avaluació continuada
70% examen final (teòric-pràctic)
És imprescindible aprovar l'examen final per superar l'assignatura.
S'usarà el sistema de qualificacions d'acord amb la legislació vigent. Actualment, segons el RD 1.125/2003 del 5 de setembre:
0-4,9 Suspens
5,0-6,9 Aprovat
7,0-8,9 Notable
9,0-10 Excel·lent
L'esment de "Matrícula d'Honor" podrà ser atorgada als alumnes que hagin obtingut una qualificació igual o superior a 9,0. El seu nombre no podrà ser superior al 5% dels alumnes matriculats en una matèria en el corresponent curs acadèmic, tret que el nombre d'alumnes matriculats sigui inferior a 20, en aquest cas es podrà concedir una sola matrícula d'Honor.
Normativa d'assistència
Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències.
Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i si les mateixes superen el 30% de la càrrega formativa, obligaran a l'alumne a examinar-se en segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.
Bibliografia i recursos
GENOT C. Kinesioterapia. Tomos I, II, III, IV. Buenos Aires: Ed.Panamericana; 1988.
KAPANDJI IA. Cuadernos de fisiología articular I, II y III. Barcelona: Ed.Masson; 1973.
RODRIGO C, MIRALLES M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Ed.Masson; 1998.
TIXA S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed.Masson, 2000.
TIXA S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed.Masson, 1999.
XHARDEZ Y. Vademecum de Kinesiología y Reeducación Funcional. Buenos Aires: Ateneo; 1992.
IGUAL C, MUÑOZ E, ARAMBURU C. Fisiotera General: Cinesiterapia. Madrid: Ed Síntesis; 1996.
Període d'avaluació
- E1 27/01/2025 G2 08:00h
- E1 27/01/2025 G1 08:00h
- E2 17/06/2025 G2 08:00h
- E2 17/06/2025 G1 08:00h