Universitat Internacional de Catalunya

Ràdio

Ràdio
4
8003
1
Segon semestre
OB
Comunicació
Ràdio
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Per a qualsevol dubte podeu contactar amb el professors mitjançant el correu electrònic:   Maria Fitó-Carreras: mfito@uic.es Javi Sáez: jasaez21@uic.es

Presentació

Aquesta assignatura és una introducció a la ràdio i al podcasting. Com tot mitjà de comunicació, la ràdio té un llenguatge propi, una singular manera de fer i de comunicar, determinada per unes circumstàncies tècniques i per l'ús d'uns recursos concrets. La ràdio es defineix per la seva condició sonora, i es deriven tota una sèrie de característiques que la diferencien de la resta de mitjans de comunicació. Aquesta assignatura introdueix als alumnes en el llenguatge i la narrativa radiofònica, les bases a partir de les quals es construeix la comunicació en aquest mitjà.

Requisits previs

Aquesta assignatura no planteja cap requisit previ.

Objectius

  • Exposar les característiques i singularitats de la ràdio en l'ecosistema dels mitjans de comunicació.
  • Aprendre els conceptes clau del llenguatge radiofònic i conèixer els mecanismes comunicatius propis del mitjà radiofònic.
  • Entendre i aprendre el sentit i ús dels elements del llenguatge radiofònic.
  • Aprofundir en el procés de producció i articulació de la veu.
  • Conèixer els mecanismes de la locució radiofònica.
  • Entendre i dominar les tècniques de redacció per al mitjà radiofònic.
  • Aprendre la tipologia i característiques dels gèneres radiofònics.
  • Conèixer l'estructura i característiques del sector radiofònic.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes seran capaços de:

  • Utilitzar els elements del llenguatge radiofònic (paraula, música, efectes de so i silenci) i combinar-los. 
  • Narrar mitjançant els recursos propis del mitjà ràdio. 
  • Pensar en el so i aprofitar el seu potencial comunicatiu. 
  • Construir espais sonors mitjançant l'ús del llenguatge radiofònic i el muntatge tècnic i expressiu. 
  • Utilitzar els processos, formats i estructures del llenguatge radiofònic.
  • Editar so i locutar textos.

Continguts

PART Professora Dra. Maria Fitó-Carreras

1. Introducció a la ràdio i el podcasting

2. El mitjà radiofònic

3. El podcasting

4. El llenguatge sonor

5. Estructura sonora

6. Publicitat sonora

PART Professor Javi Sáez

1. Teoria del so

2. Fluxos de senyal

3. Introducció a l'edició

4. Microfonia

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0,7
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0,2
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0,2
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 0,5
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. 0,2
Mentoring programme. per fomentar el repàs i l'aprofundiment en competències i coneixements, així com en el desenvolupament d'hàbits de compromís social i responsabilitat, els alumnes més avantatjats guiaran a alumnes de cursos inferiors, especialment si aquests tenen algun tipus de minusvalia personal (física, etc.). 0,2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Ràdio és una assignatura d'avaluació continuada. Es requereix l'assitència a un 80% de les classes. L'avaluació de l'assignatura consta de:

  • Pràctiques al llarg del semestre: 20%
  • Treball Final: 40%
  • Examen teòric final: 40%. Per superar l'assignatura cal aprovar l'examen teòric final.

En la segona convocatòria, l'avaluació es portarà a terme amb un examen teòric i una pràctica individual (en cas d'haver suspès aquesta part). S'aplicaran els mateixos criteris en les següents convocatòries.

S'observarà rigorosament la normativa de la facultat pel que fa a les faltes d'ortografia i el plagi, en exàmens, treballs i pràctiques.

   

Bibliografia i recursos

 
  • Alonso González, Carmen María. (2004). El canto de las sirenas: comunicación y persuasión en la publicidad radiofónica. Salamanca: Publicaciones Universidad Pontificia.
  • Balsebre, Armand. (2004). El lenguaje radiofónico. Madrid: Cátedra.
  • Betés Rodríguez, Kety. (2002). El sonido de la persuasión. Relatos publicitarios en la radio. Valencia: Universidad Cardenal Herrera-CEU.
  • Blanch, Margarita; Lázaro, Patrícia (2010). Aula de locución. Madrid: Cátedra.
  • Blanco, I., Fernández Martínez, P. (coordinadores) (2004). El Lenguaje radiofónico: la comunicación oral. Madrid: Fragua.
  • Gallego, J. Ignacio. (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Barcelona: UOC.
  • Gutiérrez García, María; Perona Páez, Juan José (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.
  • Labrada, Jerónimo. (2009). El sentido del sonido: la expresión sonora en el medio audiovisual. Barcelona: Alba.
  • Martí Martí, Josep M. (2016). 51 ideas para hacer buena radio. Barcelona: UOC.
  • Ortiz Sobrino, Miguel Ángel y López Vidales, Nereida  (editores). (2011). Radio 3.0: una nueva radio para una nueva era: la democratización de los contenidos. Madrid: Fragua
  • Rodero, Emma. (2011). Creación de programas de radio. Madrid: Síntesis.
  • Rodero, Emma. (2005). Producción radiofónica. Madrid: Cátedra.
  • Rodero, Emma. (2003). Locución radiofónica, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
  • Soengas, X. & Rodero, E. (2010). Ficción radiofónica: cómo contar una historia en la radio, Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.