Universitat Internacional de Catalunya
Història Contemporània Universal
Professorat
Concertar cita prèvia per correu electrònic amb el professor Fernando Sánchez Costa fersancos@uic.es
Presentació
El món actual és fruit d'un conjunt de complexos processos polítics, socials i culturals que ha viscut la humanitat des de mitjans del segle XVIII fins a l'actualitat. Al llarg d'aquesta assignatura analitzarem els principals fets, processos, estructures i personatges que han decidit la configuració del món contemporani.
Ens centrarem en el nostre àmbit de civilització -Europa i Occident- però estudiarem també l'evolució històrica d'altres espais que conformen el nostre món global i interconnectat. Ens focalitzarem en la història política, però resseguirem també les transformacions econòmiques, els salts tecnològics, les corrents culturals o l'evolució de les mentalitats.
Treballarem des d'una hermenèutica oberta, és a dir, entenent que els fenòmens històrics no estaven ja decidits ni tancats d'antuvi, sinó que podíen haver seguit diverses trajectòrires. Comprendre per què van seguir el curs que van seguir i com hem arribat fins aquí és l'objectiu principal d'aquesta assignatura, així com la millor forma de desvetllar la consciència de la llibertat i la responsabilitat en cada persona.
Requisits previs
No requereix cap requisit previ
Objectius
No serà necessari memoritzar dates ni noms de batalles o personatges, sinó fer una formació per desenvolupar, a través de l'estudi de la història, competències bàsiques transferibles a d'altres estudis i disciplines. Aquestes són:
- La capacitat d'anàlisi de fonts primàries, ja siguin textos, imatges o documents audiovisuals
- La capacitat de lectura crítica de fonts secundàries
- La capacitat d'estructurar un argument històric raonat
- La capacitat d'elaborar una crítica estructurada dels discursos històrics tradicionals
- La utilització d'eines digitals pel treball acadèmic
- Treball en equip
Per tal d'aconseguir aquests objectius es donarà als estudiants la oportunitat d'endinsar-se a la investigació històrica com ho fa un historiador professional.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
- 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques )
- 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
- 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
- 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
- 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
- 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
- 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
- 19 - Capacitat de documentació informativa
- 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
- 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
- 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
- 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
- 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
- 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Conèixer els principals esdeveniments que ajuden a entendre la realitat
Comprensió i anàlisi de les principals dinàmiques socio-econòmiques de la societat moderna
Desenvolupar una capacitat d’analitzar críticament la realitat.
Continguts
- Introducció a la història contemporània: definicions i utilitat pràctica
- El naixement del món modern: expansió europea, conflicte polític i religiós, Antic Règim, Il·lustració i liberalisme
- Les revolucions atlàntiques: Anglaterra, Estats Units, França
- La Restauració monàrquica, el nacionalisme liberal i el Romanticisme europeu
- La revolució industrial i la consolidació del capitalisme
- El moviment obrer i la revolució social
- Imperis i estats nació al segle XIX
- La crisi de la Modernitat, la Primera Guerra Mundial i les conseqüències
- Rússia: l'Imperi, la Revolució i la Unió Soviètica
- Turquia: de l'Imperi a la República
- La Segona Guerra Mundial
- La Guerra Freda: Estats Units vs. Unió Soviètica
- L'Europa de postguerra: reconstrucció, divisió i unitat
- Els anys 1960 i 1970: canvi sociocultural i desafiaments econòmics
- Xina: el ressorgiment del drac a la segona meitat del segle XX
- El món a partir dels anys 1980: el “fi de la història”, la globalització capitalista liberal i les crisis del model globalitzador actual
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.2 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1.4 |
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 3.6 |
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. | 0,8 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Primer examen parcial – 30%
Segon examen parcial – 30%
Dossier per al podcast: (1) aproximadament 5 pàgines amb informació detallada i estructurada per capítols, així com referències bibliogràfiques; (2) guió tentatiu per al podcast – 20%
Podcast – 15%
Participació i activitats a classe – 5%
Suplement de nota: exposicions orals, ressenyes d'articles, diari de l'assignatura – 10%
Bibliografia i recursos
Bayly, C. A. El nacimiento del mundo moderno, 1780-1914: Conexiones y comparaciones globales. Traducción de Richard García Nye. Madrid: Siglo XXI, 2010.
Blanning, T. C. W. El siglo XVIII, 1688-1815. Traducción de Estellar Omar Rodríguez. Barcelona: Crítica, 2002.
Gaddis, John Lewis. La Guera Fría. Traducción de Catalina Martínez Muñoz. Barcelona: RBA, 2008.
Hobsbawm, Eric J. Historia del siglo XX, 1914-1991. Traducción de Juan Faci, Jordi Ainaud y Carme Castells. Barcelona: Crítica, 2000.
Judt, Tony. Posguerra: Una historia de Europa desde 1945. Traducción de Jesús Cuéllar y Victoria E. Gordo del Rey. Madrid: Taurus, 2006.
McNeill, J. R. y W. H. McNeill. Las redes humanas: Una historia global del Mundo. Traducción de Jordi Beltrán. Barcelona: Crítica, 2004.
Veiga, Francisco. El desequilibrio como orden: Una historia de la Posguerra Fría, 1990-2008. Madrid: Alianza, 2009.