Universitat Internacional de Catalunya

Accesibilitat

Accesibilitat
2.5
8087
3
Primer semestre
OB
Mòdul Projectual
Accesibilitat
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: anglès

Professorat


erovira@uic.es    sbrasoveanu@uic.es

 

Davant de qualsevol dubte, els alumnes poden escriure un mail al professor

Presentació

Cada cop més la societat envelleix, i les expectatives de vida augmenten gràcies als avenços mèdics i tecnològics.

 L'arquitectura ha de ser cada cop més social i humana, ja que tots nosaltres al llarg de la nostra vida hem tingut, tenim o tindrem situacions que limitaran temporalment o permanentment la nostra autonomia en haver d'empènyer els cotxets dels nostres fills, fer-nos grans, tenir accidents temporals, o una gran discapacitat motòrica, cognitiva o sensorial.

 En realitzar projectes i obres d'obra nova, reforma, ampliació i canvi d'ús, hem de complir entre d'altres, amb els requeriments a què ens obliguen les normatives vigents sobre accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques i en la comunicació, a nivell estatal ia les diferents comunitats autònomes; que serà la documentació bàsica daquesta assignatura, amb lobjectiu daconseguir la millora de la qualitat de vida de tots els ciutadans en gaudir i utilitzar entorns, edificis, habitatges, sistemes dinformació i mitjans de transport accessibles per a tots.

 Aquesta assignatura s'adreça a estudiants d'arquitectura de 3r Curs de la School of Architecture a la UIC, i totes aquelles persones relacionades directament amb l'art de projectar, el disseny i la construcció d'obres, etc; on comprovaran els avantatges que reuneix per a tots uns espais, itinerari, element, servei o producte ACCESSIBLE; que ho sigui també per a persones amb discapacitats.

 Actualment el compliment de les normatives sobre accessibilitat es veu encara com una obligació i un impediment per fer un bon projecte o disseny; i es resol amb independència dels criteris inicials projectuals. Proposem resoldre l'accessibilitat des de l'inici de la concepció projectual, de manera desapercebuda i sense cost, en estar integrada al disseny original.

 L'alumne descobrirà "Les capacitats de les persones amb discapacitat", i que "L'accessibilitat no és només una necessitat per a les persones amb discapacitat, sinó un avantatge per a tots els ciutadans"; que a més redunda en una millora de la qualitat del propi projecte.

 

Requisits previs

Tenir bona ACTITUD

Objectius

• Analitzar i comprendre els criteris sobre l'accessibilitat dels espais, els itineraris, els elements, els productes i els serveis del nostre entorn; per tal de no sols conèixer la normativa vigent, sinó la de dominar tots els detalls necessaris, per aconseguir aplicar l'accessibilitat de manera desapercebuda, amb criteris normalitzadors i dissenys d'ús habitual per a tothom, preparats també per a PMR (persones de mobilitat reduïda) , moltes vegades amb un cost baix o nul.

• Posar en pràctica aquestes tendències innovadores, per així poder fer fins i tot una aproximació crítica a la llei sobre accessibilitat i el seu reglament.

• Formar els estudiants, perquè en un futur proper i com a professionals de l'arquitectura, puguin aplicar en els seus projectes aquests criteris d'accessibilitat i dissenyar espais per a tots els ciutadans, tinguin o no les seves capacitats limitades.

• Aconseguir millorar la qualitat de vida de totes les persones com a arquitectes involucrats a l'accessibilitat. Per exemple: un HABITATGE hauria de ser accessible i poder-se utilitzar durant tota la vida; incloent-hi aquelles fases de la mateixa, en què temporalment o permanentment, el grau de dependència dels seus habitants va augmentant, sobretot amb l'edat.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 34-T - Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
  • 35-T - Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de projectes urbans.
  • 36-T - Aptitud per a la concepció, la pràctica i desenvolupament de direcció d'obres.
  • 37 - Aptitud per elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
  • 38-T - Aptitud per intervenir en i conservar, restaurar i rehabilitar el patrimoni construït.
  • 39-T - Aptitud per suprimir barreres arquitectòniques.
  • 40 - Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
  • 41-T - Aptitud per resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il · luminació natural.
  • 42 - Aptitud per catalogar el patrimoni edificat i urbà i planificar la seva protecció.
  • 43-T - Capacitat per realitzar projectes de seguretat, evacuació i protecció en immobles.
  • 44-T - Capacitat per redactar projectes d'obra civil.
  • 45-T - Capacitat per dissenyar i executar traçats urbans i projectes d'urbanització, jardineria i paisatge.
  • 46 - Capacitat per aplicar normes i ordenances urbanístiques.
  • 47-T - Capacitat per elaborar estudis mediambientals, paisatgístics i de correcció d'impactes ambientals.
  • 48 - Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • 49 - Coneixement adequat de la història general de l'arquitectura.
  • 50 - Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
  • 51 - Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
  • 52 - Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
  • 53 - Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
  • 54 - Coneixement adequat de l'estètica i la teoria i història de les belles arts i les arts aplicades.
  • 55 - Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
  • 56 - Coneixement adequat de les bases de l'arquitectura vernacla.
  • 57 - Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbanes.
  • 58 - Coneixement adequat dels fonaments metodològics del planejament urbà i l'ordenació territorial i metropolitana.
  • 60 - Coneixement de la reglamentació civil, administrativa, urbanística, de l'edificació i de la indústria relativa a l'acompliment professional.
  • 61 - Coneixement de l'anàlisi de viabilitat i la supervisió i coordinació de projectes integrats.
  • 62 - Coneixement de la taxació de béns immobles.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Amb aquesta assignatura, els alumnes disposaran dels coneixements necessaris per poder projectar aplicant l'accessibilitat a tots els seus projectes, i dominant els detalls per aconseguir realment entorns i edificis realment accessibles per a persones amb grans discapacitats motòriques, psíquiques i sensorials, millorant alhora qualitat de vida de tots els ciutadans que els utilitzin.

Continguts

1a CLASSE introducció a l'accessibilitat

Física, Visual, Auditiva i Cognitiva per a totes les persones.

 

2a CLASSE: Legislació i normativa

Nou Decret 209/2023 de la Generalitat de Catalunya.

 

3a CLASSE: Accessibilitat a les comunicacions visuals, auditives i cognitiva

Professors convidats. Concretar amb l'Ajuntament de Barcelona i l'IMPD Institut Municipal de Persones amb Discapacitat.

 

4a CLASSE: Accessibilitat i disseny de l'espai urbà I

Via pública, carrers ,places, senyalització

 

5a CLASSE: Accessibilitat i disseny de l'espai urbà II

Jardins, Platges, Mobiliari i elements urbans

 

6a CLASSE: Test urbanisme.

 Accessibilitat a l'edificació d'ús públic I

Museu de Born: entorns, interiors i continguts

 

7a CLASSE: Exemples daccessibilitat en edificació dús públic II.

Bibliloteca Montserrat Abello: Accessos, recorreguts, serveis higiènics, elevadors, etc.

El pla d'accessibilitat i correccions públiques exercicis alumnes

Comerços accessibles / CASBA Ajuntament de Barcelona

 

8a CLASSE: Exemples d'accessibilitat en habitatges.

Comunitats de veïns, espais comunitaris, ascensors, escales, etc

Correccions exercicis alumnes

CASBA Ajuntament de Barcelona

 

9a CLASSE: Accessibilitat en habitatges.

Interiorisme, dormitoris, banys, menjador, terrassa, etc

Correccions públiques exercicis alumnes que no hagin fet CASBA locals comercials.

 

10a CLASSE: Test – edificació.

Correccions publiques exercicis alumnes

CASBA Ajuntament de Barcelona.

 

11a CLASSE: II Control de l'entorn, domòtica i ajuts tècnics.

Correccions públiques exercicis alumnes CASBA Ajuntament de Barcelona

 

12a CLASSE: Correccions públiques exercicis alumnes CASBA Ajuntament de Barcelona

13a CLASSE: Correccions públiques exercicis alumnes CASBA Ajuntament de Barcelona

 

14a CLASSE: Correccions públiques exercicis alumnes CASBA Ajuntament de Barcelona

 

15a CLASSE: Lliurament final treballs

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

Les classes es faran un dia a la setmana, amb professors especialistes o amb ponències de diferents arquitectes, tècnics o usuaris amb discapacitat, que treballen a l'àmbit de l'Accessibilitat i la Supressió de Barreres Arquitectòniques ia la Comunicació, on ens mostraran les seves experiències (mitjançant imatges i vídeos).

 

També es faran exercicis tutelats pels professors, o es podran visitar diferents entorns en què se n'analitzarà l'accessibilitat.

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Classe expositiva
34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 0,3
Classe participativa
34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 0,3
Classe pràctica
34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 0,33
Tutories
34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 0,33
Estudi individuals o en grup
34-T 35-T 36-T 37 38-T 39-T 40 41-T 42 43-T 44-T 45-T 46 47-T 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 60 61 62 1,25

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació final, es farà mitjançant un treball personal de cada alumne, que consistirà en l'adaptació del vostre habitatge i/o un centre de treball; i el recorregut a la via pública d'accés a aquesta.

 

Així mateix, aquest treball servirà per conscienciar-los en la necessitat de disposar d'un habitatge o centre de treball accessible, per si el dia de demà en fer-se grans, ells i els seus clients tenen necessitats de mobilitat i/o de comunicació; apreciant la importància que té un bon disseny de l'accessibilitat, a les seves carreres professionals, ia la repercussió que tenen els seus detalls a la vida de totes les persones, especialment aquelles amb grans discapacitats.

 

Es realitzaran individualment o en grups, diversos exercicis i tests sobre temàtiques diferents d'aplicació de l'accessibilitat a l'urbanisme, l'edificació pública o privada, els mitjans de transport, i els sistemes de comunicació corresponents; per tal de completar-ne l'avaluació.

 

Així mateix, es realitzarà un treball complementari sobre la millora de l'accessibilitat al projecte que estiguin realitzant per a l'assignatura de projectes.

 

Bibliografia i recursos

L’accessibilitat a l’edificació i l’urbanisme:

Recomanacions tècniques per a projectes i obres. EDICIONS UPC

Catàleg ROCA d´Accessibilitat dels seus productes

Persones, Dependència, Qualitat de Vida i Noves Tecnologies. Editorial Fer.

Decret 209/2023. Codi d'accessibilitat GENERALITAT DE CATALUNYA

CTE - Codi tècnic de l'edificació i de l'urbanisme. (CTE-DBSUA / CTE-DBSI / ORDRE TMA 851/2021)

Material didàctic