Universitat Internacional de Catalunya

Ètica

Ètica
3
8093
3
Segon semestre
OB
Mòdul Propi ESARQ
Ética
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat


Després de cada classe al meu despatx

Presentació

Sentir el suspens en l'arquitectura! L'arquitectura exerceix un paper important en les pel·lícules d'Alfred Hitchcock. Havent treballat com un director d'art a principis dels anys vint, Hitchcock va seguir interessant-se estretament per l'adreça d'art de les seves pel·lícules, on les cases sovint són mostrades com a llocs opressius.

En les pel·lícules d'Alfred Hitchcock, l'arquitectura juga un paper important. Havent treballat com un director d'art a principis dels anys 1920, Hitchcock va romandre summament preocupat per l'adreça d'art de les seves pel·lícules. A més, el ’mestre del suspens' va fer algunes pel·lícules notables, com La soga i Finestra indiscreta, això explícitament tracta amb la manera que els límits estan relacionats amb aquells de l'arquitectura en pantalla. Els espais del confinament també apareixen en pel·lícules en les quals la casa és presentada com un laberint estrany i un parany. A més, Hitchcock va utilitzar monuments famosos para determinades escenes culminants. Finalment, Hitchcock va usar sistemes arquitectònics, com a escales i finestres, que estan estretament relacionades amb estructures de narrativa Hitchcockiana (suspens) o altres temes típics (voyeurisme).

Requisits previs

Participació a classe
Capacitat per treballar en equip
Disponibilitat per a entrevistes personals
Capacitat de relació amb la resta de la classe
Capacitat per a comentaris de text
Disponibilitat anàlisi i correcció de les anotacions preses
Condicions per a exposició oral d'un treball
Es penalitza l'excessiva dependència d'internet

Objectius

1. Posseir coneixements i comprendre.

 Entendre la realitat

Conèixer el tot i les seves parts

Saber no és tenir sinó ser

Compartir i donar a conèixer la veritat

Hàbit d'estudi

Planificar el treball,

Programar calendari

Verificar, repassar, corregir

2. Aplicar coneixements

Solució de problemes

Abastar i fitar els temes

Encertar

Multiplicar la capacitat de treball i formació

Competitivitat,

Resolució de problemes

Sentit de l'oportunitat i de l'eficàcia

Seguretat i confiança en el treball

3. Reunir-interpretar.

Jutjar

Visió de conjunt

Encertar

Ponderar,

Trobar la virtut

Compartir les decisions vitals

Valentia per descobrir llacunes

Sentit de la prudència i de l'audàcia

Esperar sense treure conclusions precipitades

4. Comunicar

Claredat expositiva

Anar al principal sense descurar el secundari

Generar confiança

Parlar clar,

Estar units,

No polemitzar

Transmetre la novetat i el valor de la tradició

Dosar la informació

Qualitat en la brevetat

5. Ésser autònoms

Mundologia

Maduresa personal

Saber consultar sense perdre el temps

Saber dependre d'uns altres

Ser savis sense ser autosuficients

Fugir de la precipitació,

Exercir control sobre la realitat

Seguretat personal i grupal

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

MARC TEÒRIC I PRÀCTIC. MINISTERI EDUCACIÓ I CIÈNCIA. Secretaria d'Estat d'Universitats i Recerca

1. El nucli dels objectius de la nova organització de les ensenyament és l'adquisició de competències per part dels estudiants

2. S'haurà de fer èmfasi en els mètodes d'aprenentatge d'aquestes competències i en els procediments per avaluar-les

3. S'utilitza el terme competència exclusivament en la seva accepció acadèmica, i no en la seva accepció d'atribució professional

4. Competències 1: combinació de coneixements, habilitats (intel·lectuals, manuals, socials, etc.), actituds i valors per solucionar problemes o intervenir en assumptes.

4.1. Distingir entre l'excepció i la regla, les parts i el tot, la perifèria i el centre
4.2. Simultanejar l'anàlisi i la síntesi davant problemes complexos
4.3. Basar l'autoestima en l'autoconeixement
4.4. Descobrir talents. Crear i formar equips. No fer-se imprescindibles
4.5. Comparar idees. Referir el que s'aprèn al que se sap
4.6. Destriar objectius. Curt, mitjà, llarg termini
4.7. Objectivar resultats. Distingir avanç, assoliment i èxit

5. Competències 2: especificitat dels coneixements adquirits i la seva aplicació al grau d'arquitectura (abans de cada competència s'especifica la seva denominació numèrica relativa al Pla d'estudis del BOE):

  • 40 - Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
  • 48 - Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • 50 - Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
  • 53 - Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, així com dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
  • 54 - Coneixement adequat de l'estètica i la teoria i història de les belles arts i les arts aplicades.
  • 57 - Coneixement adequat de la sociologia, teoria, economia i història urbanes.
  • 66 - Aptitud per interioritzar la forma arquitectònica.
  • 67 - Aptitud per comprendre i analitzar l'arquitectura i la ciutat en relació amb els sistemes de pensament i la societat.
  • 77 - Coneixement adequat de l'anàlisi i teoria de la forma i les lleis de la percepció visual.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

El nucli dels objectius de l'assignatura haurà estat l'adquisició de competències per part dels estudiants
S'haurà d'haver fet èmfasis en els mètodes d'aprenentatge d'aquestes competències i en els procediments per avaluar-la
S'haurà utilitzat el terme competència exclusivament en la seva accepció acadèmica, i no en la seva accepció d'atribució professional
S'entendrà com a resultat vàlid de l'ensenyament el sentit de l'expressió “competències” com a combinació de coneixements, habilitats (intel·lectuals, manuals, socials, etc.), actituds i valors per solucionar problemes o intervenir en assumptes.

Continguts

ETHICS: Towards a Comprehensive Understanding of Human Action

 

0. Preliminary Issues.

 

Why a subject like this in a degree like this, or why there are universities. Formation for professionals and for persons, or the idea of liberal education and the requirement of humanistic formation

 

1. Introduction: From Human Being to Human Action (or why knowing who I am

 

1.1. Human Being Nature and Human Being Dimensions or Faculties

1.2. Human Dimensions and Agency

 

2. What is Ethics all About?

 

2.1. Towards a comprehension of Ethics and Morality

2.2. The Ethical Question. Classical Ethics and Modern Ethics. Ethics of the Agent and Ethics of the Action. Different Ethical approaches. Ethical Eudamonism. Deontologism. Hedonism. Utilitarianism. Moral Relativism. Consequentialism. Emotivism.

2.3. Different Case Analysis. Why is ethics so important at all?

 

3. Moral Actions and its analysis.

3.1. Types of actions

3.2. Why do we act?

3.3. End of an action, circumstances of an action and object of an action

3.4. Case Study. Film analysis

 

4. Where the ethics begins: Human Freedom

4.1. Meaning of Freedom

4.2. Types of freedom

4.3. Freedom and Responsibility

4.4. Case study. Film analysis

 

5. Virtues

5.1. Virtue, operativity and Human Development

5.2. Different virtues. Moral and intellectual Virtues

5.3. Some Virtues

5.3.1. Learning how to act rightly: Practical Reasoning

5.3.2. Learning to preserve the good: Resilience

5.3.3. Learning the proper measure: self-mastery

5.3.4. Learning how to relate:

5.3.4.1. friendship

5.3.4.2. Love

5.4. Virtue Development, whole agent growth, and psychological maturity

 

6. Happiness

6.1. What is happiness?

6.2. Subjective Happiness and Objective Happiness

6.3. Models of happiness

6.4. Happiness, emotions and virtues

6.5. Happiness and the whole human life

6.6. Case Study. Film analysis

 

7. Ethics and Society

7.1. The common good (and individual interests)

7.2. Sustainability

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Classes teòriques en base a la filmografia

Exposició oral de paralel.lismes

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIESCRÈDITS ECTS
Classe expositiva
40 48 50 51 53 54 55 57 66 67 68 69 75 76 77 0,69
Classe pràctica
40 48 50 51 53 54 55 57 66 67 68 69 75 76 77 0,81
Estudi individuals o en grup
40 48 50 51 53 54 55 57 66 67 68 69 75 76 77 1,5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



90% written essay on a given topic related with a given topic of the syllabus (it will be explained in detail by the professor as well).

10% attendance and involvement in lectures.

Bibliografia i recursos

Anscombe, G. E. M., Human Life, Action and Ethics, St. Andrews studies in philosophy and public affairs, 2004

Geach, P. The Virtues, CUP Archive, 1977

Irwin, T. The Development of Ethics: A Historical and Critical Study, Oxford University Press, 2007

Lombo, J. A. and Russo, F., Philosophical Anthropology: An Introduction, Midwest Theological Forum, 2020

Lyons, W., Emotion, Cambridge University Press, 1980

McIntyre, A. After Virtue: A Study in Moral Theory, University of Notre Dame Press, 2007

McIntyre, A. Dependent Rational Animals: Why Human Beings Need the Virtues, Open Court Publishing, 1999

Solomon, R. C., The Passions, Anchor Press-Doubleday, Garden City, 1976

Polo, L., Ethics: A Modern Version of Its Classic Themes, Sinag-Tala, 2008

Material didàctic