Universitat Internacional de Catalunya

Dret Constitucional 1

Dret Constitucional 1
6
8443
1
Primer semestre
FB
Dret Públic
Dret Constitucional
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


A convenir amb la professora.

Presentació

La justificació d’aquesta assignatura és l’existència de l’Estat espanyol, i de la Constitució que amb la seva força normativa, l'ha constituit com a Estat social i democràtic de Dret. Com sigui que la seva estructura territorial és políticament composta, això suposa també explicitar els mecanismes institucionals i normatius que operen dins l'àmbit de les Comunitats autònomes i de manera particular a Catalunya.

Requisits previs

Com sigui que es tracta d'una assignatura impartida en el primer curs del grau, els requisits previs són els elementals de comprensió i anàlisi de textos en sentit general, de correcció ortogràfica i formal en l'exposició escrita i de capacitat d'expressió oral dels continguts.

Objectius

a) De coneixement, reconèixer la Constitució com a norma jurídica suprema, així com d'identificació dels poders de l’Estat i llur producció jurídica, llurs relacions i la singularitat de l’estructura composta de l’Estat espanyol com a Estat de les autonomies, en concret fonamentalment el fenómen de la distribució de competències.

b) D'habilitats, distinció d’institucions i principis constitucionals; i

c) Quant a actituds, iniciar un apropament humanístic al text de la Constitució, sobre tot en quant als valors superiors de l’Ordenament jurídic: llibertat, igualtat, pluralisme polític i justícia.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 09 - Desenvolupar mecanismes que afavoreixin la sensibilitat envers temes relacionats amb els drets fonamentals i el respecte cap a altres cultures i costums
  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
  • 13 - Desenvolupar el raonament crític
  • 14 - Prendre consciència de la importància del Dret com a sistema regulador de les relacions socials
  • 16 - Tenir capacitat per utilitzar els principis i els valors constitucionals com a eines de treball en la interpretació de l'ordenament jurídic
  • 17 - Comprendre i conèixer les principals institucions públiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt
  • 18 - Comprendre les diverses maneres de creació del Dret en la seva evolució històrica i en la seva realitat actual

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1.- Coneixerà i comprendrà les característiques, garanties i efectes de la Constitució normativa, en concret de la vigent Constitució espanyola de 1978.

2.- Identificarà els elements de l'Estat de Dret i la interactuació entre tots ells.

3.- Haurà adquirit destresses argumentatives.

4.- Haurà adquirit destresses que afavoreixin la comprensió lectora.

4.- Haurà interioritzat la dimensió dels valors i principis de l'Estat de Dret en relació amb la dignitat humana i ciutadana.

5.- Haurà desenvolupat capacitats per a l'aprenentarge autònom.

Continguts

Tema 1. La Constitució com a norma jurídica: norma jurídica i Ordenament jurídic; vigència, validesa i eficàcia; la eficàcia directa de la Constitució; nulitat i derogació de normes jurídiques inferiors. El constitucionalisme i la Constitució de 1978.

Tema 2. La Constitució i les seves garanties: la jurisdicció constitucional, la reforma constitucional i el Dret d'excepció. Art. 155 de la CE. La interpretació de la Constitució: métodes, regles i principis en la interpretació de la Constitució.

Tema 3. Contingut, estructura i funcions de la Constitució: estructura "bíblica"; la divisió clàssica en part orgànica i part dogmàtica de la Constitució; funcions.

Tema 4. Introducció a la teoria de l'Estat: aproximació política i jurídica a l'Estat; poder sobirà, aparell institucional, població i territori com elements jurídics de l'Estat.

Tema 5. L'Estat social i democràtic de Dret: els principis de l'Estat de Dret; el pluralisme democràtic; igualtat i igualitarisme en l'Estat social.

Tema 6. Funcions i poders de l'Estat. Aproximació orgànica.

Tema 7. Les funcions de l'Estat: la funció legislativa de les Corts. Tipus de lleis.

Tema 8. Les funcions de l'Estat: la funció legislativa del Govern. Decret llei i decret legislatiu.

Tema 9. Les funcions de l'Estat: la funció executiva del Govern. L' Administració. El reglament.

Tema 10.- El poder judicial. Història, estructura i principis que l'inspiren.

Tema 11.- Controls entre poders. Mecanismes de control. Institucions de control.

Tema 12.- El model econòmic espanyol i els Pressupostos Generals de l'Estat. La "Constitució econòmica"

Tema 13.- Més enllà de la divisió de poders: forma política de l'Estat (Corona) i el TC. Breu referència a la Unió Europea.

Tema 14.- El model autonòmic. La Generalitat de Catalunya. L'Estatut (remissió)

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Mitjançant les diferents activitats formatives (casos, exposicions orals, anàlisi de textos, sintesi de continguts exposats a les classes magistrals) es preten que l'estudiant sigui capaç de guanyar sentit crític, autonomia en el desenvolupament de la feina a més dels coneixements vertits a casdascuna de les unitats temàtiques del curs.

QUEDA PROHIBIDA DURANT LA CLASSE LA MANIPULACIÓ DE MITJANS TELEMÀTICS. NO ES PODRÀ UTILITZAR NI ORDINADOR, NI MÒBIL. QUALSEVOL COIMUNICACIÓ QUE HAGI DE SER REBUDA DURANT LA CLASE HO HAURÀ DE SER A TRAVÉS DE LA SECRETARIA

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
Actividades en el aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo)
09 13
Actividades fuera del aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo)
09
Estudio independiente del alumno
11 17 18
Presentación en el aula de los conceptos y su aplicación práctica
14 16 17 18

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula




Examen final (puntua sobre 6) de tota l'assignatura.

Els criteris de valoració en aquesta prova són: comprensió lectora, coneixements, capacitat de sintetitzar el conjunt del tema, claredat expositiva, terminologia emprada, etc. 

Avalució continuada al llarg del semestre (puntua sobre 4), consta de :

  • Dos examens intermitjos no lliberatoris ( total 2 punts) : test i/o memorandum i/o cas, que es distribuiran en:
  1. Temes 1-6  (1 punts) Día 23 de octubre
  2. Temes 7-13  (1 punts)  Día 11 de diciembre
  • 2 punts per actitud, participació i correcció en la realització de les pràctiques

La falta d' assistència a classe detreurà fins a 1 punt de la nota final de l'avaluació, si s'acumulen més de 3 absències excepte força major

 

La CONVOCATÒRIA DE JULIOL no tindrà en compte l'avaluació continuada, excepte si aquesta és igual o superior a 4 punts.

 

 

 

Bibliografia i recursos

Durant les classes presencials s'oferiran lectures, obligatòries o suggerides, que complementaran la següent bibliografia bàsica:

ALVAREZ CONDE, Enrique: Curso de Derecho Constitucional, 2 vols. Tecnos, última edició

BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (coord.), Manual de Derecho Constitucional, 2 vols.Tecnos, Madrid: darerra edició.

DE OTTO, I. Derecho Constitucional, I. Sistema de fuentes, Ariel, 1997.

LOPEZ GUERRA, L., ESPIN, E. y otros: Derecho Constitucional, 2 vols. Tirant lo Blanch, darrera edició

MOLAS, Isidre: Derecho Constitucional, Tecnos, última edició.

PECES-BARBA, G. y RAMIRO, M.Ángel (coords.) La Constitución a examen, Marcial Pons, 2004.

BARCELO, M., VINTRO, J. (coords.) Dret Públic de Catalunya, Atelier, última edició.

 

 

Material didàctic