Universitat Internacional de Catalunya

Soundtrack

Soundtrack
3
8531
2
Segon semestre
OB
Tècniques de creació audiovisual
Soundtrak
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


L'horari d'atenció personal es posarà a disposició de l'alumne la primera setmana de classe. Es recomana parlar personalment amb el professor per acordar la disponibilitat d'aquest o altres horaris extres.

Presentació

Soundtrack és una assignatura de 3 ECTS que s'imparteix durant el segon quadrimestre del segon curs del Grau en Publicitat i Relacions Públiques.

La banda sonora és un dels elements narratius més importants de qualsevol projecte vinculat a la comunicació. la banda sonora publicitària (tant des de la música com des de la veu, els efectes sonors i el silenci) suposa una eina clau en matèria persuasiva.

L'assignatura busca transmetre a l'alumne aquesta importància i dotar-lo dels coneixements necessaris des de la història i la teoria, així com des de la pràctica. I ho fa des de tots els llenguatges possibles, especialment el relatiu a les noves tecnologies (realitat virtual, YouTube, xarxes socials...).

Requisits previs

No son necesarios requisitos previos. 

Objectius

L'assignatura té com a objectiu principal proporcionar a l'alumne els coneixements necessaris sobre el tractament del so en projectes publicitaris, així com l'ús de les eines per dur aquests coneixements a la pràctica.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 41 - Capacitat per entendre i aplicar les tècniques d'il·luminació i so de la producció cinematogràfica
  • 46 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents recursos lumínics, gràfics i de muntatge
  • 48 - Capacitat per entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies
  • 52 - Capacitat de concepció i crítica d'un guió audiovisual
  • 60 - Coneixement i domini de les tècniques de transmissió de continuïtat en la narració
  • 67 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 74 - Coneixement i domini dels missatges multimèdia
  • 83 - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
  • 87 - Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i tècniques comunicatives
  • 90 - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
  • 93 - Saber gestionar el temps

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Pensar en el so, conèixer les seves propietats i aprofitar el seu potencial comunicatiu.
  • Conèixer casos específics i pràctics de diferents maneres de treballar la música, la veu, els efectes sonors i el silenci en la publicitat.
  • Analitzar la publicitat des de la narrativa audiovisual.
  • Utilitzar les eines d'edició i muntatge audiovisual.
  • Capacitat per crear projectes publicitaris individuals i en grup.
  • Ús del llenguatge sonor a internet.
  • Coneixement dels diferents canals de difusió musical a internet
  • Utilització de les eines tecnològiques en la creació publicitària.
  • Potenciar el costat creatiu en la concepció de nous projectes culturals.
  • Capacirtat per crear campanyes publicitàries atenent a diferents productes musicals.

Continguts

Bloc 1 - El so i les noves tecnologies: usos, eines i noves experiències en el camp publicitari

1.1  Realitat virtual: un nou llenguatge audiovisual i les experiències immersives.

1.2  Interactivitat i so: com relacionem la música més enllà de l'escolta i el ball.

1.3  Els canals de difusió de la música: la promoció d'un projecte musical.

 

Bloc 2 - La banda sonora publicitària: identitat, màrqueting i persuasió

2.1  Escoltar la publicitat: una història de les grans bandes sonores del consum.

2.2  Música, publicitat i persuasió: com afecta la música al consumidor/usuari?

2.3  La identitat sonora: veus, estils musicals i marques.

2.4  Màrqueting, artistes i productes musicales a internet

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social).
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació de l'assignatura consta dels següents elements:

- Pràctiques realitzades dins i fora de l'aula:60%

- Examen final sobre el contingut del programa: 40%

Bibliografia i recursos

ADORNO, T. W, Eisler, H (2003): El Cine y la Música. Fundamentos: Madrid.

BETÉS RODRÍGUEZ, K. (2002): El Sonido de la persuasión : relatos publicitarios en la radio. Valencia : Universidad Cardenal Herrera-CEU.

CHION, M. (1999): El sonido: Música, cine, literatura… Paidos: Barcelona.

GERTRUDIX BARRIO, M. (2003): Música y narración en los medios audiovisuales. Laberinto. Madrid, 2003.

GUIJARRO, T., MUELA, C. (2000): La Música, la voz, los efectos y el silencio en publicidad: la creatividad en la producción del sonido. Madrid: CIE-Dossat.

GUSTEMS, J. (coord.) (2012): Música y sonido en los audiovisuales. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

STORR, Anthony: La música y la mente (Paidos, Barcelona, 2008) 

STRAVINSKY, Igor: Poética musical (El Acantilado, Barcelona, 2006)

Material didàctic