Universitat Internacional de Catalunya

Comunicació Persuasiva

Comunicació Persuasiva
4
8538
2
Primer semestre
OB
Comunicació
Comunicació persuasiva
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Per a qualsevol dubte podeu contactar amb mi mitjançant el meu correu electrònic.

Presentació

La persuasió consisteix en la utilització deliberada de la comunicació per canviar, formar o reforçar les actituds de les persones. L'emissor que domina la comunicació persuasiva aconsegueix que el missatge sigui transcendent. A l'àmbit de la comunicació, la persuasió és un element primordial en totes les especialitats professionals.


En aquesta assignatura, lalumnat treballarà en profunditat (de forma teòrica i pràctica) la comunicació persuasiva a través dels atributs de lemissor, la construcció del missatge i les característiques psicològiques dels receptors. També s'abordaran diversos àmbits d'aplicació de la persuasió, com ara la comunicació interpersonal, la política, la publicitat, les vendes o la gestió de la reputació. Això permetrà, alhora, la desconstrucció crítica dels missatges que rebem com a receptors.

Requisits previs

No són necessaris requisits previs.

Objectius

  • Integrar la planificació estratègica en la comunicació persuasiva.
  • Establir un marc teòric bàsic sobre el model de comunicació integral.
  • Dominar el discurs amb intenció.
  • Distingir entre la informació, la comunicació i la persuasió.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
  • 45 - Capacitat per conèixer i dominar les tècniques de la narrativa audiovisual
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els/les estudiants:

1. S'expressaran amb correcció i claredat

2. Elaboraran guions per als diferents mitjans de comunicació

3. Argumentaran de manera intel·ligible i convincent

4. redactaran peces informatives amb fluïdesa

5. Dominaran el llenguatge escrit i oral

6. Seran capaços de crear continguts radiofònics

Continguts

  • La persuasió i el sistema de la retòrica
  • Retòrica, persuasió i el debat de les idees
  • Les fonts comunicativo-persuasives i els missatges bàsics de la persuasió
  • La perspectiva psicològica de la persuasió
  • El neuromàrqueting
  • La persuasió a través de l'empatia
  • Estratègies de recuperació de la imatge després d'una crisi reputacional
  • Persuasió política. Anàlisi de campanyes

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0,8
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0,4
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0,6
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 2.2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Actitud (10%)
  • Pràctiques (60%) 
  • Examen final (30%)

Altres convocatòries: 100% examen final.


S'observarà de manera rigorosa la normativa de la Facultat en els casos de plagi, utilització fraudulenta de la Intel·ligència Artificial i en relació a les faltes d'ortografia.

Bibliografia i recursos

  • Benoit, W. L. (1997): Image Repair. Discourse and Crisis Communication. Public Relations Review. 3(2) 177- 186.
  • Cialdini, R. B. (1990). Influencia: ciencia y práctica. Barcelona, Universidad de Barcelona.
  • Freire Úbeda, M. (2020). Ponte en modo DISC – Una guía de autoconocimiento. Ed. Samarcanda
  • Hasso Platner Institute of Design (2014?): Mini-guía: Una introducción al Design Thinking. +Bootleg Bootcam en Español. Stanford University.
  • Lario, J. E. (2019). Técnicas de persuasión y comunicación digital. Caligrama.
  • León, J. L. (2008). Persuasión pública. Universidad del País Vasco, Servicio Editorial= Euskal Herriko Unibertsitatea, Argitalpen Zerbitzua.
  • Maarek, P. J. (2009). Marketing político y comunicación: claves para una buena información política. Paidós.
  • Marraud, H. (2017): De las siete maneras de contraargumentar. Quadripartita Ratio: Revista de Retórica y Argumentación, 2(4), 52-57.
  • Owen, J. E., Mahatmya, D., & Carter, R. (2017). Dominance, Influence, Steadiness, and Conscientiousness (DISC) Assessment Tool. Encyclopedia of Personality and Individual Differences, 1–4. doi:10.1007/978-3-319-28099-8_25-1
  • Renvoisé, P., & Morin, C. (2006). Neuromárketing: el nervio de la venta. Editorial UOC.
  • Serrano Ortega, M. & Blázquez Ceballos, P. (2015): Design Thinking. Lidera el presente. Crea el futuro. Libros profesionales de empresa. ESIC.
  • Spang, K. (2005). Persuasión. Fundamentos de retórica. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra.
  • Weston, A., & Seña, J. F. M. (1994). Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel.