Universitat Internacional de Catalunya
Estades Clíniques Tutelades 6
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Presentació
Les estades clíniques pretenen donar a l’alumne la possibilitat i la capacitat d’entrar en contacte amb l’usuari del servei de salut, i també la possibilitat de conèixer el sistema sanitari professional, la seva estructura organitzativa i el paper real que desenvoluparà com a fisioterapeuta dintre d’aquest.
També faciliten a l’alumne, el contacte professional i l’aplicació dels coneixements teòrics i pràctics adquirits durant el seu període de formació. Aquestes pràctiques configuraran el perfil del futur professional fisioterapeuta.
Requisits previs
L'estudiant ha d'haver cursat i aprovat la matèria de Fisiopatologia 1 del mòdul de formació bàsica, així com els mòduls: Valoració en Fisioteràpia, Cinesiterapia i Procediments Generals d'Intervenció en Fisioteràpia.
Objectius
Es poden marcar 2 tipus d’objectius: els uns generals que seran comuns per qualsevol període de pràctiques i els altres específics adquirits i ampliats depenent de les característiques dels centre.
OBJECTIUS GENERALS
1. Conèixer els diferents àmbits d’actuació del fisioterapeuta dins l’àmbit assistencial (promoció, prevenció, rehabilitació, reinserció, etc.) mitjançant els procediments terapèutics que pot portar a terme.
2. Saber optimitzar els recursos de treball que té al seu abast perquè en un futur sigui capaç de desenvolupar el seu rol professional adaptant-se a les característiques del medi laboral.
3. Conèixer el rol del fisioterapeuta dintre de l’equip multidisciplinari i adquirir una metodologia de treball.
4. Desenvolupar les habilitats socials adequades per poder establir unes relacions òptimes entre professionals, pacients i família.
5. Fomentar l’actuació dins d’un marc legal i oficial, respectant la professió i el seu codi deontològic (Veure codi deontològic a Materials).
6. Analitzar les línies evolutives de la professió i l'adaptació al context actual, científic i socio-laboral.
7. Raonar amb el fisioterapeuta tutor per interrelacionar els conceptes teòrics i pràctics estudiats.
OBJECTIUS ESPECíFICS
1. Saber manipular els sistemes d’informació que envolten l’usuari de salut (extracció de dades de la història clínica i realització d’un full de valoració funcional de fisioteràpia) extrapolant aquestes dades necessàries en l’activitat del fisioterapeuta.
2. Conèixer la composició i distribució de les tasques i activitats del servei de Fisioteràpia assignat, depenent de les característiques d’aquest.
3. Conèixer el codi deontològic i actitud a mantenir davant el pacient, la família i el personal sanitari (Veure apartat de Materials).
4. Saber detectar situacions especials que puguin sorgir i donar una resposta correcta i eficaç.
5. Desenvolupar els coneixements, habilitats i actituds apreses respecte als procediments assistencials d'observació, valoració i actuació terapèutica.
6. Aplicar amb destresa i criteri les tècniques terapèutiques manuals e instrumentals.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'alumne
- Examina i valora l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
- Determina el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes i els instruments de validació internacionals.
- Elabora i emplena la Història Clínica de Fisioteràpia.
- Incorpora a la cultura professional els principis ètics i legals de la professió.
- Coneix les activitats de planificació, gestió i control dels serveis de fisioteràpia.
- Dissenya un pla d'intervenció específic de fisioteràpia, resol problemes i té un raonament crític.
- Executa, dirigeix i coordina el pla d'intervenció de fisioteràpia de forma individualitzada i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia.
- Avalua l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia en relació amb els objectius marcats i els criteris de resultats.
- Elabora l'informa d'alta de fisioteràpia.
- Es relaciona de forma efectiva amb l'equip *pluridisciplinar.
- Aplica els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de fisioteràpia.
- Motiva als pacients perquè s'impliquin en el tractament.
- Proporciona una atenció de fisioteràpia eficaç, atorgant una assistència integral als pacients.
- Afronta l'estrès, té capacitat per controlar-se a si mateix i controla l'entorn de situacions de tensió.
- Incorpora la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència científica.
- Desenvolupa la funció docent com a part pròpia de l'exercici professional.
Continguts
Els continguts dependran del tipus de centre on sigui assignat l'alumne.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Les estades clíniques (EC) dels estudis de Grau en Fisioteràpia de la UIC es desenvolupen dintre del Mòdul denominat Estades Clíniques tutelades, amb un pes acadèmic de 40 crèdits ECTS (1000h) i essent de caràcter obligatori.
Aquests 40 cr, es desenvolupen en 8 assignatures de 5cr cada una d’elles, desenvolupant-se les des de les EC1fins a les EC3 en el tercer curs i les EC4 fins a la EC8 en el quart curs del grau en fisioteràpia.
Com a requisits prèvis per a les Estades clíniques, l’estudiant ha d’haver cursat i aprovat la matèria de Fisiopatologia 1 del mòdul de formació bàsica, així com els mòduls: Valoració en Fisioteràpia, Cinesiteràpia i Procediments Generals d’ Intervenció en Fisioteràpia, cosa que assegura un mínim de formació per al procediment de les habilitats adquirides sobre pacients reals.
En el mòdul de Fisiopatologia 1 es desenvolupa el coneixement teòric de les àrees de la patologia traumatològica i reumatològica. Pel que fa al mòdul de Valoració l’alumne haurà adquirit els coneixement d’exploració articular i muscular del sistema múscul-esquelètic i en el mòdul de cinesiteràpia, haurà adquirit els coneixements bàsics de teràpia manual articular i de cinesiteràpia activa així com eines de mecanoteràpia. Pel que fa al mòdul de Procediments generals d’intervenció, l’alumne haurà obtingut la formació en els diferents agents físics que s’utilitzen en el camp de la fisioteràpia (electroteràpia, termoteràpia, crioteràpia, etc.), així com els procediments de la massoteràpia.
Normativa de les estades clíniques
· L’assistència és obligatòria durant el període de pràctiques. Es permeten com a màxim una falta d’assistència. Cal repetir les pràctiques en la seva totalitat en cas de més d’una falta sense justificar i segons el criteri del responsables de les Estades Clíniques.
· S’ha de ser puntual i respectar els horaris establerts en el centre de pràctiques.
· Cal ser estricte amb la higiene personal, portar els cabells recollits, dur les ungles curtes, sense pintar i no portar joies ni objectes similars com ara piercings.
· Durant el període de pràctiques és obligatori l’ús de l’uniforme de la Universitat Internacional de Catalunya, així com l’ús del calçat hospitalari blanc (segons es requereixi en el centre).
· La identificació personal que us acredita com a estudiant de la UIC s’ha de dur al llarg de totes les pràctiques. (Carnet de la Universitat Internacional de Catalunya).
Respecte al personal del centre i als usuaris:
Ø Cal tenir en compte el secret professional sempre i a tot arreu. Tots els aspectes personals del pacient i de funcionament de qualsevol centre visitat són confidencials.
Ø Els comentaris sobre l’estat, evolució etc. del pacient es faran en privat amb el fisioterapeuta corresponent i mai davant del pacient.
Ø S’ha de respectar la normativa vigent o procediments establerts de cada centre.
Durant el període d’Estades clíniques, l’alumne/a ha de fer un seguiment d’un cas, observar la seva evolució i configurar una Història Clínica al finalitzar el tractament. Per això és important l’ajuda del fisioterapeuta del centre i mantenint la confidencialitat de les dades de caràcter personal tal com estableix la normativa vigent, actualment segons la llei orgànica 15/1999 del 13 de desembre de Protecció de Dades de Caràcter Personal. (BOE núm. 298, de 14-12-1999, pp. 43088-43099)
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’avaluació es realitzaratenint en compte la suma de les notes establertes en cada bloc, com a mínim serà necessari treure un 5 a cadascú dels blocs. En cas de no ser així, hi hauria una recuperació al juliol per refer el bloc 1 o 2 que sigui inferior a 5:
- 1er Bloc: Quadern de Treball de l’alumne i Història Clínica. L’alumne haurà de desenvolupar un cas clínic seguint el format de la Hª clínica del qual hagi fet un seguiment durant el seu període de pràctiques i omplir un quadern de pràctiques diariament. Tant el quadern com la història clínica s'han d'aprovar amb un mínim de 5/10 de forma independent per aprovar el primer bloc. (50% de la nota final).
- 2on Bloc: Valoració i avaluació per part del fisioterapeuta assignat al centre. Amb l’avaluació es tindrà en compte també l’assistència diària , tal com s’explica a la normativa global de les pràctiques (50% de la nota final).
Per obtenir informació sobre com realitzar els treballs, l’ alumne podrà sol.licitar tutories amb el tutor assignat segons el centre corresponent durant el transcurs de les seves pràctiques i no un cop hagin finalitzat. S'usarà el sistema de qualificacions d'acord amb la legislació vigent. Actualment, segons el RD 1.125/2003 del 5 de setembre.
0-4,9 Suspens.
5,0-6,9 Aprovat.
7,0-8,9 Notable.
9,0-10 Excel·lent.
L'esment de “Matrícula d'Honor” podrà ser atorgada als alumnes que hagin obtingut una qualificació igual o superior a 9,0. El seu nombre no podrà ser superior al 5% dels alumnes matriculats en una matèria en el corresponent curs acadèmic, tret que el nombre d'alumnes matriculats sigui inferior a 20, en aquest cas es podrà concedir una sola Matrícula d'Honor
Bibliografia i recursos
- MEDINA BERUBEN, ISAAC. Propedeútica de la clínica y diagnóstico físico. Ed. Manual Moderno, Edición 1ª, Año 1999, México.
- HSU STEPHEN I., LEE BURTON,W. STASIOR, DAVIDS. Medicina basada en la Evidencia (Massachusets General Hospital), Editorial: Libreria Editorial Marbau, 1ª Ed, 1999, Madrid.
- VIEL, ERIC. Diagnóstico Fisioterápico: Concepción, Realización y Aplicación en la Práctica Libre y Hospitalaria.Editorial Masson-Salvat,1ª edición, Año 1999. Barcelona.
- GEDDA MICHEL. Décision Kinésithérapique, Ed. Masson. Paris 2001.