Marketing Cultural
En un entorn altament competitiu i globalitzat, el coneixement del mercat, de la competència i del client resulta imprescindible per garantir l'èxit sostenible de l'empresa.
La globalització produeix la transformació de moltes indústries. S'implanten noves empreses amb perfils i objectius inèdits. Les aliances, entre empreses o grups empresarials formen part de l'escenari present i condicionen l'entorn futur. S'aprecia canvis de posicionament entre les empreses de diferents sectors. S'està generant nous escenaris amb sectors econòmics, anteriorment distants, i que ara competeixen o s'associen entre ells. Les noves tecnologies de la informació han generat sacsejades en els posicionaments estratègics de moltes empreses.
Un altre element important de la situació actual és la crisi econòmica i la disminució de les aportacions de les administracions públiques als projectes artístics i culturals. En aquest context les iniciatives culturals que vulguin desenvolupar projectes hauran de tenir cada dia més en compte la consolidació d'un públic i la generació d'ingressos propis. El màrqueting cultural –com a àrea de gestió que s'ocupa d'establir relacions profitoses amb els seus usuaris– disposa d'un instrumental bàsic per aconseguir aquests objectius.
Això provoca que l'àmbit d'aplicació del màrqueting no només és cada vegada major, sinó que està adquirint més rellevància, impregnant la presa de decisions i accions de l'empresa.
Per aquest motiu, les persones que vulguin dedicar-se professionalment a la gestió de la cultura, han de conèixer les eines que ofereix el màrqueting i saber prendre decisions sobre les estratègies més adequades, perquè la seva oferta cultural, es distingeixi de les altres.
Objectius
El propòsit d'aquesta assignatura és descriure els principis bàsics de la disciplina del màrqueting, així com la seva importància en les decisions estratègiques que es prenen en l'àmbit de les organitzacions culturals.
- Conèixer els conceptes principals relacionats amb el màrqueting
- Analitzar la seva presència en les diferents organitzacions culturals
- Determinar els objectius i àmbits d'aplicació en el terreny cultural
Direcció i coordinació
Direcció
Christoph Pasour
Llicenciat en Història de l’Art i Estudis Audiovisuals per la Universitat Lliure de Berlín (Alemanya) i la Universitat d’Edimburg (Regne Unit). Productor de televisió. És autor d’articles per a diaris i revistes sobre art de mitjans i cinematografia. Va ser director de projectes i conservador al Museu de Cinematografia a Potsdam, Alemanya; editor comissionat en el departament de cinema de la cadena de televisió cultural 3sat (Alemanya, Àustria i Suïssa). També ha participat en el desenvolupament de guions (ficció / no ficció) per a companyies de producció a Berlín i Hamburg. Ha estat productor/autor de documentals des del 2005 per a companyies de producció a Berlín, Hamburg i Barcelona per a emissores com ART, 3sat, ARD, ZDF, RAI, YLE, TV3. Actualment dirigeix el Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona.
Coordinació
Claudia Balboa Salas
Graduada en Conservació i Restauració de Béns Culturals per la Universitat del País Basc i Màster universitari en Gestió Cultural per la UIC Barcelona. Ha treballat com a gestora cultural de l'Institut Cervantes de Pequín i participat en la conceptualització del Master Plan de Langyuan Station, per transformar aquesta àrea industrial de Pequín en una àrea dedicada al desenvolupament de les indústries culturals i creatives del país. Després de la seva experiència a la Xina, va tornar a Espanya l'octubre de 2018 com a directora del Centre de la Cultura del Rioja. Un equipament municipal lligat a una destinació enoturística va dissenyar el pla director i la programació cultural, social i formativa per reobrir-lo. El 2020, es va establir com a consultora cultural independent i va col·laborar juntament amb l'empresa Langyuan New Times Culture en la definició del pla de desenvolupament cultural de la ciutat xinesa de Wuzhen. També ha col·laborat amb l'estudi d'arquitectura Mono Office en la producció d'instal·lacions artístiques com “I Want to be the Future: The Anatomy of Technological Seduction” —desenvolupada juntament amb l'artista xinesa Cao Fei— per a la Whitechapel Gallery de Londres i l’Alserkal Avenue de Dubai. Actualment, coordina els estudis de postgrau en Gestió Cultural de UIC Barcelona.
Professors
Joaquina Bobes
Llicenciada en Història, amb l’especialitat de Prehistòria i Arqueologia, per la Universitat d’Oviedo. Màster en Gestió Cultural per la Universitat de Barcelona. Executive MBA, per l’Eada Business School. Estudis de Postgrau al Departament d’Arqueologia de la Universitat de Newcastle upon Tyne (Regne Unit) i al Departament de Gestió i Política Cultural de la City University (Londres, Regne Unit). Sòcia fundadora de la consultora ARTImetría, empresa especialitzada en la planificació estratègica i el màrqueting de la cultura. Des del 1998, és gerent i consultora sènior de l’empresa. Coautora del Manual de tiendas de museos (Editorial Trea, 2014).
Antoni Laporte Roselló
Director d’ARTImetria, empresa de consultoria dedicada a la planificació, màrqueting, gestió i avaluació de projectes culturals. Director tècnic de l’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya (OPPCC). L’OPPCC té per objectiu donar suport als museus, a altres equipaments patrimonials així com a les administracions públiques i agents privats que s’ocupen del patrimoni cultural a Catalunya en la seva relació amb els públics per contribuir a millorar la planificació i gestió museística gràcies a la recerca i la formació. Economista per la Universitat Autònoma de Barcelona. Màster en Gestió i Polítiques Culturals per la Universitat de Barcelona.
Requisits d'admissió
Sol·licitud d’informació i admissió
Si estàs interessat en cursar aquest curs de formació contínua de la UIC Barcelona, contacta amb la Secretaria de la Facultat d’Humanitats a través del següent correu electrònic: secretariahumanitats@uic.es