14/01/2021

Alfonso Méndiz i Aurora Oliva estudien la deshumanització del soldat en les pel•lícules sobre la guerra de l’Iraq

El degà i la professora de la Facultat de Ciències de la Comunicació de UIC Barcelona han publicat un article a la revista Historia y Comunicación Social en el qual analitzen el canvi que s'ha fet en la representació del combatent al cinema contemporani.

El degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de UIC Barcelona, Alfonso Méndiz, i la professora de la Facultat Aurora Oliva han publicat un article a la revista Historia y Comunicación Social en el qual exposen la deshumanització del soldat en el gènere bèl·lic, concretament en les pel·lícules sobre la guerra de l'Iraq.

L'article analitza l'evolució del soldat com a personatge en la història del cinema, que revela la manera en què cada societat ha entès i viscut el conflicte bèl·lic. Fins a la guerra del Vietnam, el soldat manté la seva condició d'heroi, una condició confirmada per l'aprovació social del conflicte com la manera d'acabar amb les grans dictadures del segle XX. A partir de la guerra del Vietnam, al soldat, se li treu la naturalesa heroica, i es mostra la violència de què és capaç i el trauma al qual el sotmet la guerra. Amb la ficció sobre el Vietnam, es destrueix el mite, i s'inicia un procés de deshumanització que s'enfortirà amb les narratives fílmiques de final del mil·lenni.

En el cicle de pel·lícules sobre la guerra de l'Iraq es mostra una doble deshumanització: l'exercida en l'adversari i la que experimenta el soldat durant i després del conflicte, i que inclou l'angoixa per tot allò viscut, la crisi personal de valors o la pèrdua del sentit de l'existència. Especialment en el cicle de l'Iraq, la deshumanització del soldat no acaba amb el final de la guerra, sinó que aflora sobretot després del retorn a casa, amb una amarga i infructuosa reintegració, perquè la societat no només no aprova les accions “heroiques” realitzades sinó que gairebé tampoc concedeix mèrit als patiments o al fet d'haver-se jugat la vida pel seu país.

Més de cinquanta pel·lícules del cinema contemporani han reflectit aquest conflicte, des de les oscaritzades En terra hostil (2008) o El franctirador (2014) fins a les que van tractar temes polèmics, com les inexistents armes de destrucció massiva (Green Zone: Districte protegit, 2010) o la persecució i captura d'Osama bin Laden a La noche más oscura (2012). L'arc arrenca amb les matineres En honor a la verdad (1996) o Tres reis (1999) fins a Invasor (2012), Boys of Abu Ghraib (2014), Billy Lynn (2016) o la sèrie Homeland (2011-2020), passant per Las tortugas también vuelan (2004), American Soldiers (2005) o Jarhead (2005).

 

Treball de referència:

Méndiz, A., & Oliva, A. (2020). La deshumanización del soldado en el género bélico. La crisis del combatiente en las películas sobre la Guerra de IrakHistoria y Comunicación Social25(2), 527-537. https://doi.org/10.5209/hics.72283