07/04/2017

Dolors Navarro exposa l’enquesta de l’estudi realitzat a pacients i presentat a Infarma

“El 80 % dels pacients voldrien accedir als medicaments hospitalaris a través de la farmàcia comunitària”. És un dels resultats extrets d’un estudi realitzat a pacients, presentat a Infarma, que ha estat organitzat pels Col·legis de Farmacèutics de Barcelona i Madrid (COF), a través del Fòrum Espanyol de Pacients. “Amb aquest estudi buscàvem obtenir la visió d’aquest sector de la població sobre els serveis oferts pels professionals farmacèutics i, al seu torn, obtenir indicadors sobre allò que realment esperen de les farmàcies”, ha explicat Jordi de Dalmases, president del COFB.

L’estudi es compon de dues parts: una de quantitativa a través d’una enquesta en línia, que han respost un total de 433 persones; i una de qualitativa, realitzada a partir de dos grups focals que representaven nou associacions de pacients i amb les quals es pretenia aprofundir més en diferents aspectes.

Un altre de les dades destacades de l’enquesta en línia que ha exposat Dolors Navarro, directora de l’Institut Albert J. Jovell de Salut Pública i Pacients i cap de l’àrea d’Epidemiologia i Salut Pública de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de UIC Barcelona, és que el 64 % dels enquestats afirma tenir una farmàcia de referència i el 20 % pràcticament sempre.

La importància dels diferents serveis està puntuada entre un 3,3 i un 4,1 (sobre 5), sent el més valorat la dispensació a la farmàcia de medicaments hospitalaris, a més del farmacoterapèutic i els de detecció precoç de malalties, com càncer de còlon, VIH o risc cardiovascular, i mesurament de paràmetres biomèdics.

D’altra banda, els pacients perceben el farmacèutic com la principal font d’informació sobre l’existència d’aquests serveis i sol ser el professional més consultat en temes de medicaments i salut, després del metge.

També remarquen la importància de la col·laboració entre professionals sanitaris: el 69,7 % és partidari d’aquesta col·laboració entre farmacèutics amb el metge de capçalera o la infermera de referència.

Pel que fa a les conclusions obtingudes dels grups focals, Navarro va explicar que, als serveis que actualment ofereixen les farmàcies, s’hi podrien afegir el seguiment de la medicació via telefònica després de la dispensació i l’especialització de les farmàcies per serveis o patologies. També consideren que es podrien potenciar espais adaptats per millorar la intimitat en la relació pacient-farmacèutic.

Així mateix, comparteixen una visió del farmacèutic com l’expert del fàrmac, defineixen la farmàcia com una porta d’entrada per a persones sense patologies, per la qual cosa és un lloc potencial per a la prevenció de la salut, i destaquen que el farmacèutic hauria d’estar en contacte amb la resta de professionals sanitaris.

Durant l’acte, el vicepresident del Fòrum Espanyol de Pacients, Santiago Alfonso, va afirmar que cal tenir els “farmacèutics prop del pacient, no només en la dispensació, sinó també per acompanyar-lo en l’adherència”. Així, va seguir Alfonso, “una de les conclusions clares d’aquest aquest estudi és que el pacient confia en el seu farmacèutic, no només ara, sinó des que va néixer la farmàcia”.