27/06/2014

La llegenda sobre la desaparició de la biblioteca d'Alexandria, desmitificada

El Dr. Christophe Rico, director de l'Institut Polis, a Jerusalem, va impartir un seminari als professors de la Facultat d'Humanitats sobre «Mito y realidad de la Biblioteca de Alejandría», en què va desmitificar la tradicional llegenda de la desaparició de la biblioteca.

Partint de l’estudi de textos clàssics, Rico va desmitificar la llegenda tradicional al voltant de la desaparició de la biblioteca. El director de l’Institut Polis va il·lustrar el seu discurs amb alguns fragments d’aquests textos, que fins ara no s’havien traduït ni estudiat, o que s’havien interpretat erròniament.

Com el mateix conferenciant va explicar, l’estudi de textos desconeguts fins llavors, i del sentit i significat de les paraules dins del context en què es van escriure, el va portar a detectar alguns errors en les interpretacions històriques al voltant de la desaparició de la biblioteca. Així, Rico va demostrar que l’estudi de les fonts apunta cap a Juli Cèsar com el probable causant del desastre, ja que segons sembla durant la guerra l’incendi de les naus del port d’Alexandria es va estendre fortuïtament a l’edifici de la biblioteca.

En acabar la seva explicació, hi va haver un debat en el qual el Dr. Rico va encoratjar els professors de la Facultat a enfrontar-se a un correcte estudi i interpretació dels textos clàssics com a fonts de coneixement dels esdeveniments del moment. Així mateix, els va animar a abordar estudis com aquest de forma interdisciplinària, de manera que es pugui aportar un coneixement complet des de diferents branques del coneixement.

Durant la visita, el Dr Christophe Rico es va reunir amb la degana de la Facultat, la Dra. Teresa Vallès i el vicedegà, el Dr. Xavier Baró per obrir vies per signar un possible conveni entre l'Institut Polis i la Facultat d'Humanitats. L’Institut Polis és una institució acadèmica amb tres àrees principals: idiomes antics i moderns, programes, màsters i conferències especialitzades. L’Institut té interès particular per les arrels de la cultura occidental, i promou l’accés directe a les fonts en els idiomes originals. El mètode Polis per aprendre idiomes utilitza tots els sistemes d’aprenentatge moderns (Total Physical Response, Story Telling, i altres mètodes interactius), i els aplica tant a idiomes antics com moderns.