27/06/2014

La nova ficció televisiva: una lectura crítica

La Facultat de Ciències de la Comunicació de la UIC va organitzar ahir el I Simposi sobre Ficció Televisiva, per parlar sobre les sèries de televisió com un format de qualitat que tot sovint fa d'imatge de la realitat que ens envolta.

L’11-S va marcar un abans i un després, no només en l’imaginari col·lectiu i
en la cultura popular, sinó també pràcticament en totes les ficcions televisives:
la construcció de les històries, l’anàlisi de la psicologia dels personatges, la
pèrdua de la identitat i els tipus de conflictes plantejats, etc.

En el Simposi es van analitzar alguns dels efectes de l’11-S en la ficció televisiva
i es va observar especialment si les sèries es limiten a reflectir la realitat o
aporten elements crítics que ajuden els espectadors en aquest context de canvi.

En les ponències, diferents professors de Comunicació Audiovisual, crítics televisius
i cinematogràfics i autors de llibres sobre aquest sector audiovisual van donar
a conèixer algunes de les claus més rellevants de les sèries de televisió actuals.

Així doncs, Enric Ros, professor de l’escola Estudio de Cine i de la Universitat
de les Arts Cinematogràfiques i Escèniques de Barcelona i autor del llibre It’s
not TV. Les sèries de ficció en l’era de la post-TV
, va explicar que “les sèries
de televisió no són sols un reflex de la societat actual, sinó que a vegades també
proposen societats ideals com una manera de criticar el món en què vivim”. Ros va
afirmar que “aquesta tendència crítica de les ficcions dels Estats Units no es dóna
en les televisions espanyoles, que tendeixen a fer programes simplement d’entreteniment
perquè els espectadors es puguin evadir de la realitat”.

Incidint en aquest aspecte d’actualitat que tenen les sèries, Fernando de Felipe,
professor de la Facultat de Ciències de la Comunicació a la Universitat Ramon Llull
i coautor de Ficciones colaterales: las huellas del 11-S en las series made
in USA, afirmava que “la televisió té una gran facilitat per fer referència als
esdeveniments més importants de cada moment històric, una capacitat que la distingeix
del cinema”.

Finalment, el Simposi –l’objectiu
del qual era mostrar als estudiants les principals tendències de les sèries de televisió
actuals i donar-los una visió més àmplia del món televisiu més enllà del que aprenen
a les aules– va acabar amb una taula rodona entorn de les experiències i perspectives
de la ficció televisiva, en què van participar altres professionals del sector,
com el guionista Joan Marimón, que ha treballat en les sèries Poble Nou i
Ventdelplà, o l’autor del llibre Twin Peaks: 625 líneas en el futuro,
Javier J. Valencia. Un dels punts en què es va parar una atenció especial va
ser la importància de tenir una forta base cultural i humanística a l’hora d’escriure
bons guions de ficció.