25/11/2020

Un estudi reflexiona sobre els efectes de la pandèmia en els alumnes graduats recentment

Cristina Monforte, directora del Departament d’Infermeria, i Pilar Fuster, professora i responsable de pràctiques del Grau en Infermeria, analitzen l’impacte de la Covid-19 en la formació dels alumnes d’últim curs i l’important paper que tenen en l’àmbit sanitari per fer front a la pandèmia

Els graduats i graduades en Infermeria durant el curs 2019-2020 seran coneguts com la promoció “coronial”, ja que van veure interrompudes les seves pràctiques acadèmiques per la irrupció de la Covid-19 a tot el món. Es tracta d’infermeres i infermers que, en el marc de l’estat d’alarma, van ser cridats als hospitals i centres sanitaris per incorporar-s’hi com a treballadors sanitaris auxiliars. “En qüestió de quinze dies, els nostres alumnes van deixar de ser estudiants d’últim curs per ser a primera línia de la crisi sanitària més gran dels últims anys”, explica Cristina Monforte. “Encara que la incorporació era voluntària i estaven supervisats per professionals amb experiència, els estudiants van passar a atendre pacients de Covid-19 en totes les àrees hospitalàries, incloses les unitats de vigilància intensiva i emergències”. “Com a tutors universitaris, ens preocupava l’impacte negatiu que la greu situació podia tenir en la salut mental dels nostres alumnes, per aquest motiu, vam crear una plataforma virtual en què els estudiants podien contactar amb els seus tutors i companys, i rebre també suport i recursos d’autocura”, afegeix Pilar Fuster, responsable de pràctiques del Grau en Infermeria.

Aquesta situació excepcional va portar les dues docents i investigadores a recollir en l’article “Coronials: Nurses who graduated during the COVID-19 pandemic. Will they be better nurses?” les principals reflexions fruit de l’experiència viscuda d’acompanyament als alumnes d’últim curs. La innovadora iniciativa també tenia com a objectiu fomentar el creixement dels estudiants com a individus i ajudar-los a aprendre de l’experiència, tant si estaven treballant en hospitals com si donaven suport als seus companys de manera virtual per ser persones de risc i no poder donar l’assistència de manera presencial.

“Des de la nostra pròpia perspectiva com a educadores d’infermeria, sentim que hem cuidat els nostres estudiants i que hem contribuït al seu desenvolupament com a infermers durant aquesta pandèmia”, confessen les autores de l’estudi.

L’anàlisi realitzada ha estat publicada en la revista Nurse Education Today i a mig i llarg termini permetrà veure l’efecte real que ha tingut l’experiència viscuda en els nous graduats i graduades, i si aquesta els ha convertit en millors infermers i infermeres.