23/06/2023

Un estudi revela les limitacions del mètode CLIL

L’estudi, realitzat per Adriana Soto-Corominas, Helena Roquet i Marta Segura, del Departament de Lingüística Aplicada de UIC Barcelona, ha estat publicat a la revista Applied Linguistics, d’Oxford Academic

L’Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres o AICLE (CLIL, en la sigla en anglès) ha experimentat un augment en les últimes dècades a les escoles d’arreu del món. Es tracta d’una metodologia basada en l’aprenentatge de les llengües estrangeres a través de l’ensenyament de matèries comunes.

Aquesta eina ha estat revisada en l’estudi de Soto-Corominas, Roquet i Segura, del Departament de Lingüística Aplicada de la nostra universitat, titulat “The effects of CLIL and sources of individual differences on receptive and productive EFL skills at the onset of primary school”.

L’estudi revela que la implementació de CLIL en l’educació primària té limitacions i passa per alt altres fonts de diferències individuals. En l’estudi, les autores examinen els efectes de l’enfocament CLIL en l’aprenentatge de l’anglès, així com els de l’exposició extracurricular a l’idioma a través dels mitjans i altres fonts de diferències individuals.

Al seu torn, ens mostra que l’enfocament CLIL no estava associat amb avantatges addicionals en els estudiants que van seguir aquest enfocament. No obstant això, unes certes característiques de l’entorn lingüístic i familiar dels participants van predir millores addicionals durant l’any acadèmic. Els que van participar en més activitats extracurriculars en anglès i aquells amb mares amb estudis superiors van obtenir més bons resultats al final de primer de primària.

L’article de primer quartil, publicat a la revista Applied Linguistics d’Oxford Academic, ha estat realitzat a partir d’un estudi dut a terme amb 176 estudiants de primer de primària, de catorze escoles diferents.