Universitat Internacional de Catalunya
Direcció Estratègica
Altres llengües d'impartició: català, anglès
En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.
Professorat
Presentació
En aquest curs es presenten els conceptes, els models i els paradigmes principals de la direcció estratègica. A més, s’ofereix als alumnes els coneixements bàsics, tant teòrics com pràctics, per utilitzar diferents eines per a l’anàlisi, el disseny, la implantació i el control de l’estratègia per així, en un futur, poder prendre millors decisions.
Requisits previs
No hi ha requeriments previs.
Objectius
- Assolir una comprensió general del concepte d’estratègia i les seves teories principals.
- Conèixer les tècniques i tendències principals en la disciplina de la direcció estratègica.
- Treballar indistintament amb materials en anglès i castellà.
- Ser capaços de presentar les idees en públic, de manera convincent.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
- 36 - Ser capaç d'interpretar dades quantitatives i qualitatives i d'emprar eines matemàtiques i estadístiques aplicables a processos empresarials.
- 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
- 38 - Tenir capacitat per relacionar les principals variables, formals i informals, que determinen el comportament humà en una organització.
- 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
- 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
- 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
- 56 - Ser capaç de fer argumentacions que afavoreixin el raonament crític i autocrític.
- 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.
- 63 - Ser capaç d'analitzar comportaments empresarials i decisions en un context empresarial i valorar-los des d'un punt de vista econòmic, social i ètic.
- 67 - Adquirir capacitat per expressar-se en altres idiomes.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- • L'alumne serà capaç d'explicar i definir el concepte d'estratègia i els principals tipus i teories relacionades.
• L'alumne serà capaç d'aplicar les principals tècniques i sobre l'anàlisi estratègica (tant a nivell intern com extern) en una empresa.
• L'alumne serà capaç d'extreure la informació rellevant de l'empresa per a identificar i analitzar les diferents fonts d'avantatges competitius.
• L'alumne serà capaç d'enunciar i avaluar els diferents tipus de formulació de l'estratègia.
• L'alumne serà capaç explicar i posar en pràctica els elements del procés d'implantació de l'estratègia en les empreses.
Continguts
1. Introducció
1.1. Concepte d’estratègia.
1.2. Reptes i elements clau de la direcció estratègica.
1.4. Estratègies deliberada i emergents.
1.5. Tipus d’estratègia: disseny, cognitives i institucionals.
1.6. Procés de direcció estratègica.
2. Anàlisi estratègica
2.1. Anàlisi externa (PESTEL, DAFO, model de M. Porter).
2.2. Anàlisi interna (Recursos i capacitats, perspectiva institucional).
3. Anàlisi de l’avantatge competitiu
3.1. Fonts de l’avantatge competitiu.
3.2. Avantatge en costos.
3.3. Avantatge en diferenciació.
3.4. Avantatge competitiu i evolució del sector.
4. L’elecció de l’estratègia
4.1. Estratègia en l’àmbit corporatiu i internacional.
4.2. Direccions i mètodes de desenvolupament.
5. L’estratègia en acció
5.1. Organitzar-se per arribar a l’èxit.
5.2. Desenvolupament d’estratègies de disseny, cognitives i institucionals.
5.3. Lideratge i comunicació de l'estrategia
5.4. Gestió del canvi estratègic.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Classes magistrals
- Metodologia del cas
- Estudi d'articles
- Simulador empresarial
- Conferències de directius
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
La nota final ve donada pel següent càlcul:
Nota Final= 50% Examen escrit (parcial i final) +
20% Articles (resumen & test) i altres treballs avaluables +
20% Informe del cas & discussió a l'aula (nota Prof. Carlos Rey)+
5% Simulador empresarial
5% Treballs resolució reptes
En cas de suspendre l'assignatura a primera convocatòria, la nota de l'examen de recuperació tindrà un pes del 70% i la nota de l'avaluació continuada obtinguda un 30%. La nota màxima a segona convocatòria és d'un 7.
Bibliografia i recursos
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Grant, R.M. “Dirección estratégica. Conceptos, Técnicas y Aplicaciones”. Thomson-Civitas, Madrid, 2006 (quinta edición).
Johnson, G.; Scholes, K., Whittington, R. “Dirección estratégica”. Pearson. Madrid, 2006 (séptima edición)
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Bruch, H., Ghoshal. S.(2004) A bias for action. Harvard Business School Press.
Gunther McGrath, R. (2013) The End of Competitive Advantage: How to Keep Your Strategy Moving as Fast as Your Business Harvard Business review press.
Hitt, M.A., Ireland, R.D., Hoskisson, R.E. (2010). Strategic Management: Concepts: Competitiveness and Globalization. South-Western College Pub, 9th ed.
Johnson, G., Langley, A., Melin, L., Whittington R. (2007). Strategy as Practice: Research Directions and Resources. Cambridge University Press.
Moss Kanter, R. (2009). SuperCorp: How Vanguard Companies Create Innovation, Profits, Growth, and Social Good. Crown Business.
Osterwalder, A. (2010) Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley.
Ricart, J.E., Llopis, J. y Pastoriza, E. (2012) Qué hacen los buenos directivos. Deusto, Barcelona.
Rumelt, R. (2011) Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters. Crown Business.
Teece, D. J. (2009) Dynamic Capabilities and Strategic Management: Organizing for Innovation and Growth. Oxford University Press, USA.