Universitat Internacional de Catalunya

Ensenyament i Aprenentatge d'educació Musical, Plàstica i Visual 1

Ensenyament i Aprenentatge d'educació Musical, Plàstica i Visual 1
6
10716
2
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


Les tutories amb l’estudiant es poden realitzar tant de manera presencial com telemàtica, segons la conveniència i la disponibilitat horària de l’alumne i el professor. La comunicació i la interacció amb l’estudiantat es fomenten no només durant les tutories, sinó també abans, durant i després de les classes. A més, es manté un contacte constant a través del correu electrònic i les eines disponibles a Moodle, assegurant així una atenció contínua i personalitzada.

Presentació

MÚSICA

Aquesta assignatura persegueix dues finalitats principals: a) promoure la participació dels futurs mestres en situacions d'escolta, interpretació i creació musical per tal que desenvolupin actituds i vivències positives envers la pràctica musical i b) proporcionar-los coneixements bàsics de didàctica de la música que els permetin reflexionar sobre els principis fonamentals que orienten l'educació musical a l'etapa primària.

 

 VISUAL I PLÀSTICA

L'expressió artística és un dels llenguatges de què disposa l'infant per fer-nos saber el que sap del seu entorn i el que ja té en el seu món intern. Es, per tant, una eina d’expressió i comunicació, però també de coneixement i de desenvolupament de diverses capacitats intel·lectuals, estètiques i humanes. Volem transmetre la importància de l'educació visual dins el currículum d'educació, valorant el llenguatge visual com una eina de coneixement fonamental. Dins el marc del projecte Bolonya, l’educació plàstica assoleix un important paper com a eix vertebrador de les diverses matèries, transversalitat que considerem bàsica en educació.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

 

VISUAL I PLÀSTICA

Manifestar actituds i aptituds per assimilar i posar en pràctica els coneixements que s’impartiran.

Objectius

         MÚSICA
  1. Comprendre el paper que exerceix l'educació musical en la formació personal, social i cultural de l'alumnat.
  2. Conèixer el currículum d'educació primària en el que respecta a l'educació musical.
  3. Descobrir, comprendre i analitzar elements bàsics del llenguatge musical a través d'una implicació activa en activitats d'escolta, interpretació i creació musical.
  4. Adquirir tècniques i recursos didàctics per al treball d'escolta, interpretació i creació musical a través del cant, la pràctica instrumental, l'audició i la dansa a l'etapa primària.
  5. Plantejar activitats didàctiques coherents basades en l'escolta, la interpretació i la creació musical com a part d'un treball més ampli de relació entre disciplines.
  6. Prendre consciència sobre la necessitat de cooperació entre el mestre generalista i el mestre especialista de música.
   VISUAL I PLÀSTICA

Com a objectiu general, proporcionar els recursos conceptuals i procedimentals (les eines teòriques i tècniques) necessàries per a una interiorització profunda de la importància de l'educació artística i de la seva didàctica. Interiorització que permeti als alumnes afrontar les diverses situacions pedagògiques de manera creativa i personal.

  1. Conèixer i analitzar de forma crítica els enfocaments més freqüents en l'ensenyament de l'educació artística.
  2. Entendre l'educació artística com un lloc privilegiat per treballar valors i formar persones. Concepció de l’art i l’educació artística no estrictament formalista.
  3. Assolir una actitud reflexiva envers la rellevància de l'expressió plàstica per al desenvolupament infantil.  Valorar l’educació artística com a matèria portadora de coneixement i no com a simple transmissió o repetició d’exercicis, manualitats o tècniques: una aula de plàstica no és només un lloc on es fan manualitats.
  4. Ajudar a valorar i gaudir de l'art estimulant la sensibilitat artística.
  5. Compartir criteris, idees que ens ajudin a dissenyar i desenvolupar projectes a l'aula. Aprendre a treballar per projectes i proporcionar recursos organitzatius que facilitin la gestió d'una aula de plàstica.  
  6. Adquirir destresa en la utilització de tècniques bàsiques i coneixements sobre els materials.
  7. Promoure el coneixement i valoració de l’art contemporani com a vehicle privilegiat de comprensió de la societat actual. Reflexionar i qüestionar-se temes com la bellesa, l’art, l’artista, el compromís social, el talent, el geni, etc.
  8. Introduir alguns aspectes de la interpretació de la imatge visual.
  9. Conèixer i replantejar-se críticament el procés evolutiu del dibuix  i les característiques bàsiques del llenguatge plàstic dels infants.

 

 

 

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-01 - Analitzar i comprendre els processos educatius dins i fora de l'aula relatius al període de 6 a 12 anys.
  • CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
  • CEM-09 - Conèixer i abordar situacions escolars en contextos multiculturals.
  • CEM-10 - Dissenyar, planificar i avaluar l'activitat docent i l'aprenentatge dins l'aula.
  • CEM-11 - Conèixer i aplicar experiències innovadores en l'educació primària.
  • CEM-13 - Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca educativa i ser capaç de dissenyar projectes d'innovació i d'identificar indicadors d'avaluació.
  • CEM-54 - Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
  • CEM-55 - Conèixer el currículum escolar d'educació artística, en els aspectes plàstic, audiovisual i musical.
  • CEM-56 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
  • CEM-57 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

MÚSICA

  1. Aprèn cançons i adquireix recursos per fer-les cantar i promou l’educació auditiva, rítmica i vocal dels infants.
  2. Potencia la sensibilitat musical i la forma de transmetre-la (promou la sensibilitat relativa a la creació artística)
  3. Comprèn els principis que ajuden a la formació cultural, personal i social de les arts.
  4. Desenvolupa i avalua continguts del currículum mitjançant recursos didàctics adequats i promou les competències corresponents en els estudiants.
  5. Elabora propostes didàctiques que fomenten la percepció i l’expressió musical, i la creativitat.
  6. Coneix i accepta la influència positiva de la formació artística en la societat.
  7. Coneix el currículum escolar d’educació artística i, de forma específica, al que fa referència a l’educació musical.
  8. Té recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals dins i fora l’escola.
  9. Comunica i s’expressa de forma correcta en la llengua d’ensenyament de forma oral i escrita.
  10. Coneix les competències de la creativitat, l’esperit emprenedor i l’orientació cap a la qualitat i les aplica sempre en la seva actuació amb l’alumnat.
  11. Integra les noves tecnologies en la seva tasca docent.
  12. És conscient de la seva actuació professional i de la seva influència en els alumnes. Té habilitats i coneixements per a gestionar els processos grupals i la comunicació per a aconseguir una bona col·laboració amb i entre els alumnes.
  13. Té els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, possibilitant que els nens puguin convertir-se en adults responsables i autònoms.
  14. Té els coneixements i les habilitats suficients sobre la matèria que ensenya i sap quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge, on els alumnes puguin aprendre el bagatge cultural que necessiten per a viure en societat. I aconseguir-ho d'una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  15. Té un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable en les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes -especialment en els materials-, amb ell mateix i amb els seus companys, i per sobre de tot clar amb els seus alumnes. I aconseguir-ho d'una manera professional i sistemàtica.
  16. Valora la importància del treball en equip i col·labora amb el seu entorn per a aconseguir objectius comuns.
  VISUAL I PLÀSTICA  
  • La reflexió constant i el pensament crític. La capacitat de replantejar-se les concepcions prèvies sobre la matèria
  • El treball en equip. Compartir informació i processos de treball: construcció compartida del coneixement.
  • Maneig i gestió de la informació.
  • La comunicació plàstica, verbal i escrita.
  • Capacitat d’argumentació i diàleg amb les fonts bibliogràfiques.
  • Aprendre a buscar referents, fonts d'informació i recursos al marge dels donat a classe.
  • L'expressió del pensament a través d'imatges.
  • La sensibilitat artística i valoració de l'art.
   

Continguts

MÚSICA

1- Presentació. Beneficis de l’educació musical. Perquè integrar la música a l’aula?

2- Esquema de l’assignatura. Què, com, per què? / 4 BLOCS de treball (cançó, audició, creació, llenguatge musical).

3- Què ensenyem? Els elements de la música: continguts musicals i qualitats del so. 

4- BLOC 1: El poder de la cançó com a recurs educatiu. 

5- BLOC 2: L’audició té molt ganxo.

6- BLOC 3: Educar en la creativitat. La pràctica instrumental. Molt més que Orff.

7- BLOC 4: El llenguatge musical.

8- Com ensenyem? (el joc, procés d’aprenentatge. Metodologies d’ensenyament. Actitud del mestre)  

9- Anàlisi i producció de materials didàctics i instruments. 

10- Espais d’aprenentatge musical a l’escola. 

11- Disseny d’activitats. Disseny d’una sessió escolar. Criteris de selecció de cançons i audicions.

12- La música ens mou. Desenvolupament psicomotriu i neuroeducació. 

13- Interdisciplinarietat. Llenguatge positiu a l’aula.

14- Músiques del Món. Educar en el món.

15- Per què ensenyem? Currículum: Competències bàsiques i musicals (aprendre a ser, a fer i a viure).

16- La veu, l’eina del mestre. Fisiologia de la veu/salut vocal.

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



 


COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CET-3 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
CEM-54 CEM-55 CEM-56 CET-1 CET-2 CET-3 CET-5 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Seminaris tallers
CEM-55 CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CEM-54 CEM-56 CET-3 CET-4 CG-01 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Resolució d'exercicis i problemes
Estudi i treball individual / autònom
CEM-56 CEM-57 CET-1 CET-2 CET-4 CG-02 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Tutories

Bibliografia i recursos

Genèrica

AA. VV. (2004). La música educa. Eufonía, 30. Barcelona: Graó.

Alcázar, A. (ed.) (2008). La competencia artística: creatividad y apreciación crítica. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones.

Alsina, P. (1997). El área de educación musical. Propuestas para aplicar en el aula. Barcelona: Graó.

Aróstegui, J. L. (ed.) (2014). La música en Educación Primaria. Manual de formación del profesorado. Madrid: Dairea.

Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l’home és music. Vic: Eumo

Bonal, E., Casas, M., & Casas, N. (2005). Diversita't. Cançons, danses... activitats i recursos per a la convivència en la diversitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya / Fundació Bofill. Disponible a: http://jovecat.gencat.cat/ca/detalls/Article/Ester-Bonal-Marta-Casas-i-Nuria-Casas.-2005.-Diversitat.-Cancons-danses-...-activitats-i-recursos-per-a-la-convivencia-en-la-diversitat_JOVECAT [recuperat el 02/10/16].

Bordons, G., & Casals, A. (2012). Poesia, música i escola: un triangle sonor. Temps d'Educació, 42, 11-30.

Calderón, D. (ed.). Expressió Musical a Primària. Barcelona: Publicacions de la UB.

Carrillo, C., & Vilar, M. (2014). El perfil profesional del profesorado de música: una propuesta de las competencias deseables en Ed. Primaria y Ed. Secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 33, 1-26. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/carrillo&vilar14.pdf [recuperat el 02/10/16].

Casals, A., Carrillo, C., Valls, A., Vilar, M., y Ferrer, R. (2014). La concreción de un enfoque didáctico para la educación musical en Primaria. Actas del III Congreso de Educación e Investigación Musical (CEIMUS) (pp. 586 – 594). Barcelona: Enclave Creativa.

Cornellà, C. (2006). La música: treball interdisciplinari i d’educació en valors. Perspectiva escolar, 304, 6 – 9.

Departament d'Ensenyament (2015). Decret 119/2015 del 23 de juny d'ordenació d'ensenyaments d'Educació Primària. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (26 de junio).

Díaz, M., & Frega, A. L. (1998). La creatividad como transversalidad al proceso de educación musical. Vitoria-Gasteiz: Amarú.

Frega, A. L. (1996). Música para maestros. Barcelona: Graó.

Gassul, C., Godall, P., & Martorell, M. (2010). La veu: orientacions pràctiques. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Giráldez, A. (coord.) (2014). Didáctica de la música en primaria. Madrid: Síntesis.

González, C. (2013). Músiques del món i projectes de treball. Anàlisi d'una pràctica didàctica innovadora a l'escola (Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona). Disponible a: http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/129291/cgm1de1.pdf;sequence=1 [recuperat el 19/04/13].

Hargreaves, D. J. (1998). Música y desarrollo psicológico. Barcelona. Graó.

Hemsy de Gainza, V. (1999). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.

Hennessy, S. (1995). Music 7-11. Developing primary teaching skills. Londres: Routledge.

Lluveras, N., Valls, A., & Vilar, M. (1994). La cançó a l'etapa primària. Bellaterra: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Maideu, J. (1997). Música, societat i educació. Berga: Amalgama.

Malagarriga, T. y Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Barcelona: CEAC.

Malagarriga, T., & Martínez, M. [eds.] (2010). Tot ho podem expressar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions musicals.

Miralpeix, A. (2012). iMúsica: educación musical con el ePad y el iPhone. Eufonía, 56, 27-35.

Pascual, P. (2002). Didáctica de la música. Madrid: Prentice Hall.

Porta, A. (2001). Educación musical, un proyecto a medio camino. Cuadernos de pedagogía, 303, 87-90.

Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L'avaluació per millorar els aprenentatges de l'alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya: Departament d'Educació. Disponible a: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56075/avaluar_per_aprendre.pdf [recuperat el 02/10/16].

Small, C. (1989). Música. Sociedad. Educación. Madrid: Alianza Editorial.

Swanwick, K. (1991): Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata y MEC.

Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Como promover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.

Tarroja, E. (2005). El valor de l’educació musical. Guix: Elements d’acció educativa, 320, 6-10.

Valls, A., & Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona: DINSIC.

Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P., Miranda, J., & Oriols, J. (2011). Música 1 i Música 2. Projecte Brisa. Barcelona: Teide.

Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P., Miranda, J., & Oriols, J. (2012). Música 3 i Música 4. Projecte Brisa. Barcelona: Teide

Valls, A., Feliu, T., Malagarriga, T., Godall, P., Miranda, J., & Oriols, J. (2009). Música 5 i Música 6 Projecte Tornasol. Barcelona: Teide

Vilar, M. (2004). Acerca de la educación musical. Revista Electrónica de LEEME, 13. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/vilarm.pdf [recuperat el 02/10/16].

Willems, E. (1994). El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidós.

Young, S. (2009). Music 3-5. Oxon: Routledge.

 

Cançoners

AA. VV. Tocatimbal (5 volúmenes). Barcelona: Eufònic

Bonal, M. D., & Martorell, M. (1967-1999, con múltiples reediciones). Esquitx (5 volúmenes). Barcelona: Ed. mf.

Casellas, M., Manent, R., Roma, R., & Vilar, R. (2001). Cançoner de butxaca. Sempre hi ha una

cançó. Tarragona: El Mèdol / Centre de la Cultura Popular i Tradicional Catalana.

Crivillé, J. (1981). Música Tradicional Catalana (I) - Infants. Barcelona: Clivis

Departament d’Ensenyament (2001). Cançons populars i tradicionals a l'escola. Disponible en: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/monografies/cancons-populars-tradicionals-escola/cancons_populars_tradicionals_lescola.pdf [recuperado el 01/10/16].

Maideu, J. (1991). Assaig. Cançons i exercicis (2ª ed.). Vic: EUMO.

Maideu, J. (1992). Llibre de cançons - Crestomatia de cançons tradicionals catalanes. Vic: EUMO.

Orts, M. (ed). PRODIEMUS (Propostes, Reflexions, Orientacions i Didàctica Interdisciplinària per a Educar a través de la Música). Disponible en: http://www.prodiemus.com/canconer/ [recuperado el 01/10/16].

Puig, A., & Padilla, R. (2013). El cançoner de tothom. Barcelona: Bonalletra Alcompàs.

 

Revistes especialitzades en educació musical

RIEM. Revista Internacional de Educación Musical. International Society for Music Education. http://www.revistaeducacionmusical.org/index.php/rem1

LEEME. Revista de la Lista Electrónica Europea de Música en la Educación. Universidad de La Rioja. http://musica.rediris.es/leeme/

Eufonía. Barcelona: Ed. Graó.

Música y educación. Madrid: Musicalis.

 

VISUAL I PLÀSTICA

GOMBRICH, E. Historia del Arte, Alianza Editorial.
URBINA, P.A. Filocalia o amor a la bellesa, Ed. Rialp.
REINHARDT, G. Cómo hacer muñecos de guiñol, Ed. CEAC.
HETZEL, G. Máscaras, construcción y decoración, Ed. CEAC.
PARRAMÓN. Pintando paisajes a la acuarela, Ed. Parramón.
REINDL, R. Cómo hacer linóleo, Ed CEAC.
DELCLAUX, F. El silencio creador, Ed. Rialp.
WIDLÖCHER,D. Los dibujos de los niños, Bases para una interpretación psicológica, Ed.Herder.
GOLEMAN, D. Inteligencia emocional. Ed, Kairós.
RODRIGUEZ, J.L. Las funciones de la imagen en la enseñanza. Ed. Gustavo Gili.
EQUIPO DE EXPERTOS 2100. Curso básico de cerámica al alcance de todos. Ed. Vecchi.