Universitat Internacional de Catalunya
Gestió de la Indústria Editorial
Professorat
A petició.
Presentació
Des de tauletes d’argila als llibres electrònics, els diferents formats editorials han acompanyat la humanitat al llarg de la història.
Com a indústria, podem considerar que l’editorial va començar al segle XV a Alemanya, amb la impressió de la Bíblia de Johannes Gutenberg, a qui es considera universalment l’inventor de la impremta i el pare del llibre imprès modern.
La invenció de la impremta va representar un pas significatiu en facilitar la reproducció de textos. Llibres impresos, fulletons i butlletins van activar la promoció del coneixement de la cultura i del pensament a una velocitat fins al moment mai vista.
Des d’aleshores, la indústria editorial ha anat creixent constantment fins la darrera dècada, quan la crisi econòmica global, juntament amb l’era digital i la pirateria, l’han forçat a afrontar nous reptes.
Requisits previs
Els mateixos que per accedir al màster.
Objectius
Els principals objectius de l’assignatura es llisten a continuació:
- Iniciar-se en el sector editorial amb una visió general de la indústria editorial, dels actors clau de la indústria i del mercat editorial
- Ampliar el coneixement sobre el sector i el negoci de la publicació de llibres.
- Conèixer els diferents tipus d’edició de llibres.
- Entendre la base econòmica del model de negoci de l’editorial tradicional.
- Assolir una visió general del valor tradicional de la cadena de subministrament: la xarxa empresarial, els perfils professionals, des de la creació de contingut fins la venda.
- Aprendre sobre altres negocis editorials com partworks i llibres digitals.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
Competències generals
- Assolir els coneixements bàsics.
- Adquirir les habilitats d'aprenentatge necessàries per continuar estudiant de manera dirigida o autónoma.
- Liderar, coordinar i formar part de grups de treball interdisciplinaris.
- Actuar responsablement i desenvolupar feines de bona qualitat, rigoroses i eficients al servei de la societat.
Competències específiques:
- Identificar estructures de negoci de la indústria editorial i gestionar els procediments implicats en la seva creació, programació, direcció i producció.
- Dissenyar i implementar un pla de negoci eficient i viable dins la indústria editorial.
- CB6 - Tenir i comprendre coneixements que aportin un abase o oportunitat per ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un contect de recerca.
- CB9 - Comunicar les conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
- CE6 - Dissenyar i executar un pla de negoci eficaç i viable en el sector creatiu.
- CE8 - Identificar les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni cultural a escala nacional i mundial i manejar els processos i procediments de treball implicats en la seva creació, programació, gestió i producció.
- CG2 - Liderar, coordinar i formar part d'equips de treball interdisciplinaris.
- CG5 - Actuar de manera responsable treballar amb qualitat, rigor, eficiència al servei de la societat.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Identificar estructures de negoci de la indústria editorial i gestionar els procediments implicats en la seva creació, programació, direcció i producció.
- Dissenyar i implementar un pla de negoci eficient i viable dins la indústria editorial.
Continguts
MÒDUL 1. Introducció
Objectius:
Iniciar-se en el sector editorial amb una visió general de la indústria editorial, dels actors clau de la indústria i del mercat editorial.
Continguts:
- Categories principals dins la indústria editorial: llibres, diaris, revistes i partworks.
- Visió general del mercat editorial global: categories (llibres, diaris i revistes), plataformes (impremta tradicional, digital i àudio), segmentació geogràfica i rols principals.
- El valor de la cadena de subministrament de la indústria editorial tradicional i com la tecnologia n’ha reduït el cost i ha eliminat processos per transmetre contingut dels creadors al consumidor.
- Feines, perfils professionals i rols en la indústria editorial:
- Posicions d’escriptura i edició: escriptors, autors i traductors; reporters, corresponsals i fotògrafs; editors i empaquetadors; correctors i directors artístics.
- Intermediaris: agents literaris i scouts.
- Producció i llocs relacionats: directors de producció i Planning; tècnics preimpremta i operadors de impressió.
- Vendes, publicitat i màrqueting: directors de publicitat i promoció; relacions públiques; agents de publicitat i vendes, i representants de vendes.
- Publicació de contingut editorial, distribució i venedors a llibreries, stands i botigues online.
MÒDUL 2. Indústria editorial & Tipus d’editorials
2.1. Indústria editorial del llibre
Objectius:
Ampliar el coneixement sobre el sector i negoci de la publicació de llibres.
Continguts:
- Aspectes destacats i xifres: quotes de mercat de les editorials mundials i geogràfiques; nombre de títols publicats, llibres produïts i venuts; canals de venda, ocupació i hàbits de lectura.
- Model de negoci tradicional i cadena de subministrament de valor: xarxa d’empreses des de la creació de contingut fins a les vendes, des de l’autor / editor fins a les llibreries minoristes i els quioscos.
- L’empresa de la indústria editorial: estructura i organització.
2.2. Tipus d’edició de llibres
Objectius:
Comprendre els diferents tipus de publicació de llibres, en funció del seu mercat, dels lectors previstos i del programa editorial.
Continguts:
- Publicacions comercials: escrits de ficció i no ficció dissenyats per a un públic general adreçat a nens, adolescents i adults.
- Edició professional i acadèmica
- Edició educativa
MÒDUL 3. Projecte d’una editorial de llibres tradicional
Objectius:
Decidir què, quants i com publicar és un element clau a tenir en compte. Desenvolupar una estratègia i una política editorial servirà d’ajuda a l’hora de prendre decisions.
3.1. Estratègia i política editorial
Continguts:
- Definir la línia editorial
- Seleccionar i establir els criteris
- Fonts de contingut: Editorials internacionals, agents, scouts, fires de llibres, revistes professionals i internet.
- Consolidar un catàleg de publicacions: noves publicacions i fons editorial.
Amb Valerie Miles (Editora fundadora a Granta Spanish Magazine i prèviament Directora editorial a Duomo, Alfaguara i Emecé).
3.2. Model de negoci, beneficis i pèrdues
Objectius:
Conèixer i entendre la base econòmica en la creació d’un projecte empresarial d’edició editorial.
Continguts:
- Aprofundir en l’anàlisi dels beneficis i les pèrdues.
MÒDUL 4. El decurs del procés editorial: des de l’adquisició a l’edició d’un manuscrit.
Objectius:
Presentar tot l’equip involucrat en la selecció, creació i edició d’un llibre.
Continugts:
4.1 El contingut: Amb Valerie Miles (Editora fundadora a Granta Spanish Magazine i prèviament Directora editorial a Duomo, Alfaguara i Emecé).
- Propostes de llibres, manuscrits, llibres a comissió i escriptors fantasma
- Informes de lectors
- Ofertes, subhastes i previsions
Amb Valerie Miles
4.2 Legislació editorial:
- Dret editorial: impremta, digital i altres drets subsidiaris
- Contractes editorials
- ISBN: El número identificatiu dels llibres
- El preu dels llibres
4.3 Traductors
4.4 El director editorial i el personal del departament editorial
Amb Valerie Miles
MÒDUL 5. El decurs del procés de producció: del llibre manuscrit editat a la producció
Objectius:
Presentar tot l’equip involucrat en la preparació d’un llibre per a la seva publicació.
Continguts:
- Copyediting: el primer pas de la producció d’un llibre
- Disseny i maquetació de la pàgina
- Portada/folre, sèries, disseny de col·leccions i branding
- Impressió, enquadernació i enviament
Visita a una impremta
MÒDUL 6. Màrqueting i promoció de llibres
Objectius:
Presentar tot l’equip involucrat en generar interès en un llibre entre els venedors, la premsa i els consumidors i aconseguir vendes.
Continguts:
6.1. Màrqueting:
- Determinar els potencials lectors per a cada llibre individualment. Nielsen i FGK Consumer Panels.
- Política de preus
- Materials de vendes de llibres
- Merchandaising al lloc de venda
- Xarxes socials i campanyes bloggers
- Publicitat Online i offline
- Control d’estocs i reimpressions
6.2. Publicitat:
- Publicitat de llibres, material de premsa i seguiment als mitjans
- Opinions dels llibres
- Emails pre-publicacions o ARC (advanced reader´s copy)
- Lectures de l’autor i signatures de llibres
MÒDUL 7. Venda i distribució de llibres
Objectius:
Presentar tot l’equip involucrat en les vendes majoristes i minoristes amb la intenció de generar comades; completar ordres de llibres i monitoritzar les vendes.
Continguts:
7.1. Vendes:
- Departament comercial de vendes i xarxa comercial
- Canals de venda i tipus de venedors
- Pla de vendes i descomptes comercials
7.2. Distribució:
- Procés de compliment de les comandes
- Distribució online i offline
Amb Jordi Sánchez (Grupo Planeta).
MÒDUL 8. Altres models editorials
8.1. Indústria editorial partworks: un model de negoci i un mercat diferents:
- Figures destacables
- Pla de negocis, beneficis i pèrdues
Amb Monica Casetti (Sòcia fundadora de Boldletters, prèviament Directora a l’Editorial Salvat i Directora a Ediciones Orbis).
8.2. Nous models de negocis per a l’edició de llibres en l’era digital:
- Lectura digital en Espanya
- Llibres electrònics i metadata
- Models de negocis digitals
- Editorial digital no tradicional
- Noves iniciatives digitals: àudiollibres, hipermèdia i chat-stories
- Reptes i previsions
Amb Santos Palazzi (Director de Mass Market i Digital Business of the Book Division al Grupo Planeta).
MÒDUL 9. Presentació final de projectes
Des del mòdul tres cap endavant, els alumnes formaran grups de treball per a desenvolupar un projecte final consistent en la creació d’una editorial. Cada projecte serà presentat davant la resta de la classe a l’última sessió.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’assignatura Publishing Industry Management consisteix en 8 classes que combinen sessions teòriques i l’estudi de casos pràctics. S’anima als estudiants a participar activament en elles.
Com a part de les activitats, alguns professionals de la indústria editorial vindran com a convidats a compartir la seva experiència i coneixement.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
D’acord amb les normes de la UIC, per poder ser avaluat l’alumne ha d’assistir al 80% de les classes com a mínim.
Els criteris d’avaluació seran els següents:
- Assistència: 10%
- Avaluacó continuada (activitats i treballs individuals i grupals): 40%
- Avaluació del projecte final: 50%
Bibliografia i recursos
- Merchants of Culture: The Publishing Business in the Twenty-First Century, John B. Thompson (Polity Press, 2012)
- The Publishing Business: From p-books to e-books, Kelvin Smith (AVA Publishing,
- 2012)
- Publishing: Principles and Practice, Richard Guthri (Sage Publications Ltd, 2011)
- The Business of Books, André Schiffrin (Verso, 2001)
- Book Business, Jason Epstein (WW Norton, 2001)