Universitat Internacional de Catalunya
Semiologia i Fisiopatogenia
Professorat
L’alumnat pot consultar dubtes al professorat al final de cada classe. Fora d’aquest horari, cal sol·licitar cita prèvia per correu electrònic del professor
Coordinador Dr. Xavier Herranz : jcherranz@uic.es el meu telèfon 645565560 per whattsap si us plau
Presentació
Voldriem destacar la importància d aquesta materia, pont entre les assignatures bàsiques i les médiques, que permet entendre el mecanisme de la malaltia (i per tant la possibilitat d ajudar al malalt ) així com reconèixer els signes i símptomes per tal d establir una orientació diagnòstica. (Fisiopatologia i Semiologia). L estudi d aquestes materies perdura per tota la carrera de grau però sobretot per tota la carrera professional. Un metge ha de reconeixer els signes de la malaltia, ha d entendre els mecanismes que comporten la malaltia.
En la professió mèdica el nostre objetiu fonamental és la correcta atenció de les necessitats del malalts .Per poder realitzar una correcta atenció el metge intenta establir el diagnòstic, preveure la seva possible evolució (pronòstic) i indicar la pauta terapèutica més adequada (tractament).
Aquesta activitat mèdica, es coneix com a medicina clínica i requereix el desenvolupament de judici clínic, el qual permet, mitjançant el raonament lògic assistit, en cas necessari, d'exploracions complementàries, arribar a contextualitzar la situació clínica particular de cada pacient.
L'alumne de medicina, abans d'endinsar en l'aprenentatge detallat de les diferents patologia que poden afectar a l'individu, ha d'adquirir una base sòlida de coneixements sobre el procés d'emmalaltir, estudiant les seves causes potencials (etiologia), els mecanismes pels quals aquestes actuen de manera nociu (patogènia), les alteracions que es produeixen en l'estructura i funció dels òrgans i sistemes (fisiopatologia), així com els símptomes referits pel pacient i els signes identificats durant l'exploració física (semiologia).
La Fisiopatogènia i la Semiologia constitueixen el conjunt de coneixements científics i pràctics necessaris per reconèixer els mecanismes de desenvolupament dels processos mòrbids i oferir el millor cura mèdica a través de l'art de l'anamnesi i de l'exploració física. El coneixement dels mecanismes fisiopatològics i de les sindromes (conjunt de simptomes i signes) permetran el seu reconeixement i aplicació eficaç a la pràctica clínica.
Aquesta matèria suposa el primer contacte del alumne amb el malalt i implica que aquest adquireixi els coneixements teòrics, habilitats i actituds necessàries per a l'aprenentatge de la patologia mèdica que es desenvoluparà de forma més extensa en les assignatures específiques.
"El que estudia medicina sense llibres navega en un mar desconegut, però el que estudia medicina sense pacients no va al mar en absolut".
Sir William Osler, 1849-1919
Requisits previs
Per l'adecuada consecució de les competencies d'aquesta asignatura l'alumne ha de tenir coneixements bàsics en estructura i funció del cos humà per a comprendre les diferents situacions patològiques que esdevenen en l'organisme.
Per entendre els mecanismes fisiopatològics és necessiten coneixements en biologia, bioquímica, genètica, anatomía etc, adquirits en els cursos previs de grau.
Objectius
L'objectiu general d'aquesta matèria és conèixer, a través d'una visió global i sistemàtica les formes de presentació de les malatie s així com els mecanismes fisiopatogènics que les originen per tal de poder realitzar un correcte judici clínic.
Objectius específics:
- Adquirir una visió global i integrada dels mecanismes que alteren el normal funcionament dels diferents òrgans i sistemes que constitueixen el cos humà.
- Comprendre la importància de la Història clínica amb especial interès en la semiologia i propedèutica.
- Identificar i interpretar les principals manifestacions clíniques indicatives de malaltia.
- Diferenciar els signes de funcionament orgànic normal i patològic en les àrees d'estudi.
- Conèixer els principis de les proves complementàries utilitzades per estudiar i diferenciar el funcionament normal i patològic i les seves indicacions precises en la patologia mèdica.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 06 - Desenvolupar la pràctica professional amb relació a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- 09 - Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
- 10 - Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut, saber com determinen la simptomatologia i el desenvolupament natural de les malalties agudes o cròniques en els individus i les poblacions.
- 14 - Fer un examen físic i una valoració mental.
- 15 - Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
- 21 - Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen el malalt, i comprendre el contingut d'aquesta informació.
- 22 - Redactar i mantenir històries clíniques i altres registres mèdics que siguin comprensibles per a terceres persones adaptats als protocols i a les necessitats d'informació.
- 36 - Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En acabar l'assignatura l'estudiant haurà de ser capaç de:
- Explicar el paper de la Propedèutica Clínica, la Semiotècnia i la semiologia com a metodologia clínica fonamental per a la recerca dels símptomes i signes de l'home malalt i per a l'establiment de judicis diagnòstics.
- Ser capaç de realitzar una història clínica integrant el contingut i les habilitats comunicatives (procés).
- Conèixer el contingut d'una anamnesi: Motiu de consulta; Història de la malaltia actual; Perspectiva del pacient sobre la seva malaltia; Antecedents mèdics personals; Història medicació i al·lèrgies; Antecedents familiars; Antecedents personals i context sociolaboral; Revisió funcional i per òrgans i aparells.
- Completar l'anamnesi de manera dirigida en els aspectes rellevants de cada apartat.
- Realitzar una anamnesi completa d'un cas assignat reconeixent els símptomes que manifesta el pacient.
- Realitzar una exploració física d'un cas reconeixent signes patològics.
- Argumentar la importància de les dades d'anamnesi i exploració davant dels casos assignats.
- Conèixer i interpretar els mecanismes fisiopatològics que produeixen les manifestacions clíniques més freqüents en la pràctica clínica.
- Agrupar els símptomes i signes que manifesta un pacient amb la intenció de reconèixer les síndromes clíniques.
- Interpretar l'agrupació de signes i símptomes per poder establir una orientació diagnòstica.
- Interpretar l'agrupació de símptomes i signes per poder realitzar un diagnòstic diferencial.
- Argumentar la justificació de proves complementàries.
- Interpretar estudis de gasometria, hemograma, bioquímica, orina i altres líquids biològics.
- Interpretar estudis RX simples de tòrax.
- Descriure i interpretar les lesions elementals trobades en un TC o RMN cranial.
- Conèixer la tècnica de punció arterial.
- Conèixer les indicacions, contraindicacions i la tècnica de punció lumbar.
- Conèixer les indicacions, contraindicacions i la tècnica per realitzar una toracocentesi.
- Conèixer les indicacions, contraindicacions i la tècnica per realitzar una i paracentesi.
Continguts
A continuació es detallaran els continguts que integren la asignatura:
|
Tema 1. Concepte d'etiologia, fisiopatologia, semiologia i propedèutica clínica. Salut i malaltia. (CM)
• Concepte de Patologia General
• Concepte d'etiologia
• Concepte de fisiopatologia
• Concepte de patogènia
• L'evolució de la malaltia. Patocrònia
• Concepte i continguts de la Semiologia. Signes i símptomes
• La Propedèutica Clínica
• El diagnòstic: tipus
• Pronòstic
• L'acte terapèutic. Judici clínic
• Breu record de l'estat de salut i malaltia
Tema 2. La història clínica i la relació metge-pacient. L’exploració general del malalt. Principis generals (BL)
• L'anamnesi. Tècnica (per sistemes)
• Elements de la història clínica
• Tipus d'història clínica
• Diagnòstic clínic
Tema 3. Fisiopatologia de la termoregulació. Síndrome febril. (CM)
• Principis generals de la termoregulació
• Balanç de la calor
• Temperatura corporal normal i mètodes de registre
• Concepte d'hipotèrmia, hipertèrmia i febre
• Etiologia de la febre
• Fisiopatologia de la febre
• Tipus de febre
• Altres manifestacions de les síndromes febrils
Tema 4. Fisiopatologia de la infecció. (CM)
• Immunitat natural i adquirida
• Conceptes bàsics d'epidemiologia
• Principals patògens i mecanismes de virulència
• Conceptes bàsics de la terapèutica antimicrobiana
Tema 5. Fisiopatologia del dolor. (CM)
• El dolor com a símptoma
• Tipus de dolor
- Dolor primari (agut)
- Dolor secundari (crònic)
- Dolor cutani
- Dolor profund
- Dolor visceral
• Característiques clíniques del dolor (localització, qualitat, intensitat)
• Nomenclatura bàsica en algologia
• Valoració de la intensitat del dolor
Tema 6. Principals signes i símptomes de l'aparell respiratori. (CM)
• Motiu de consulta
- Dispnea: Concepte, Etiologia, Valoració clínica
- Tos. Característiques i tipus de tos
- Expectoració. Valoració clínica de l'esput
- Hemoptisi: Etiologia i valoració clínica
- Dolor toràcic d'origen respiratori: Etiologia i tipus més freqüents
- Cianosi i acropaquia. Dolor toràcic d'origen respiratori.
• Anamnesi dirigida
- Història personal
- Hàbitat
- Antecedents laborals, infecciosos i farmacològics
- Processos hereditaris
- Hàbits tòxics
Tema7. Exploració física de l’aparell respiratori 1 (LH)
Tema 8. Proves d’imatge en patología respiratoria (Rx tórax) (LH)
Tema 9. Síndromes i patologies de l'aparell respiratori. (CM)
• Síndromes d'obstrucció aguda i crònica. Proves funcionals respiratòries i insuficiencia respiratoria.
Tema 10. Síndromes i patologies de l'aparell respiratori. (CM)
• Atelectasis i cavitació pulmonar
• Síndromes d'hipertensió pulmonar
• Malaltia pulmonar restrictiva
• Síndrome pneumònic
• Síndromes de l'interstici pulmonar
• Síndromes pleurals: vessament pleural, Fibrotòrax i pneumotòrax
• Síndrome mediastínic
Tema 11. Toracocentesis (LH)
Tema 12. Síndromes pleurals: vessament pleural, fibrotórax i pneumotórax; Síndrome mediastínic (MC)
Tema 13. Disnea i tos
Tema 14. Principals signes i símptomes de l'aparell circulatori. (CM)
• Dolor toràcic d'origen cardiocirculatori: característiques i causes
• Palpitacions: definició i causes
• Dispnea: definició, causes i tipus
• Edema: causes i tipus
• Síncope / Lipotímia: definició i causes
Tema 15. Síndromes i patologies de l'aparell circulatori. (CM)
• Insuficiència cardíaca
Tema 16. Exploració física de l’aparell respiratori 2 (LH)
Tema 17. Exploració física de l’aparell circulatori; sorolls cardíacs i les seves alteracions (LH)
Tema 18.Pols arterial. Pols venós. Pressió arterial. Pressió venosa. (LH)
Tema 19. Dolor toràcic d'origen cardiac
Tema 20. Hipertensió i Sº arterials i venosos. (CM)
• Hipertensió arterial
• Síndromes arterials i venosos
Tema 21. Semiologia general de l'aparell digestiu. (CM)
• Principals signes i símptomes de l'aparell digestiu
• Dolor còlic, peritoneal, mal d'irritació de la mucosa digestiva i altres tipus de dolor abdominal
• Sialorrea, asiàlia, disfàgia
• Reflux gastroesofàgic. Pirosi
• Hemorràgia digestiva
- Hematèmesi
- Melenes
- Causes d'hemorràgia digestiva
Tema 22. Síndromes i patologies de l'aparell digestiu. (CM)
• Síndrome ictèric. Síndrome d'hipertensió portal. Insuficiència hepàtica. Encefalopatia hepàtica
• Pacient cirròtic
Tema 23. Síndromes i patologies de l'aparell digestiu. (CM)
• Síndrome esofàgic. Vòmits
• Alteracions de la motilitat gàstrica
• Alteracions de la secreció gàstrica
• Síndromes de mala absorció i mala digestió. Diarrea i restrenyiment.
Tema 24. Estudi de sediment (MC)
Tema 25. Pacient cirrótic (MC)
Tema 26. Síndrome esofàgic. Vómits. Disfagia. (MC)
Tema 27. Trastorns de l'equilibri hídric i àcid-base (MC)
Tema 28. Exploració física de l’aparell digestiu. Exploració de l’abdomen. (LH)
Tema 29. Arritmies (LH)
Tema 30. Semiologia i exploració general de l'aparell urinari. (CM)
• Principals signes i símptomes
- Dolor nefrourològic. Patrons característics
- Trastorns de la micció
- Alteracions de l'aspecte i la composició de l'orina
• Exploració física de l'aparell urinari
- Condicions i equip necessari
- Tècniques i maniobres de la exploració física
- Troballes semiològics generals
Tema 31. Síndromes i patologies de l'aparell urinari. (CM)
• Síndrome nefròtic i nefrític
• Síndromes túbul-intersticials
• Insuficiència renal
Tema 32. Semiologia de l'aparell locomotor. (CM)
• Principals signes i símptomes de l'aparell locomotor
- Dolor osteoarticular. Tipus
- Rigidesa articular
• Tumefacció articular
• Impotència funcional
Tema 33. Semiologia general del sistema nerviós. Principals signes i símptomes. (CM)
• Principals signes i símptomes del sistema nerviós.
• Cefalea. Tipus
• Dèficits motors
• Trastorns sensitius
- Dolor neuropàtic
- Parestèsies
• Vertígens
• Trastorns visuals
• Discinèsies
• Pèrdua de les facultats intel·lectuals
• Trastorns de la parla
- Afàsia
- Disàrtria
Tema 34. Síndromes i patologies del sistema nerviós. (CM)
• Síndrome piramidal, extrapiramidals i la unitat motora i els seus trastorns.
• Síndromes Hipocinesias. Hipercinesias. Trastorns del to muscular.
Tema 35. Paracentesis. Técnica i interpretació. (LH)
Tema 36. Síndromes i patologies del sistema nerviós. (CM)
• Síndromes medul•lars i perifèrics.
Tema 37. Sº meníngeos (MC)
Tema 38. Síndromes i patologies del sistema nerviós. (CM)
• Síndromes del tronc encefàlic, síndrome vestibular i síndrome cerebel•lós.
Tema 39. Exploració locomotor i nerviós (LH)
Tema 40. Síndromes i patologies del sistema nerviós. (CM)
• Síndromes topogràfics cerebrals:
- Síndrome frontal
- Síndrome parietal
- Síndrome temporal
- Síndrome occipital
• Síndromes meníngeos
• Síndromes demencials
Tema 41. Semiologia i exploració general del sistema hemàtic. (CM)
• Motius de consulta: pal.lidesa cutani-mucosa, hemorràgies i adenopaties
• Exploració física: valor semiològic de les troballes en pell i mucoses, cap, coll, àrees ganglionars, tòrax, abdomen i extremitats
• Exploracions complementàries
Tema 42. Síncope, convulsions i sedoanalgesia (MC)
Tema 43. Punció lumbar. Técnica i interpretació (LH)
Tema 44. Debilitat muscular (MC)
Tema 45. Síndromes i patologies del sistema hemàtic. (CM)
• Síndromes anèmics
• Síndromes poliglobúlics
Tema 46. Síndromes i patologies del sistema hemàtic. (CM)
• Síndromes leucocitòsics i leucopènics
• Síndrome adenopàtic i síndromes esplenomegàlics
• Síndromes de diàtesis hemorràgiques
Tema 47. Gasometria. Técnica i interpretació (LH)
Tema 48. Semiologia i exploració general del sistema endocrí i metabolisme. (CM)
• Motius de consulta: Pèrdua i augment de pes, alteracions del color de la pell, polifàgia, polidípsia, poliúria, astènia i adinàmia
• Exploració física del sistema endocrí
• Exploracions complementàries de la funció endocrina
Tema 49. Anemia i adenopàtic (MC)
Tema 50. Imatge en neurología (LH)
Tema 51. Síndromes i patologies del sistema endocrí i metabolisme. (CM)
• Eix hipotàlem-hipofisiari-suprarenal
Tema 52. Síndromes i patologies del sistema endocrí i metabolisme. (CM)
• Alteracions de la tiroides i de la paratiroides.
Tema 53. Síndromes i patologies del sistema endocrí i metabolisme. (CM)
• Trastorns del metabolisme hidrocarbonat. Hipoglucèmies. Hiperglucèmies. Diabetis. Síndromes del metabolisme lipídic. Hipo i hiperlipoproteïnèmies
• Trastorns de l'equilibri hídric i àcid-base
• Alteracions del pes i astènia
• Síndrome constitucional
Tema 54. Alteracions del pes i astenia. Sº Consitucional (MC)
Tema 55. Avaluació de pacients específics: el pacient geriàtric. (CM)
• Influència l'envelliment sobre el pacient. Canvis orgànics i funcionals
• La malaltia en l'ancià
• Valoració geriàtrica integral
• Principals síndromes geriàtriques
- Trastorns cognitius
- Incontinència
- Immobilitat
- Úlceres per pressió
- Inestabilitat i caigudes
- Malnutrició
- Depressió, confusió i insomni
Tema 56. ABP-1
Tema 57. ABP-2
Tema 58. ABP-3
Tema 59. ABP-4
Tema 60. Interdisciplinar (LH)
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Tot i que tinguem diverses metodologies per tal que l alumne adquireixi les competències pròpies de la materia hem de considerar l assignatura con un conjunt. Se utilitzen diverses metodologies però els objetius d aprenentatge són comuns.
La classe magistral es l’escenari en que un professor transmet el coneixement a tot un grup d’alumnes , aquest curs utilitzarem les plataformes on line de manera que el professor podrà donar els materials, recursos i activitats per tal que l alumne pugui adquirir els coneixements. Si la situació ho permet es podria tornar a la presencialitat
El mètode del cas consisteix en el procés de solució de casos clínics o propis de la professió. Son activitats grupals que es resolen amb la participació activa del professor després de la deliberació dels estudiants. En molts casos es farà presencial però alguns es poden realitzar en mode blended amb una part d activitat on line i una altra presencial.
L’aprenentatge basat en problemes te similituds amb el mètode del cas però difereix en que es responsabilitza als estudiants de buscar la solució al problema. El professor exerceix de tutor que facilita el procés d’aprenentatge a través de les seves capacitats metacognitives. També es realitza en grups. Es proposen problemes habitualment clínics que es resolen mitjantçant l analisis de la informació aportada, fent una orientació clínica inicial, demanant informacions i interpretant les, el final és la resolució del cas. En aquesta activitat és més important el procés de resolució que el resultat de la resolució. En aquest cas l activitat es realitza on line.
La pràctica de laboratori es realitza amb grups de 20 o 40 alumnes segons la pràctica i consisteix en l’observació pràctica de diferents casos enviats a l’alumne/ grups d’alumnes amb anterioritat, així com la discussió en conjunt de les troballes i problemes que es plantegen cada un dels estudiants en relació als casos proposats.
Aquest curs utilitzarem la plataforma Moodle con a eina per tal de realitzar activitats blended learning, en aquesta plataforma podrem utilitzar videos explicatius teòrics, activitats tipus test tot dissenyat com a material per tal d adquirir els coneixements necessaris.
En l’assignatura es realitzaran 30 Classes magistrals, 12 Mètodes del Cas i 4 activitats d'Aprenentatge Basats en Problemes.
A l'entorn del laboratori d'habilitats es realitzaran un total de 13 tallers de dues hores de durada cada un d'ells:
- Exploració física de l’aparell respiratori 1
- Proves d’imatge en patología respiratoria (Rx tórax)
- Toracocentesis
- Exploració física de l’aparell respiratori 2
- Exploració física de l’aparell circulatori; sorolls cardíacs i les seves alteracions
- Pols arterial. Pols venós. Pressió arterial. Pressió venosa.
- Exploració física de l’aparell digestiu. Exploració de l’abdomen.
- Arritmies
- Paracentesis. Técnica i interpretació.
- Exploració locomotor i nerviós
- Punció lumbar. Técnica i interpretació
- Gasometria. Técnica i interpretació
- Imatge en neurología
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'avaluació és el sistema pel qual intentarem mesurar el grau d'adquisició de les competències de l'assignatura. Per a això utilitzarem diferents eines avaluatives; preguntes tipus test, examen tipus ACOE i avaluació de ABPs. No s'avaluaran únicament els continguts desenvolupats en les classes sinó els objectius d'aprenentatge de l'assignatura. Les habilitats dels laboratoris d'habilitats s'avaluaran mitjançant format ECOE però els continguts de coneixement dels laboratoris d'habilitats poden ser avaluats en els exàmens test, per exemple
Aquest curs el sistema de realització de les avaluacions estarà subjecte a les modificacions que la situació global permeti, especialmente en l exàmen ACOE.
Els exàmens test es podran realizar o be presencialment o via on line amb sistemes de vigilancia on line en funció de la situació
Examen tipus test,
a)Parcial: tipus test. Preguntes tipus A ; Les fallades descompten 1/3 del valor de la pregunta (Tipus MIR). Representa el 10% de la nota final. Aquesta nota contarà per l’examen final de primera i segona convocatòria (mateix any acadèmic).
b)Final: tipus test. Preguntes tiipus A ; Les fallades descompten 1/3 del valor de la pregunta (Tipus MIR). Representa el 55% de la nota final. En el cas de que un alumne es presenti a dos convocatòries, es calcularà la nota final amb la nota obtinguda en la segona prova.
Preguntes tipus B (s identificarien a l examen) es poden plantejar un numero de preguntes considerades bàsiques per tal del professorat que requereixin ser superades en una proporció de 6/10 per tal de fer mitjana de l examen
2.Examen pràctic (ACOE), en què l'alumne haurà de demostrar les habilitats adquirides al laboratori de simulació clínica. És imprescindible l'assistència a les pràctiques de laboratori per poder ser avaluat. Representa el 20% de la nota final. En el cas què l`alumne hagi aprovat la ACOE però no l'assignatura, se li guardarà la nota per a futures convocatòries. En principi és una prova presencial però en cas de no poder s hi realitzar es substituirà amb una avaluació on line
3.Aprenentatge Basat en Problemes (ABP): Representa el 15% de la nota final. Aquesta nota contarà per l’examen final de primera i segona convocatòria (mateix any acadèmic).
QUALIFICACIÓ FINAL
Suma ponderada del Parcial (10%), Final Test (55%), ACOE (20%) i ABP (15%)
Cal aprovar l’examen final (Test) i Pràctic, per separat, amb una nota = o > de 5, per poder aprovar l'assignatura. No s'apliquen els % si no es superen ambdues parts per separat.
En el cas d’haver obtingut una nota final igual o superior a 5, l’alumne podrà optar a pujar la seva nota fins a un punt més. L ’equip docent valorarà entre altres coses: treballs o evidencies recollides de la feina individual realitzat per l’alumne prèviament al desenvolupament dels MC, LH, etc., així com l’activitat on line i participación de les tasques i feines proposades. En cap cas servirà per aprovar l’assignatura.
Els alumnes de segona convocatòria i següents no podran optar a matrícula d'honor
Bibliografia i recursos
- Argente-Álvarez. SEMIOLOGÍA MÉDICA: FISIOPATOLOGÍA, SEMIOTECNIA Y PROPEDÉUTICA. 2ª Edición. Panamericana, 2013. ISBN: 978-950-06-0600-4
- Rozman y Cardellach F. Farreras: MEDICINA INTERNA. 17º edición. Elsevier, SL. 2012. ISBN 978-84-8086-896-9
- Fauci, Braunwald, Kasper, Hauser, Longo, Jameson, and Loscalzo, Eds. HARRISON PRINCIPIOS DE MEDICINA INTERNA. 18a edición. McGraw Hill, 2012. ISBN: 9789701067888
- Goldman and Schafer Ed. Cecil y Goldman. TRATADO DE MEDICINA INTERNA. 24a edición. Elsevier, 2013. ISBN 978-8480869713
- Garcia-Conde. PATOLOGIA GENERAL: SEMIOLOGIA CLINICA Y FISIOPATOLOGÍA. McGraw Hill, 2003. ISBN: 9788448605506
- Laso Guzmán. DIAGNOSTICO DIFERENCIAL EN MEDICINA INTERNA. Harcourt S.A., 2005. ISBN: 8481742554
- Swartz. TRATADO DE SEMIOLOGÍA. Eds Elsevier Saunders, 2010. Sexta Edición. ISBN 978-1-4160-6203-5
- Steven S. Agabegi y Elizabeth D. Agabegi. INTRODUCCIÓN A LA MEDICINA CLÍNICA. 3ª edición. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, 2013. ISBN 978-84-15684-00-8
- Gutiérrez Isauro. LA FISIOPATOLOGÍA COMO BASE FUNDAMENTAL DEL DIAGNÓSTICO CLÍNICO. Panamericana, 2012. ISBN 978-607-7743-25-5
- Noguer-Balcells. EXPLORACIÓN CLÍNICA PRÁCTICA. 28ª edición. Elsevier, 2016. ISBN 978-84-458-2641-6
Període d'avaluació
- E1 08/01/2025 I2 14:00h
- E1 08/01/2025 I1 14:00h
- E1 08/01/2025 I3 14:00h
- R1 27/01/2025 A03 14:30h