Universitat Internacional de Catalunya
Teràpia Manual 2
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Per qualsevol consulta podeu concertar una visita enviant un email a:
Dra. Silvia Pérez sperezgu@uic.es
Dr. Carlos Zárate czarate@uic.es
Presentació
Aquesta matèria forma part de l'assignatura de Mètodes específics d'intervenció en Fisioteràpia. Es continuació de la matèria Teràpia Manual I estudiada al segon curs del Grau. Amb ella es pretén donar a l'alumne els coneixements teòrics i pràctics sobre les diferents maniobres aplicades a l'aparell locomotor, principalment pelvis i columna.
Requisits previs
No s'estableixen
Objectius
- Desenvolupar els processos de raonament clínic en Teràpia Manual per a l'establiment d'objectius i plans de tractament
- Augmentar l'habilitat i destressa manual per al desenvolupament de la Teràpia Manual
- Millorar l'execusió i eficàcia de les diferents maniobres del tronc i la pelvis
- Aplicar les tècniques específiques de Teràpia Manual a nivell del tronc i la pelvis
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
- 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
- 09 - Demostrar un raonament crític.
- 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
- 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
- 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
- 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
- 48 - Ésser capaç de determinar el diagnòstic en fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals.
- 48.2 - Ésser capaç de jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per tal d'atendre amb prioritat les que comprometin més el procés de recuperació.
- 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
- 50 - Saber executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció en fisioteràpia, atenent el principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia.
- 50.1 - Saber establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es facin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia en què l'aplicació d'aquests mitjans sigui necessària.
- 50.6 - Saber dissenyar i aplicar les diferents modalitats de les tècniques terapèutiques i mètodes reflexos així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'estudiant aplica correctament les tècniques específiques de teràpia manual a nivell de la pelvis i el tronc sobre la base del raonament clínic en Teràpia Manual.
Continguts
Tema 1. Anatomia palpatòria i observació
Tema 2. Pelvis
2.1 Record anatòmic
2.2 Lesions de l'ilíac, sacre i pubis
2.3 Aplicació de tècniques de valoració i tractament
Tema 3. Columa Vertebral Lumbar
3.1 Record anatòmic
3.2. Valoració
3.3 Aplicació de tècniques de tractament
Tema 4. Columa Vertebral Cervical
4.1 Record anatòmic
4.2. Valoració
4.3 Aplicació de tècniques de tractament
Tema 5. Columa Vertebral Torácica
5.1 Record anatòmic
5.2. Valoració
5.3 Aplicació de tècniques de tractament
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Aquesta assignatura, principalment és de caràcter presencial. Les classes es realitzaràn en les aules de la Universitat Internacional de Catalunya realitzant-se en seminaris teòric-pràctics. La metodologia utilitzada serà la lliçó magistral, l'aprenetatge cooperatiu i la resolució d'exercicis y problemes proposats a classe.
L'alumne haurà de realitzar activitats d'autoaprenentatge. La metodología utilitzada serà el contracte d'aprenentatge amb la finalitat de desenvolupar l'aprenetatge autònom de l'alumne.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1a Convocatòria
Serà necessària una assistència mínima del 80%
- Avaluació continuada 20%
- Avaluació teòrica 20%
- Avaluació pràctica 60%
És necessari tenir una nota superior o igual a 5 en l'avaluació teòrica, pràctica i continuada per a poder realitzar la mitjana ponderada.
2a Convocatòria
El suspens en 1a convocatòria d'alguna de les diferents parts implica la recuperació d'aquesta part en la 2a convocatòria.
- Avaluació continuada 20%
Els alumnes que no hagin superat el 80% d'assistència en 1a Convocatòria hauran de realitzar un examen on s'avaluïn les competències en cadascuna de les regions.
- Avaluació teòrica 20%
- Avaluació pràctica 60%
És necessari tenir una nota superior o igual a 5 en l'avaluació teòrica, pràctica i continuada per a poder realitzar la mitjana ponderada.
Les activitats formatives de caràcter pràctic s'avaluaran mitjançant la realització de proves d'execució de tasques reals, aquestes proves s'engloben dins del sistema d'avaluació portat a terme en els seminaris teoricopràctics.
Bibliografia i recursos
DVORAK, J.; DVORAK, V. Medicina manual: Diagnóstico (vol.1) Tratamiento (vol.2). eD. sCRIBA, 2ºeDICIÓN. 1993
F.M.KALTENBORN. Fisioterapia manual columna. Madrid: Mc Graw-Hill Inteamericana, 2000
F.M.KALTENBORN. Fisioterapia manual extremidades. Madrid: Mc Graw-Hill Inteamericana, 1999
GENOT, NEIGER, PIERRON, PÉNINOU,...(1988): Kinesioterapia. Tomos I, II, III, IV. Buenos Aires: Ed.Panamericana
K.HAINAUT. Introducción a la biomecánica. Editorial Jims, Barcelona 1976
KAPANDJI, I. A. Cuadernos de fisiología articular I, II y III. Barcelona: Ed.Masson, 1973
RODRIGO, C. MIRALLES, M. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Barcelona: Ed.Masson, 1998
TIXA, S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed.Masson, 2000
TIXA, S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed.Masson, 1999
VILAR E, SUREDA, S. Fisioterapia del aparato locomotor. MacGraw-Hill Interamericana, Madrid, 2005
XHARDEZ, Y. Vademecum de Kinesiología y Reeducación Funcional. Ateneo 1992. Buenos Aires