Universitat Internacional de Catalunya
Història i Teoria de la Música
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
S'acordarà per correu electrònic segons la necessitat dels alumnes.
Presentació
L’objectiu principal d’aquest curs és oferir pautes que ens permetin entendre i comprendre millor les obres del repertori universal, reconèixer els diferents models i els referents de la cultura musical.
Resseguint el fil de la història i de les idees estètiques vinculades a la música, s’establiran paral·lelismes amb altres referents culturals, amb els lligams i connexions del que això implica a nivell social i històric.
L’experiència musical no és única i ofereix diferents lectures; com a mínim tantes com oients hi pugui haver. A banda, la creació musical -tot i els exemples de tradició oral i la improvisació- està supeditada a dos moments: el del creador i el de l’intèrpret. Si bé, com ja hem observat, aquestes dues capes se superposen en moltes ocasions.
Tot això s’afegeix al fet constatable que, al llarg de la història, el model interpretatiu i l’estil estan supeditats a la idea que emana d’un text i no d’un registre sonor. No és fins a partir de la invenció dels registres analògics i posteriorment digitals, que s’ha produït un canvi, o s’ha afegit un element més a tenir en compte: la història dels enregistraments. Però aquest fet és més recent i no es produeix fins a l’entrada del segle XX.
Requisits previs
Nota: La primera llengua de l’assignatura és el català. Els materials estan en català, castellà i anglès. Es pressuposa un coneixement de totes tres llengües, si més no passiu.
Objectius
Conèixer i reconèixer les obres i els principals autors, èpoques i estils del repertori universal. Reconèixer els diferents models i els referents de la cultura musical.
Assolir aspectes teòrics i propis del llenguatge musical, relacionats amb les fonts i la cultura musical clàssica i contemporània.
A través de les eines i recursos facilitats, adquirir capacitat d'anàlisi i esperit crític per conèixer i comprendre les diferents manifestacions musicals.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar i interpretar imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació en el context de les disciplines humanístiques.
- CN03 - L’estudiantat serà capaç d’establir relacions entre els conceptes de patrimoni, territori i identitat cultural.
- CP02 - L’estudiantat serà capaç de gestionar projectes culturals enfocats en la preservació i conservació del patrimoni, mitjançant una correcta planificació prèvia.
- CP03 - L’estudiantat serà capaç de dissenyar recursos educatius que fomentin la comprensió i valoració del patrimoni i la identitat cultural, mitjançant l’aplicació de metodologies innovadores i efectives.
- CP04 - L’estudiantat serà capaç d’incentivar la visibilitat de la cultura com a recurs en institucions, mercats, indústries i empreses.
- CP05 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar les estructures socioculturals, històriques i artístiques, des del respecte pels drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
- HB11 - L’alumnat serà capaç d’analitzar críticament les manifestacions culturals i artístiques, a partir de la comprensió del seu context històric, per al desenvolupament d’una perspectiva intercultural i una comprensió profunda del món contemporani.
- HB14 - L’estudiantat serà capaç d’avaluar críticament produccions culturals i humanístiques.
- HB15 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar aquells elements que conformen el patrimoni cultural.
- HB18 - L’estudiantat podrà presentar els resultats de la seva recerca de manera narrativa, seguint els estàndards crítics de cada disciplina.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Contextualitza fenòmens culturals i els relaciona amb la seva dimensió social i política
- Capta la presència d'experiències culturals del passat o d'origen diferent al propi en la societat actual; i planteja connexions i integracions
- Aplica/transfereix conceptes teòrics i/o abstractes a situacions reals
- Coneix i seleciona documentació específica sobre experiències culturals
- Practica experiències de treball en equip
- Participa en debats culturals i patrimonials
Continguts
- Presentació dels continguts i dels procediments de l’assignatura
- Anàlisi dels estils, els models i els referents de la cultura musical
- Estudi dels elements del discurs musical: elements del llenguatge, símbols i fonts
- El context històric i social vinculat al fenomen musical
- Idees estètiques i estètica de la música
- Anàlisi comparada de les obres en relació amb els elements visual i sonors actuals
- Crítica musical i anàlisi de models de programació
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Preparar el temari i les sessions, assistir i participar activament a classe
- Sentir, escoltar i ampliar l'audició de les músiques proposades a classe
- Llegir els textos, bibliografia i articles recomanats
- Presentar un treball coral (en parelles o grups de 3 persones) sobre un dels temes proposats a classe i fer-ne la presentació oral i escrita
- Realitzar un treball individual sobre una activitat pràctica proposada (en horari extraacadèmic): crítica d’un concert en viu i/o un concert transmès per ràdio, televisió o internet
- Un examen final: pregunta del temari; anàlisi d’un text; reconeixement i anàlisi d’una obra musical
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Assistència i participació a la classe: 10%
Treball individual (o en parelles) sobre una activitat pràctica proposada: 50%
Examen final: 40%
Per normativa de la Facultat, es descompten 0,10 punts -com a mínim- per cada falta d’ortografia en els exàmens i treballs.En el cas que el professorat detecti un treball plagiat o a un alumne copiant durant un examen, aquest ho comunicarà a la Junta de Facultat, que emprendrà les mesures pertinents, entre les que s'inclourà l'obtenció automàtica d'una qualificació de 0.0 per aquella assignatura, passant directament a la convocatòria següent.
Bibliografia i recursos
- Aaron Copland, Cómo escuchar la música. Fondo de Cultura Económica, 2018 (1955).
- Anna Cazurra, Introducció a la música: de l’antiguitat als nostres dies. Quaderns Crema, Assaig, 2001.
- Ramón Andrés, El mundo en el oído, El nacimiento de la música en la cultura. Acantilado, 2008
- Aristòtil,Poètica
- Aristòtil,Política
- Igor Strawinsky, Poética musical. Acantilado, 2016
- Enrico Fubini, La estética musical desde la antigüedad hasta nuestros días. Alianza Música, 2005
- Charles Rosen, Música y sentimiento. Alianza Música, 2012
- Eugenio Trías, El canto de las sirenas.Galaxia Gutenberg, 2007
- Mark Evan Bonds, La música como pensamiento. Acantilado, 2014
- Wilhelm Furtwängler, Conversaciones sobre música.Acantilado, 2011
- Arnold Schönberg, El estilo y la idea. Idea Música, 2005
- René Descartes, Compendio de música. Tecnos, 1992
- Charles Burney, Viaje musical por Francia e Italia en el s. XVIII. Acantilado, 2014
- Alex Ross, El ruido eterno.Seix Barral, 2009
- Alessandro Baricco, El alma de Hegel y las vacas de Wisconsin. Siruela, 1996
- Anton Webern, El camí cap a la nova música. Antoni Bosch, editor, 1982
- Arthur Schopenhauer, Sobre la música. Casimiro, 2016
- Theodor W. Adorno, Filosofía de la nueva música. Akal, 2017
- Enrico Fubini, Música y lenguaje en la estética contemporánea.Alianza Música, 1994
- R. Smith Brindle, La nova música. Antoni Bosch, Editor, 1979