Universitat Internacional de Catalunya
Psicobiologia
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Professorat:
Anna Carballo Márquez (acarballo@uic.es)
Maxim Canet (maxcanet44@uic.es)
S'atendrà a l'alumnat després de les classes i/o concertant cita prèvia.
Presentació
L'assignatura de Psicobiologia pretén oferir a l'alumnat els coneixements necessaris per a comprendre les bases biològiques de la conducta i els processos mentals humans. En aquest sentit, s'abordaran conceptes relacionats amb la psicogenètica (o genètica de la conducta) a fi de comprendre el paper que exerceixen els factors genètics, l'ambient i la seva interacció (epigenètica) en el desenvolupament de fenotips normals i patològics. També s'estudiarà l'estructura, l'organització i el funcionament del sistema nerviós central i perifèric, tant a nivell microscòpic com macroscòpic, així com les bases fisiològiques que sustenten la comunicació neural. Tots aquests coneixements es consideren necessaris per a què en el futur desenvolupament professional de l'alumnat es pugui proporcionar una atenció psicològica integral, rigorosa i holística.
Requisits previs
No procedeix.
Objectius
- Conèixer els principis bàsics de psicogenètica o genètica de la conducta, així com els diferents tipus d'herència que poden codificar malalties, característiques o trastorns.
- Adquirir els coneixements bàsics sobre l'estructura, l'organització i el funcionament del sistema nerviós central.
- Descriure les característiques bàsiques de la comunicació neural.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN02 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç de recordar els principis, procediments, models teòrics, funcions, característiques, avantatges i limitacions de la intervenció psicològica o les escoles de psicologia, les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques i la naturalesa de les diferències individuals.
- CN03 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç d'identificar les bases biològiques de les funcions psicològiques i de la conducta humana, el funcionament i influència que tenen en els diversos aspectes de la persona.
- CN05 - En finalitzar el Grau, l'estudiant podrà explicar les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions, les principals etapes del desenvolupament de l’ésser humà, l’evolució i els senyals i símptomes característics dels trastorns psicològics més freqüents de cada etapa evolutiva.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Una vegada l'alumnat hagi acabat l'assignatura es pretén que sigui capaç de:
a) Identifica la influència de l'herència genètica, de l'ambient i de l'epigenètica en les bases genètiques de la conducta humana.
b) Diferencia entre els diferents tipus d'herència genètica i les diferents patologies cromosòmiques.
c) Reconeix els diferents tipus de neurones i de cèl·lules glials, la seva estructura i les seves funcions principals.
d) Diferencia les diferents subdivisions del sistema nerviós.
e) Identifica les estructures que conformen el sistema nerviós central i els mecanismes de protecció d'aquest.
f) Diferencia entre una sinapsi elèctrica i una sinapsi química i descriu el seu funcionament.
g) Descriu els principals sistemes de neurotransmissió.
Continguts
Tema 0. Història i concepte de psicobiologia.
Bloc I: Fonaments de Genètica
Tema 1. Bases genètiques de la conducta
1.1. Introducció a la Psicogenètica
1.2. Herència-Ambienti: Epigenètica
1.3. Herència monogènica
1.4. Herència multifactorial
Bloc II: Neuroanatomia funcional i estructural
Tema 2. Les cèl·lules del sistema nerviós
2.1. La neurona
2.1.1. Estructura bàsica de la neurona
2.1.2. Classificació: tipus i funcions
2.2. Neuroglia del sistema nerviós central
Tema 3. Neuroanatomia
3.1. Organització del sistema nerviós: SNC i SNP
3.2. Neuroeixos
3.3. Protecció del SNC
3.4. Telencèfal
3.5. Diencèfal
3.6. Tronc encefàlic i cerebel
3.7. Medul·la espinal
3.8. SNP
Tema 4. Neurodesenvolupament
4.1. Neurodesenvolupament embrionari i fetal
4.2. Neurodesenvolupament en la infància i l'adolescència
4.3. Envelliment.
Tema 5. Comunicació neuronal
5.1. Transmissió sinàptica
5.1.1. Concepte de sinapsi
5.1.2. Tipus de sinapsi
5.1.3. Mecanismes bàsics de la transmissió sinàptica química
5.1.4. Sistemes de neurotransmissió
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA |
La classe magistral serà l'escenari per aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries. | Sessió expositiva i explicativa dels continguts per part del professor. Aquesta metodologia d'aprenentatge permet la utilització de mitjans audiovisuals com a suport a l'explicació dels continguts. L'alumne pot interactuar o participar activament. |
El plantejament d'exercicis i problemes per part del professor ajuda a l'alumne a avançar en el seu recorregut acadèmic i, guiat pel professor, l'estudiant va aconseguint metes parcials que faciliten la integració del coneixement teòric adquirit. | Les classes pràctiques permeten a l'alumne interactuar en primera persona amb les eines de treball, en petits grups o de forma individual es realitzen petites demostracions pràctiques dels coneixements teòrics adquirits durant les classes teòriques. Desenvolupament de debats i discussions en gran o petit grup que afavoreixin el sentit i judici crític. S'afavoreix la participació i la iniciativa, la realització de preguntes constructives i la presentació de nous problemes que promoguin el pensament crític. El treball en grup propicia la convergència d'idees, treballs i propostes en comú per part dels estudiants amb la finalitat d'arribar a realitzar un projecte tenint en compte les competències interpersonals i intrapersonals dels estudiants i el treball cooperatiu. |
Activitat no presencial, en aquesta activitat l'estudiant realitza una labor de sedimentació i repòs del coneixement, necessari sempre abans de realitzar una tasca nova. | Serà l'escenari on l'estudiant realitzarà el treball personal. L'estudiant elaborarà treballs en les diferents assignatures on reflectirà la seva experiència d'aprenentatge autònom. L'estudiant també es prepararà per a un aprenentatge al llarg de la vida en aprendre a fer servir materials didàctics de forma autònoma i a utilitzar recursos multimèdia. Serà l'escenari per desenvolupar les habilitats d'autoregulació de l'aprenentatge i autogestió del temps. Amb el treball individual, a través de l'estudi, la cerca d'informació, el processament de les dades i la interiorització l'alumne pot consolidar el seu aprenentatge. |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1a Convocatòria:
- 80% Prova escrita de contingut (10% examen parcial + 60% examen final + 10% examen PIR)
- 20% Maqueta d'encèfal
Es requerirà un mínim de 5 en la mitjana ponderada de les proves escrites de contingut per a poder fer mitjana amb les altres qualificacions, i s'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades. En cas de suspendre les proves escrites, s'haurà de recuperar en 2ª convocatòria.
2a Convocatòria:
- 80% Prova escrita de contingut (de tot el contingut, no es guarden notes parcials)
- 20% Maqueta d'encèfal (mateixa nota que a la 1a convocatòria)
Es requerirà un mínim de 5 en la prova de contingut per fer mitjana. S'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades.
L'avaluació respectarà sempre la normativa general establerta en el Grau de Psicologia respecte a les faltes d'ortografia, redactat i plagi.
Alumnes que repeteixen l'assignatura:
L'alumnat repetidor pot renunciar a l'avaluació continuada i anar directament a l'examen final de l'assignatura (la nota del qual representarà el 100% de la nota de l'assignatura), sempre i quan tingui el vist-i-plau del professorat responsable.
SISTEMA D’AVALUACIÓ |
L’assistència activa de l’alumnat a la classe mostra el grau d’implicació com a mostra d’interès i la seva interacció amb el professorat i amb la resta de companys i companyes. Prova individual escrita que reuneix els aspectes més generals i rellevants de la matèria que s’ha d’avaluar. S’avaluen la capacitat dels estudiants d’escoltar i entendre les idees principals dels continguts impartits, així com la seva capacitat d’entendre bibliografia i literatura específica en la seva àrea d’estudi, i s’avalua, així mateix, la terminologia corresponent. D’altra banda, les proves escrites també avaluen el contingut impartit sobre conceptes específics de les diferents matèries del títol. S’estructuren a través d’exàmens parcials i/o finals, exercicis finals, qüestionaris en línia i anàlisi d’articles científics. A través de la resolució de casos s’avalua la capacitat de l’alumnat per aplicar els continguts teòrics apresos en una situació real o simulada. |
Bibliografia i recursos
- Alberts, B., Bray, D., Hopkin, K., Johnson, A., Lewis, J., y Raff, M. (2011). Introducción a la biología celular. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- Carlson, N.R. (2014) Fundamentos de fisiología de la conducta. 11ª edición. Madrid: Pearson.
- Del Abril Alonso, A., Ambrosio Flores, E., de Blas Calleja, M. R., Caminero Gómez, Á., García Lecumberri, C., & de Pablo González, J. M. (2009). Fundamentos de psicobiología. Sanz y Torres.
- Kolb, B.Y., y Whishaw, I. (2006). Neuropsicología humana. Madrid: Editorial Médica Panamericana
- Netter, F. (1989). Sistema nervioso. Anatomía y fisiología. Barcelona: Salvat.
- Pinel, J. (2009) Biopsicología. Madrid: Prentice-Hall.
- Purves, D. (2016). Neurociencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- Redolar, D. (2014). Neurociencia cognitiva. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- Rosenzweig, M.R.; Breedlove, S.M; y Watson, N.V. (2005). Psicobiología: una introducción a la neurociencia conductual, cognitiva y clínica. Barcelona: Ariel.
- Stahl, S.M. (2002). Psicofarmacología esencial. Bases neurocientíficas y aplicaciones clínicas. Barcelona: Ariel.
- Talairach, J., y Tournoux, P. (1993). Referentially Oriented Cerebral MRI Anatomy. Atlas of Stereotaxic Anatomical Correlations for Gray and White Matter. Stuttgart: Georg Thieme Verlag/Thieme medical Publishers.
Període d'avaluació
- E1 13/01/2025 A12 08:00h