Universitat Internacional de Catalunya

Mètode del Cas Ortopèdia Dentofacial II

Mètode del Cas Ortopèdia Dentofacial II
3
15373
2
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


Anaïs Ninou

aninou@uic.es

Presentació

És important aconseguir un tracte de confiança i col·laboració amb el professorat, actitud favorable i capacitat per treballar en equip. Adquirir una ètica professional i un tracte adequat per practicar aquesta especialitat.

Requisits previs

No es necessita de cap requisit previ.

Objectius

Està àmpliament acceptat que la salut oral influeix a la salut general de la població; no només a nivell de salut oral sinó també a nivell respiratori, funcional, postural i de logopèdia.

De manera que és important que hi hagi odontòlegs preparats per prevenir, diagnosticar i resoldre els diferents problemes orals més freqüents de la població pediàtrica.

• Capacitar l'alumne per diagnosticar els problemes dentofacials i avaluar quan els tracten.

• Realitzar uns correctes registres diagnòstics.

• Fotografia dental, el millor mètode diagnòstic per incorporar a la clínica.

• Formació i experiència en nombroses filosofies de tractament primerenc.

• Conéixer les habilitats tècniques per a la realització dels tractaments.

Continguts

1. DIAGNÒSTIC
Destinat a la primera visita i història clínica. Realització de l'anàlisi facial, exploració intraoraly funcional, registres radiogràfics, intermaxil·lars i models per a muntatge en articulador. Protocol fotogràfic dental intraoral i extraoral i plantilla d'ortodòncia. Realització del diagnòstic cefalomètric i anàlisi del cas clínic.
Integració i actualització dels protocols de Mínima Intervenció a Ortodòncia.

  • Diagnòstic Facial (macroestètica, microestètica, miniestètica, fotografies extraorals). Programa pràctic: Protocol fotogràfic, presentació dun cas clínic per parella. 

  • Diagnòstic cefalomètric (anatomia de telerx, punts anatòmics de Steiner, plànols de Steiner, anàlisi completa de Steiner, Ricketts i Jarabak).
 Programa pràctic: Traçats de cefalometria.
  • Diagnòstic Oclusal (anàlisi de models): DOD de Moyers, oclusograma, Wala Ridge. Programa pràctic: Mesurament de models DOD, Oclusograma i Wala.
  • Creixement. (radiografies de vertebres, radiografies MP3, estadis de creixement i timming de tractament segons creixement).
  • Alteracions de l'erupció (anatomia d'OPG, regions, patologia freqüent a OPG, alteració de l'erupció segons edats, DAPs).


2. PROBLEMES TRANSVERSALS

  • Tractament dels problemes no esquelètics: (m. creuades, hàbits, problemes d'espai, apinyament primário i el seu enfocament clínic, presentació d'altres tècniques i aparells expansiva: QHelix, Plaques d'Expansió).
  • Maneig de lespai: anàlisi i estratègies que busquin mantenir o recuperar lespai perdut.

3. PROBLEMES SAGITALS. 

3.1.CLASSE III
Conceptes: Enfocaments de tractament per a la Classe III.

    • Disjunció i màscara facial, valoració d'anàlisi dels diversos protocols clínics existents.
    • Comunicació entre la clínica i el laboratori sobre el disseny i la confecció d'aparells i solució de problemes que es puguin produir.

3.2.CLASSE II
Creixement i desenvolupament facial, seqüència eruptiva.

    • Enfocaments clínics i opcions terapèutiques per al tractament de la classe II.
    • Aparatologia funcional, confecció i seqüència clínica de seguiment: Klammt, Twin-block, Bionator, Sanders.
    • Ancoratge extraoral.
    • Programa pràctic: Disseny d'aparells, activacions d'aparells, presa de registres en mossegada constructiva.

4.PROBLEMES VERTICALS

  • Mossegada oberta: es farà una anàlisi i explicació de l'enfocament i els criteris clínics en el tractament de la mossegada oberta. Diagnòstic del patró de cara llarga.
  • Hàbits de succió com a etiologia de mossegada oberta anterior. Com enfocar aquest tipus de maloclusió al respirador bucal? Distingir la mossegada oberta dentoalveolar de l'esquelètica.
  • Tractaments multidisciplinaris: en casos més complexos d'erupció ectòpica, erupció guiada, o tractament d'ortodòncia en casos de pacients que pateixen defectes d'estructura (entre ells MIH).
  • Sobremossegades, síndrome de cara curta, disseny d'aparells i tractament.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Presentacions de temes teòrics per part del professorat del màster.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Sistemes i criteris davaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula

Per superar lassignatura serà necessari i imprescindible aprovar cadascuna de les 4 diferents avaluacions que formen el conjunt de tota lassignatura. Cadascuna s'aprovarà a partir d'una nota de 5 sobre 10. Un cop aprovada cadascuna, intervindran per obtenir la nota final resultant. En cas que una de les parts no s'aprovés caldrà recuperar aquesta part per poder mediar amb les altres tres i poder superar l'assignatura.
1.-Examen teòric final: comptabilitzarà el 35% de la nota final de l'assignatura
L'examen teòric estarà format per 50 preguntes tipus test amb 5 possibles respostes i sola una correcta. Cada encert sumarà 1 punt mentre cada pregunta mal contestada restarà 0,20 punts. Les preguntes no contestades no penalitzaran. 25 punts o més donaran laprovat de lexamen teòric final i possibilitaran mediar amb les altres tres parts.
Per a la millor comprensió de les classes magistrals, es facilitarà a l'alumne via Moodle, 2 articles científics relacionats amb cadascuna de les classes impartides. El contingut daquests articles formarà part també del contingut teòric de lassignatura, per tant part de lexamen teòric.


2.- Avaluació pràctiques clíniques CUO: comptabilitzarà 35% de la nota final de l'assignatura
Les pràctiques clíniques CUO consistiran en el desenvolupament del pla de tractament clínic sobre pacients, prèviament elaborat i consensuat amb els professors responsables els dies de seminari clínic. Els casos d'ortopèdia es tractaran els divendres prèviament estipulats al calendari acadèmic.
Per superar aquest apartat caldrà assistir obligatòriament tots els dies estipulades de pràctica clínica a la CUO i tractar els casos prèviament consensuats amb els professors responsables. En cas de no presència, s'haurà de justificar adequadament per no penalitzar negativament aquest apartat de l'assigantura.

3.- Avaluació pràctica en sessions clíniques: comptabilitzarà 20% de la nota final de l'assignatura
Les pràctiques de les sessions clíniques consistiran en la realització d‟un diagnòstic i planificació d‟un pla de tractament per als casos prèviament assignats pels professors. Durant aquestes sessions l'alumne presentarà i defensarà el dignòstic i el pla de tractament elaborat per al seu pacient. El resultat serà debatut i consensuat amb la resta d'alumnes i professors responsables els dies de sessió clínica. Els casos a presentar a les sessions clíniques d'ortopèdia es realitzaran els dies prèviament estipulats al calendari acadèmic.
L'assistència els dies de sessió clínica, es presenti cas o no, és obligatòria, ja que la interacció i la participació en els casos serà important per a l'obtenció de la nota per a aquest apartat. La no presència a les sessions clíniques s'haurà de justificar adequadament, per no penalitzar a la nota d'aquest apartat.

4.- Avaluació pràctica en sessions preclíniques: comptabilitzarà 10% de la nota final de l'assignatura
Les pràctiques de les sessions preclíniques consistiran en la realització de pràctiques al laboratori, on es farà doblegat de filferro i confecció de dispositius sobre models.
La vostra assistència és obligatòria i serà important per a l'obtenció de la nota per a aquest apartat. La no presència a les sessions preclíniques s'haurà de justificar adequadament, per no penalitzar a la nota d'aquest apartat.
Les pràctiques preclíniques d'ortopèdia es faran els dies prèviament estipulats al calendari acadèmic.