Universitat Internacional de Catalunya
Intervenció Psicoeducativa en els Trastorns de Conducta
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
L’atenció als estudiants es farà per correu electrònic i després de les classes.
Presentació
Optativa pensada per a alumnes que estiguin interessats en la clínica infanto juvenil i aquells que escullen l'esment de Psicologia Educativa. L'objectiu és aprofundir en les principals maneres d'intervenir en els trastorns de conducta en l'àmbit escolar i familiar. Donar pautes psicoeducatives relacionades amb els límits i la normativa. Tècniques per a mantenir la disciplina en l'entorn escolar. L'assatjament escolar: què és i com tractar-ho.
Requisits previs
És recomenable tenir aprovada l'assignatura de psicologia educativa de tercer.
Objectius
2. Conèixer els principals trastorns del comportament i la seva intervenció psicològica.
3. Conèixer les orientacions i tècniques psicològiques per a aconseguir una bona convivència familiar.
4. Conèixer, aplicar i transmetre les orientacions adequades per a aconseguir que el professorat aconsegueixi un ambient positiu per a fer classe, saber neutralitzar o minimitzar les conductes disruptives a l'aula i mantenir la disciplina.
5. Conèixer i adquirir coneixements i tècniques d'afrontament de l'assetjament escolar.
6. Conèixer les repercussions que té l'assetjament escolar.
7. Conèixer i aplicar tècniques de prevenció de l'assetjament escolar.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- En finalitzar l'assignatura, l'alumnat serà capaç d'explicar les estratègies per a afrontar els problemes de convivència a les aules, l'assetjament escolar i la manera d'enfrontar-lo.
- En finalitzar l'assignatura, l'alumnat serà capaç de descriure les característiques de la conducta infantil i adolescent, les seves alteracions, les tècniques i estratègies per a afrontar els problemes d'adaptació i de conducta en l'àmbit escolar i familiar.
- En finalitzar l'assignatura, els estudiants seran capaços d'utilitzar diferents pautes psicoeducatives i tècniques de modificació de conducta, ateses les característiques concretes d'un pacient simulat.
- En finalitzar l'assignatura, l'estudiantat serà capaç de proposar tècniques i estratègies d'afrontament dels problemes de conducta i/o convivència a través de casos reals simulats.
Continguts
- Introducció als problemes de conducta en l'àmbit escolar i familiar.
- Trastorns del comportament.
- Intervenció en els problemes de comportament.
- L'assetjament escolar i les seves repercussions. Intervenció i tècniques per a abordar-ho.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Classe Teòrica (CT)
Aprenentatge Autònom (AA)
Treball Individual (TI)
Debat i Discussió (DyD)
Tutoria Acadèmica Personal (TAP)
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Per a l’avaluació de l’assignatura es tindran en compte els aspectes següents:
-
Examen final (100%)
L'examen final cal que estigui aprovat amb una nota mínima de 5.
Segona convocatòria:
L'examen de segona convocatòria cal que estigui aprovat amb una nota mínima de 5.
L'avaluació respectarà sempre la normativa general establerta en el Grau respecte a les faltes d'ortografia, redactat i plagi.
Bibliografia i recursos
-
Piñuel y Zabala, Iñaki y Cortijo Peris, Óscar. (2016): “Cómo prevenir elacoso escolar. La implantación de protocolos antibullying en los centrosescolares: Una visión práctica y aplicada”. CEU Ediciones. Colección General. ISBN: 9788416477364.
-
Zabay Bes, María. Casado Mena, José Antonio. (2018). “Todos contra elbullying. Claves para detectar, evitar y solucionar el acoso escolar”. Alianza editorial. ISBN:9788416928583.
-
Ortega, Rosario. (Coord.) (2010): “Agresividad injustificada. Bullying yviolencia escolar”. Alianza Editorial. ISBN: 9788420654614. 24.Teruel Romero, Jerónima. (2007): “Estrategias para prevenir el Bullyingen las aulas”. Editorial Pirámide. ISBN: 9788436821413.
-
Doménech, Montse. “Bullying: ¿Por qué a mí?”. Editorial libros cúpula. Colección: padres e hijos. ISBN: 9788448024796.
-
Loizaga Latorre, Félix. (2009): “Intervención Psicoeducativa confamilias. Programa para mejorar la salud de los hijos”. Editorial CCS. Colección: Educación, Orientación y Terapia familiar. ISBN: 9788498422917.
-
Bilbao, Álvaro. (2015). “El cerebro del niño explicado a los padres”. Plataforma editorial. ISBN: 9788416429561.
-
López Moratalla, Natalia. (2019). “El cerebro adolescente”. Editorial Rialp. ISBN:9788432151224.
-
Quintero, Javier. (2020). “El cerebro adolescente: una mente enconstrucción”. Editorial Shackleton book. ISBN: 9788417822903. 35.De Acevedo, Annie. (2016). “¿Cómo funciona el cerebro de los niños?”. Editorial de bolsillo. ISBN: 9789588940557.
-
Díaz Marta, Isabel; Ruiz, M.ª Ángeles; Villalobos, Arabella. (2017): “Manual de Técnicas y Terapias Cognitivo-Conductuales.” Editorial Desclée de Brouwer. ISBN: 9788433029508.
-
Labrador Encinas, Francisco Javier; Cruzado Rodríguez, Juan Antonio; Muñoz López, Manuel. (2001). “Manual de técnicas de modificación yterapia de conducta”. Ediciones Pirámide. Colección Psicología. ISBN: 9788436813746.
-
Méndez Carrillo, Francisco Xavier; Espada Sánchez, José Pedro; Orgilés Amorós, Mireia. (2006). “Intervención psicológica y educativa conniños y adolescentes. Estudio de casos escolares.” Ediciones Pirámide. Colección: Psicología. ISBN: 9788436820690
-
Martínez Reguera, Enrique. (2017). “Criterios básicos en la educación dechicos rebeldes.” Editorial Popular. Colección Quilombo. ISBN: 9788478846931.
-
J. Siegel, Daniel. Payne Bryson, Tina. (2018). “La disciplina sinlágrimas”. Editorial B de bolsillo (Ediciones B). ISBN: 9788490704523.
Període d'avaluació
- E1 09/01/2025 A12 12:00h