Universitat Internacional de Catalunya

Història Econòmica

Història Econòmica
6
7813
1
Segon semestre
FB
Entorn Econòmic jurídic i social
Economia
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

En cas què l'alumne estigui matriculat en la línia anglesa s'impartirà la docència d'aquesta assignatura en aquest idioma.

Professorat


Important: cal enviar un missatge electrònic amb anterioritat per confirmar la reunió amb el professor Guillem Verd (gverd@uic.es).

Presentació

Qualsevol anàlisi profund sobre els models de desenvolupament, els reptes i les oportunitats que afronten avui dia les nostres economies conté sempre un component històric. I és que les forces subjacents del creixement econòmic han tendit a ser finites i canviants al llarg de la història, de manera que aproximar-nos a elles des d’una perspectiva de llarg termini resulta essencial per comprendre el dinamisme dels models econòmics, la (desigual) distribució del creixement a llarg del globus i les respostes que els Estats i les societats han donat als diversos reptes en diferents moments històrics.

A més, la història econòmica, en certes ocasions, serveix com a laboratori de la Ciència Econòmica. Explorar el desenvolupament econòmic global des d'una perspectiva històrica proporciona una perspectiva de llarg termini i una comprensió de com les decisions preses en el passat poden explicar i predir el desenvolupament de diversos resultats socials. Amb tot, aquesta tasca resulta essencial per a l’acumulació d’evidència empírica orientada a confirmar, refutar o matisar les grans teories econòmiques passades, presents i futures. 

Requisits previs

Coneixement general d'història contemporània i coneixements bàsics d'economia, matemàtiques i estadística.

Objectius

  1. Tenir un marc de referència dels esdeveniments i processos econòmics més rellevants.
  2. Identificar les principals etapes de la història econòmica.
  3. Conèixer el context polític i institucional i comprendre la relació que té amb l'evolució econòmica.
  4. Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini.
  5. Relacionar la teoria econòmica amb els fets passats i presents.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 08 - Comprendre el funcionament dels grans pols de l'economia mundial, les institucions que els regeixen i les interrelacions que s'estableixen.
  • 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
  • 24 - Ser capaç de desenvolupar una anàlisi del medi econòmic, social i històric en el qual se situa l'empresa.
  • 33 - Tenir capacitat de cerca, interpretació i transmissió d'informació.
  • 35 - Ser capaç d'analitzar sèries temporals.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 52 - Ser capaç de desenvolupar aptituds en les relacions interpersonals i de treball en equip.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 55 - Ser capaç d'establir mecanismes de gestió del temps.
  • 58 - Ser capaç de desenvolupar exercicis d'autoavaluació.
  • 59 - Adquirir destresa en l'ús d'eines informàtiques i de les TIC.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant, en acabar l'assignatura, haurà comprès els factors de creixement econòmic a llarg termini. Igualment, haurà detectat els grans pols de l'economia mundial i d'algun n'haurà analitzat l'evolució. També haurà reflexionat sobre el procés de globalització de l'economia en els dos últims segles.

Hi haurà adquirit destresa en la lectura de textos acadèmics, la realització d'anàlisis econòmiques i la resolució d'exercicis; serà capaç d'expressar-se de forma coherent i ordenada; haurà desenvolupat mecanismes de gestió de el temps; haurà adquirit habilitats per treballar en equip i gestionar el temps de treball de forma eficaç i efectiva. Igualment haurà estat capaç de desenvolupar el seu aprenentatge de forma autònoma, sent conscient de les seves limitacions i avenços (autoavaluació) i aprofitant els recursos disponible (TIC).

 

Continguts

Tema 1. Les economies preindustrials i la Gran Divergència

1.1. La dimensió històrica del creixement econòmic, les seves fonts i alguns conceptes i indicadors
1.2. L’evolució de l’economia mundial en el molt llarg termini i els orígens de la Gran Divergència
1.3. Demografia i règims demogràfics durant l’època preindustrial: economies malthusianes

Tema 2. La Revolució Industrial, 1760-1850

2.1. Els condicionaments de la Revolució Industrial: institucions, dotació de factors i mercats
2.2. El canvi tècnic i organitzatiu: determinants i conseqüències
2.3. Els increments en la productivitat i la seva distribució: creixement econòmic i nivells de vida

Tema 3. La primera globalització econòmica, 1850-1914

3.1. La Segona Revolució Industrial i l’emergència de noves potències econòmiques
3.2. La integració del comerç, del capital i del treball
3.3. Els efectes de la globalització i les llavors de la seva destrucció: política econòmica, evolució de la desigualtat i imperialisme

Tema 4. Guerra, depressió i desglobalització, 1914-1950

4.1. La Primera Guerra Mundial i les seves conseqüències econòmiques
4.2. El lent camí cap a l’abisme: el creixement desequilibrat dels anys vint
4.3. La Gran Depressió: causes, difusió i sortides

Tema 5. L’època daurada de l’economia mundial, 1950-1973

5.1. La Segona Guerra Mundial i el procés de reconstrucció econòmica
5.2. El creixement econòmic al món: factors, polítiques i models
5.3. Convergència, divergència i desigualtat a l’època daurada de l’economia mundial

Tema 6. De la crisi del petroli a la fase recent de la globalització

6.1. La crisi dels anys setanta, la Tercera Revolució Industrial i el viratge de política econòmica
6.2. La integració Europea, globalització i economies emergents
6.3. Creixement i crisi, 1991-2008


  1. Presentacions de suport dels diferents temes.
  2. Exercicis pràctics d'elaboració pròpia
  3. Exercicis pràctics a partir de la cerca d'informació en bases de dades
  4. Vídeos en obert (ja siguin de Youtube, programes de TV,...)
  5. Exercicis pràctics a partir de la lectura de textos (articles, capítols de llibres)
  6. Conferències de persones expertes

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



La modalitat docent d’aquesta assignatura inclou activitats pràctiques. El curs consta, per tant, de dos tipus diferents de classes: les teoricopràctiques i les pràctiques amb documents

- Les classes teoricopràctiques consisteixen en la presentació i discussió dels temes continguts en el programa oficial de l’assignatura. 

- Les classes de pràctiques amb documents consisteixen en aproximacions a temes específics de la matèria, amb la intenció d’aclarir o ampliar els coneixements generals de l’estudiant sobre l’assignatura, utilitzant material adient en cada cas (textos, gràfics, quadres, exemples, etc.).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Avaluació continuada (50 % de la nota final)*

  1. Un mínim de 3 exercicis pràctics (30% de la nota final). La puntuació màxima per cadascun d’aquests exercicis és 1 punt (10% de la nota). Per poder comptabilitzar la realització d’aquests exercicis és un requisit indispensable complir amb els criteris d’assistència obligatòria i actitud (veure més abaix).
    • El professor pot incloure entre els exercicis o proves pràctiques altres exercicis addicionals que poden tenir-se en compte al l’hora de computar el 30% corresponent a aquest apartat de la nota final.
    • Al ser aquests exercicis una part d’avaluació continuada, no es podran repetir.
  2. Un examen parcial (20% de la nota final).
    • L’examen parcial NO alliberarà matèria de l’examen final.

*La nota d’avaluació contínua NO es tindrà en compte per a la nota final de la segona convocatòria, en què la nota final de l’assignatura dependrà 100 % de l’examen final de la segona convocatòria

Examen final (50% de la nota)

    • L’examen final cobrirà TOTES les classes, essent possible incloure, per tant, preguntes sobre les sessions pràctiques.
    • Per aprovar l’assignatura, serà indispensable treure, al menys, una puntuació equivalent al 40% de l’examen final (per exemple, un 4 sobre 10). Si la nota de l’examen de la primera convocatòria és inferior al 40%, la nota final de la primera convocatòria serà com a màxim de 4,5 (independentment de la nota d’avaluació contínua).

Examen de segona convocatòria

  1. En cas que no s’aprovi l’examen final, hi haurà una segona convocatòria al juny. En aquest cas, la qualificació final de l’assignatura dependrà únicament de l’examen de segona convocatòria, és a dir, l’avaluació contínua NO es tindrà en compte.
    • D’acord amb la normativa acadèmica de la Facultat, la nota màxima que es pot obtenir en l’examen de segona convocatòria és d’un 7 sobre 10.

Informació important:

ASSISTÈNCIA OBLIGATÒRIA: per poder realitzar qualsevol examen (final o segona convocatòria) i per ser computats els exercicis d’avaluació continuada s’ha d’assistir necessàriament a més d’un 75 % de les classes. Aquesta regla no s’aplica als estudiants-esportistes professionals. En aquest cas, cal posar-se en contacte directament amb el professorat (gverd@uic.es).

ACTITUD: de la mateixa manera, tot i no ser directament imputable en el còmput global de l’assignatura, el compliment d’uns mínims estàndards d’ordre i bona actitud són imprescindibles. En cas de no complir amb els mateixos de manera reiterada, restarà a criteri del professor la no avaluació, parcial o total, de l’assignatura.

Bibliografia i recursos

Fonts d’informació bàsica

Zamagni, Vera (2017). An economic history of Europe since 1700. Columbia University Press, New York. [cast. Ed. Historia Económica de la Europa Contemporánea. Barcelona, Editorial Crítica].

Cameron, Rondo & Larry Neal (2015). A Concise Economic History of the World. From Paleolithic Times to the Present. Oxford, Oxford University Press. [cast ed. Historia económica mundial. Desde el paleolítico hasta el presente. Madrid, Alianza Editorial].

Gregory Clark (2007). A Farewell to Alms: A Brief Economic History of the World. Princeton University Press. [ed. Cast. Adios a la sopa de pan, hola al sushi: breve historia econòmica mundial. València, Publicacions Universitat de Valencia].

Altres recursos complementaris

Allen, Robert C. (2011). Global economic history. A very short introduction. Oxford University Press, Oxford. [ed. Cast. Historia econòmica mundial: una breve introducción. Madrid, Alianza Editorial].

Gregory Clark (2007) A Farewell to Alms:  A Brief Economic History of the World.

Feliu, Gaspar; Sudrià, Carles (2013). Introducció a la història econòmica mundial. València, Publicacions de la Universitat de València.

Koyama, Mark & Rubin, Jared (2022). How the world became rich. The historical origins of economic growth. Cambridge, Polity Press.

Palafox, Jordi (ed.) (2014) Los tiempos cambian. Historia de la economía. València, Tirant Humanidades.

 

*Nota: durant el curs podran ser emprats recursos addicionals.