Universitat Internacional de Catalunya

Història Contemporània d'Espanya

Història Contemporània d'Espanya
6
9287
2
Primer semestre
FB
Global Trends
Historia
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

L'assignatura d'Història Contemporània d'Espanya pretén aproximar a l'estudiant al coneixement de la història recent d'Espanya a través de l'estudi de 4 temes: la qüestió política, la qüestió militar, la qüestió religiosa i la qüestió nacional. Per això es recorrerà a les classes magistrals si bé un dels elements clau seran els debats i la reflexió que es farà dels problemes actuals a la llum del passat. L'objectiu final és despertar en l'alumne l'interès per conèixer i entendre millor la realitat que l'envolta i desenvolupar un esperit crític, que li permeti pensar per si mateix amb arguments sòlids. Però no només això. La matèria també pretén ser un àmbit on l'alumne posi en pràctica tots els seus coneixements adquirits durant el primer curs de grau i porti a terme un treball de recerca acadèmic rigorós .

Requisits previs

Resulta necessari un bon domini del castellà

Objectius

  • Conèixer i entendre la Història d'Espanya recent.
  • Entendre els principals problemes d'Espanya així com diferents propostes i dificultats per a la seva solució.
  • Desenvolupar un esperit crític personal ben fonamentat.
  • Llegir la premsa i analitzar-la críticament.
  • Aprendre a debatre i escoltar a aquells que pensen diferent a un mateix.
  • Investigar i aprofundir en un tema.
  • Aplicar els coneixements adquirits sobre gèneres periodístics.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 04 CG - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 05 CG - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
  • 08 CG - Capacitat de reflexió i memorització
  • 10 CG - Coneixement i domini de repertoris bibliogràfics
  • 11 CG - Coneixement i domini dels diferents recursos de recerca
  • 12 CG - Capacitat d'escolta
  • 16 CE - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
  • 18 CE - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 21 CE - Capacitat per contextualitzar fets històrics així com analitzar críticament la realitat actual.
  • 38 CE - Coneixement i domini dels conceptes, dades, estadístiques i gràfics econòmics
  • 42 CE - Capacitat d'integrar les aportacions de l'entorn

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Esperit crític, obert i autònom a l'hora d'analitzar la realitat.
  • Conèixer els principals esdeveniments que han marcat història recent d'Espanya.
  • Agafar l'hàbit de llegir la premsa diàriament i analitzar-la críticament.
  • Entendre els reptes i els principals problemes polítics, socials, nacionals, religiosos i militars de l'Espanya des de 1876 fins a l'actualitat.
  • Ser capaç d'aprofundir i investigar qüestions històriques complexes alhora que identificar aquells elements clau que ajuden a entendre'ls.
  • Capacitat d'escoltar, entendre, respectar i valorar opinions diferents.
  • Treball en equip, coordinació, planificació.
  • Poder exposar de manera senzilla i atractiva continguts complexos.

Els estudiants:

  1. Tindran els coneixements bàsics d'economia, dret, geografia i història per poder ser capaços d'entendre alguns dels grans problemes de la societat actual.
  2. Interioritzaran una visió complexa de les societats contemporànies.
  3. Comprendran amb més coneixement de causa el present i sabran detectar tendències.
  4. Tindran una major capacitat d'anàlisi de la societat i forgessin un esperit crític i independent.
  5. Desenvoluparan capacitats per relacionar-se amb els altres, treballar en equip, crear sinergies positives i consciència global de la diferència.
  6. Coneixements profunds sobre què és l'home, les diferents formes d'organitzar-se, la cultura, la religió i la intimitat.

Continguts

BLOC I: Els orígens de l'Espanya liberal

1. El segle XIX: La construcció de l'Espanya liberal
1.1. La Guerra de la Independència i la *Rev. Política.
1.2. La doble tensió de l'Estat ( La volta de F.VII i el regnat d'Isabel II)
1.3. Sexenni democràtic: noves fórmules per a un Estat Liberal.

2. La restauració borbònica (1875-1931)
2.1: El sistema de la Restauració: el regnat d'Alfons XII i la Regència de María Cristina.
2.2 El regnat d'Alfons XIII: crisi i regeneracionisme

BLOC II: El llarg segle XX espanyol

3. La segona República (1931-1936)
5. La Guerra Civil ( 1936-1939)
6. La dictadura de Franco (1939-1975)
7. *Tardofranquismo i orígens de la Transició (1973-1975)
8. La Transició espanyola a la democràcia (1975-1982)
9. La Constitució de 1978
10. El Govern de Calvo *Sotelo i la dimensió internacional de la Transició
11. Consolidació i modernització: Entre Felipe González i Aznar

BLOC III: L'Espanya actual

12. Crisi econòmica i radicalització política: de Zapatero a Rajoy.
13. Fi del bipartidisme i crisi del model d'estat (2015-2022)
14. Història i Memòria: les claus d'un debat actual.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.6
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0.6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 0,6
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 3,6
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). 0,6

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Participació i treball a classe: 10% 
  • Podcast-entrevista personatge: 15% 
  • Treball sobre interpretació periodística de fets històrics: 25% 
  • Examen final: 50% 
  • Ampliació de nota: 10%. (5% exposicions, 5% diari d'assignatura, 5% ressenya)