Universitat Internacional de Catalunya
Història Contemporània d'Espanya
Professorat
Presentació
Requisits previs
Resulta necessari un bon domini del castellà
Objectius
- Conèixer i entendre la Història d'Espanya recent.
- Entendre els principals problemes d'Espanya així com diferents propostes i dificultats per a la seva solució.
- Desenvolupar un esperit crític personal ben fonamentat.
- Llegir la premsa i analitzar-la críticament.
- Aprendre a debatre i escoltar a aquells que pensen diferent a un mateix.
- Investigar i aprofundir en un tema.
- Aplicar els coneixements adquirits sobre gèneres periodístics.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
- 04 CG - Capacitat per organitzar temps i espai
- 05 CG - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
- 08 CG - Capacitat de reflexió i memorització
- 10 CG - Coneixement i domini de repertoris bibliogràfics
- 11 CG - Coneixement i domini dels diferents recursos de recerca
- 12 CG - Capacitat d'escolta
- 16 CE - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
- 18 CE - Capacitat per detectar fets noticiables
- 21 CE - Capacitat per contextualitzar fets històrics així com analitzar críticament la realitat actual.
- 38 CE - Coneixement i domini dels conceptes, dades, estadístiques i gràfics econòmics
- 42 CE - Capacitat d'integrar les aportacions de l'entorn
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Esperit crític, obert i autònom a l'hora d'analitzar la realitat.
- Conèixer els principals esdeveniments que han marcat història recent d'Espanya.
- Agafar l'hàbit de llegir la premsa diàriament i analitzar-la críticament.
- Entendre els reptes i els principals problemes polítics, socials, nacionals, religiosos i militars de l'Espanya des de 1876 fins a l'actualitat.
- Ser capaç d'aprofundir i investigar qüestions històriques complexes alhora que identificar aquells elements clau que ajuden a entendre'ls.
- Capacitat d'escoltar, entendre, respectar i valorar opinions diferents.
- Treball en equip, coordinació, planificació.
- Poder exposar de manera senzilla i atractiva continguts complexos.
Els estudiants:
- Tindran els coneixements bàsics d'economia, dret, geografia i història per poder ser capaços d'entendre alguns dels grans problemes de la societat actual.
- Interioritzaran una visió complexa de les societats contemporànies.
- Comprendran amb més coneixement de causa el present i sabran detectar tendències.
- Tindran una major capacitat d'anàlisi de la societat i forgessin un esperit crític i independent.
- Desenvoluparan capacitats per relacionar-se amb els altres, treballar en equip, crear sinergies positives i consciència global de la diferència.
- Coneixements profunds sobre què és l'home, les diferents formes d'organitzar-se, la cultura, la religió i la intimitat.
Continguts
BLOC I: Els orígens de l'Espanya liberal
1. El segle XIX: La construcció de l'Espanya liberal
1.1. La Guerra de la Independència i la *Rev. Política.
1.2. La doble tensió de l'Estat ( La volta de F.VII i el regnat d'Isabel II)
1.3. Sexenni democràtic: noves fórmules per a un Estat Liberal.
2. La restauració borbònica (1875-1931)
2.1: El sistema de la Restauració: el regnat d'Alfons XII i la Regència de María Cristina.
2.2 El regnat d'Alfons XIII: crisi i regeneracionisme
BLOC II: El llarg segle XX espanyol
3. La segona República (1931-1936)
5. La Guerra Civil ( 1936-1939)
6. La dictadura de Franco (1939-1975)
7. *Tardofranquismo i orígens de la Transició (1973-1975)
8. La Transició espanyola a la democràcia (1975-1982)
9. La Constitució de 1978
10. El Govern de Calvo *Sotelo i la dimensió internacional de la Transició
11. Consolidació i modernització: Entre Felipe González i Aznar
BLOC III: L'Espanya actual
12. Crisi econòmica i radicalització política: de Zapatero a Rajoy.
13. Fi del bipartidisme i crisi del model d'estat (2015-2022)
14. Història i Memòria: les claus d'un debat actual.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.6 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0.6 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0,6 |
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 3,6 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 0,6 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Participació i treball a classe: 10%
- Podcast-entrevista personatge: 15%
- Treball sobre interpretació periodística de fets històrics: 25%
- Examen final: 50%
- Ampliació de nota: 10%. (5% exposicions, 5% diari d'assignatura, 5% ressenya)