Directorio
ROQUET PUGÈS, Helena
ROQUET PUGÈS, Helena
CV
Professor Contractat Doctor
Departamento de Lingüística Aplicada, Departamento de Lingüística Aplicada. Universitat Internacional de Catalunya
- DOCTORAT EN COMUNICACIÓ MULTILINGÜE I TRADUCCIÓ Universitat Pompeu Fabra
- CURS D'APTITUD PEDAGÒGICA - ANGLÈS Universitat de Barcelona
- TRADUCCIÓ INTERPRETACIÓ - ANGLÈS I ALEMANY Universitat Pompeu Fabra
La Dra. Helena Roquet és la Directora de l’Institute for Multilingualism a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona), on fa de professora d’adquisició de llengües estrangeres. També és professora associada al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Va acabar el doctorat en adquisició de segones llengües a la UPF el 2011, data en què va defensar la tesi doctoral sobre l’adquisició de l’anglès com a llengua estrangera integrant contingut i llengua en l’educació reglada. És membre del grup de recerca consolidat ALLENCAM (Adquisició de Llengües a la Catalunya Multilingüe) a la UPF. Els principals interessos de recerca són l’adquisició de segones i terceres llengües i l’AICLES (Aprenentatge Integrat de Contingut i Llengua Estrangera a l’Educació Superior).
Publicaciones
- Soto, A.; Segura, M.; Roquet, H.; Navarro, N.; Met, Y., (2024), "Third language English performance at the onset of schooling: effects of bilingualism and exposure in Catalan-Spanish bilingual children", INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTILINGUALISM, ISSN: 1747-7530.
- Soto, A.; Roquet, H.; Segura, M., (2023), "The effects of CLIL and out-of-school English exposure on receptive and productive skills at the onset of primary school", Applied linguistics, ISSN: 0142-6001.
- Segura, M.; Barón, J.; Roquet, H., (2022), "Productive vocabulary learning in pre-primary education through soft CLIL", OPEN LINGUISTICS, vol. 8, No. 1, pp. 297-327, ISSN: 2300-9969.
- Segura, M.; Roquet, H.; Barón, J., (2021), "Receptive vocabulary acquisition in pre-primary education through soft-content and language integrated learning", English language teaching, vol. 14, No. 10, pp. 1-22, ISSN: 1916-4742.
- Segura, M.; Roquet, H.; Pérez-Vidal, C., (2021), "The effects of a CLIL programme on linguistic progress at two different points in time", JOURNAL OF LANGUAGE AND EDUCATION, vol. 7, No. 1, pp. 171-189, ISSN: 2411-7390.
- Barón, J.; Roquet, H.; Evnitskaya, N.; Navarro, N., (2020), "Pragmatics in teacher talk: the case of pre-Primary Education", English language teaching, vol. 13, No. 8, pp. 168-177, ISSN: 1916-4742.
- Roquet, H.; Vraciu, A.; Nicolás, F.; Pérez, C., (2020), "Adjunct instruction in higher education: examining the effects on English foreign language proficiency", International journal of bilingual education and bilingualism, ISSN: 1367-0050.
- Navarro, N.; Roquet, H., (2020), "Linking or delinking of ideas? The use of adversative linking adverbials by advanced EFL learners", Revista Española de Lingüística Aplicada, vol. 33, No. 2, pp. 505-535, ISSN: 0213-2028.
- Artieda, G.; Roquet, H.; Nicolás, F., (2017), "The impact of age and exposure on EFL achievement in two learning contexts: formal instruction and formal instruction + content and language integrated learning (CLIL)", International journal of bilingual education and bilingualism, pp. 1-19, ISSN: 1367-0050.
- Roquet, H.; Pérez, C., (2015), "DO PRODUCTIVE SKILLS IMPROVE IN CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL) CONTEXTS? THE CASE OF WRITING", Applied linguistics, ISSN: 0142-6001.
- Roquet, H.; Pérez, C., (2015), "THE LINGUISTIC IMPACT OF A CLIL SCIENCE PROGRAMME: AN ANALYSIS MEASURING RELATIVE GAINS", System. An international journal of educational technology and applied linguistics, ISSN: 0346-251X.
- Roquet, H.; Llopis, J.; Pérez, C., (2015), "DOES GENDER HAVE AN IMPACT ON THE POTENTIAL BENEFITS LEARNERS MAY ACHIEVE IN TWO CONTEXTS COMPARED: FI AND FI + CLIL?", International journal of bilingual education and bilingualism, ISSN: 1367-0050.
- Pérez, C.; Escobar, C.; Roquet, H., (2013), "PERSPECTIVES SOBRE L'APRENENTATGE DE LLENGUES I EL MULTILINGUISME. DE LA IMPLANTACIO DE L'EICLE EN LLENGUA ANGLESA AL MULTILINGUISME", Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya.
- Pérez, C.; Roquet, H., (2011), "A study of the acquisition of English as a foreign language: integrating content and language in mainstream education in Barcelona.", TriCLIL proceedings. International round table on CLIL programmes. VI colloquium on CLIL in catalonia.
- Valls-Ferrer, M.; Roquet, H.; Pérez, C., (2010), "The effect of practice in different contexts of language acquisition: contrasting FI, SA and CBLC", THE EFFECT OF PRACTICE IN DIFFERENT CONTEXTS OF LANGUAGE ACQUISITION: CONTRASTING FI, SA AND CBLC, ISSN: 978-84-8427-759-0.
- Roquet, H.; Pérez, C., (2008), "La lectura bilingüe: Factor esencial para la adquisición de la competencia escrita en una tercera lengua", 25 años de lingüística en España: hitos y retos. actas del congreso nacional de lingüística aplicada AESLA. Universidad de Murcia, pp. 163-170, ISSN: 978-84-8371-714-1.
- Roquet, H.; Pérez-Vidal, C., (2007), "Bilingual reading: An essential factor for the acquisition of written competence in a third language", COMPLEXITY, FLUENCY AND ACCURACY IN SECOND LANGUAGE USE, LEARNING AND TEACHING CONGRESS PROCEEDINGS, ISSN: D/2007/0455/19.
- Roquet, H., (2011), "INTEGRATING CONTENT AND LANGUAGE IN MAINSTREAM EDUCATION IN BARCELONA. A STUDY OF THE ACQUISITION OF ENGLISH IN MAINSTREAM EDUCATION IN BARCELONA". Lambert Academic Publishing. 978-3-8465-5293-3.
- Roquet, H.; Vraciu, A.; Nicolás, F., (2019), "The effect of amount of exposure to English medium instruction programmes in higher education: The case of morphosyntax", Second and Third Language Acquisition in Bilingual Contexts., pp. 69-106, Juan de la Cuesta.
- Pérez, C.; Roquet, H., (2015), "CLIL IN CONTEXT: PROFILING LANGUAGE ABILITIES.", Content-Based language learning in multilingual educational environments, Springer Verlag. ISBN: 978-3-319-11495-8.
Proyectos de investigación
-
Adquisición de lenguas en el aula multilingüe y multicultural: internacionalización en el propio país y en el extranjero para todos los aprendices (INTCLASS)01/01/2014 - 31/12/2017IP: Pérez, C.
Ministerio de Economia y Competitividad
-
Combinación y complementariedad de tres contextos de adquisición del inglés a nivel avanzado. practica lingüística, entornos virtuales, e impacto competencia y profesional.25/10/2011 - 31/12/2014IP: Pérez, C.
MINISTERIO DE CIENCIA E INNOVACION DE ESPAÑA
-
Translinguam - Uni01/01/2019IP: Trenchs, M.
MINISTERIO DE CIENCIA E INNOVACION
-
Content and Language Integrated Learning in Pre-primary Education01/09/2018IP: Barón, J.; Roquet, H.
FUNDACIÓ ESCOLES DIOCESANES I PARROQUIALS DEL BISBAT DE TERRASSA
-
Aula d'empresa Sponsored Classroom for Innovation in English Language Teaching, Universitat Internacional de Catalunya-Santillana (Proyecto de transferencia patrocinado por la empresa) (2015-2017).01/06/2015IP: Roquet, H.
EDITORIAL SANTILLANA-RICHMOND
Actividades
- AESLA XXXXI Conference Presentació de comunicació "EFL receptive and productive vocabulary acquisition in pre-primary education through a soft-CLIL approach", 2024.
- Georgetown University Round Table 2024 Presentació de comunicació "CLIL effects on receptive vocabulary and grammar gains in English, Catalan and Spanish in Catalonia", 2024.
- AILA 2023 Conference Presentació de comunicació "Bilingual profiles in Catalan-Spanish children at the onset of primary schooling", 2023.
- 3rd Working CLIL International Colloquium Presentació de comunicació "CLIL in Pre-Primary Education: A Comparative Study on the Perceptions of In-Service and Pre-Service Teachers", 2023.
- L3 Workshop 2022: Workshop on Multilingual Language Acquisition, Processing and Use Presentació de comunicació "Individual differences in L3 performance at the onset of primary school: English acquisition by Catalan-Spanish bilingual children in a formal instruction setting", 2022.
- 39º Congreso Internacional de la Sociedad Española de Lingüística Aplicada (AESLA) Presentació de comunicació "The impact of adjunct instruction on EFL academic writing at university", 2022.
- ICLHE Conferences. Integrating Content and Language in Higher Education Ponència "Integrating content and language in higher education: Examining the effects on language gains.", 2019.
- 37.º Congreso Internacional de AESLA Ponència "The role of pragmatics in classroom discourse: The case of pre-primary education", 2019.
- EUROSLA - 28th Annual Conference of the European Second Language Association -esborrar Ponència "INTEGRATING CONTENT AND LANGUAGE IN HIGHER EDUCATION. EXAMINING THE EFFECTS ON LANGUAGE GAINS", 2018.
- First DEAiA Spring Institute: Content and Language Integrated Learning (CLIL) in the 21st century Membre del comité científic, 2016.