22/03/2022

Albert Gallart: ‘El projecte sobre lideratge infermer pretén ser el senyal d’identitat dels alumnes d’Infermeria a UIC Barcelona’

El tercer capítol del pòdcast de la Càtedra DECIDE ha servit per presentar la Comissió de Lideratge d’Infermeria de UIC Barcelona. Aquesta comissió coordina el projecte centrat en el lideratge infermer que, des de fa quatre anys, introdueix noves metodologies docents i activitats participatives a les assignatures del Grau que busquen desenvolupar les competències de l’alumnat en aquest àmbit

La Comissió està formada pels professors Albert Gallart i Encarna Rodríguez, subdirectors del Departament d’Infermeria, i la professora Marisa Martín, coordinadora de primer curs i del doble grau en Infermeria i Psicologia.

En aquest nou capítol del pòdcast de la càtedra DECIDE, els membres de la Comissió expliquen en què consisteix el projecte i parlen dels bons resultats que estan tenint fins ara. “En definitiva —explica Gallart— es tracta d’aplicar els paràmetres de qualsevol organització a la feina pròpia d’una infermera: la planificació estratègica, aquella que intenta avançar-se en el temps, avalua les característiques de les persones i les de la mateixa organització i, alhora, les característiques de l’exterior. És a dir, allò que es coneix com la realització d’un DAFO”.

De fet, el lideratge infermer és un tema que, segons expliquen, es va plantejar des de molt abans de l’inici del projecte: quines característiques hauria de tenir un infermer ara i en el futur? “Compromís, organització, saber desenvolupar idees, proactivitat, assertivitat, enfocar-se al resultat —segueix el professor Gallart—; però que, alhora, 365 dies, durant 24 hores, lideri l’atenció que es presta a la persona, aglutinant, ordenant, gestionant els membres de tot l’equip interdisciplinari”.

En els quatre anys que s’està implementant, els alumnes van veient “la necessitat i la utilitat d’aquest projecte —diu la professora Marisa Martín—; sobretot pel que fa al treball en equip, una de les dimensions clau en el futur desenvolupament professional”. “De fet —diu Gallart— hem comprovat com és en aquest aspecte on creixen més, sent la dimensió de la intel·ligència emocional i el control de les emocions la que els costa més, juntament amb el pensament estratègic”.

Finalment, els tres membres de la Comissió coincideixen a destacar que el projecte de Lideratge Infermer no només està mostrant resultats positius en la formació dels alumnes, que es donaran a conèixer en propers articles científics, sinó que també ha reforçat la unió i el compromís de l’equip de docents del Grau.

Escolta aquí el pòdcast

Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)