14/04/2015

António Calçada, CEO Repsol Portugal «La visió de l'empresa és al cor de les persones que la integren»

El III Simposi Internacional “Empreses amb Rostre Humà: Com integrem els valors en el negoci”, patrocinat per Huf Portuguesa, ISS Facility Services i Repsol Portuguesa, reuneix més de 150 persones, directius i acadèmics, compromesos amb la visió humanista de l’empresa.

AESE Business School va acollir divendres passat el III Simposi Internacional “Empreses amb Rostre Humà: Com integrem els valors en el negoci”, que organitzava en col·laboració amb la Càtedra Direcció per Missions i Govern Corporatiu de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona i que va tenir lloc a Lisboa.

El 1990 menys del 40 % de les empreses del Fortune Global 500 utilitzaven mission statements. El 2015, aquest percentatge va passar a ser del 99 %. La utilització de mission statements s’ha convertit en una pràctica habitual en les empreses i una peça clau per aconseguir-ne la motivació dels empleats. Tal com s’ha estudiat, la direcció per missions aconsegueix que els mission statements siguin realment efectius i que tots els membres de l’organització participin activament en la missió de l’empresa, en visquin els valors i els facin arribar a tots els departaments, els equips i, finalment, a les persones.

Aquesta va ser la línia general de la jornada en què es va exposar aquesta nova tendència de direcció empresarial a través de casos reals, conferències magistrals i entrevistes. Com va afirmar durant la seva intervenció el director de la Càtedra Direcció per Missions i Govern Corporatiu de la UIC Barcelona, ​​Carlos Rey, “està demostrat que els resultats d’una organització milloren si els empleats interioritzen la missió de l’empresa i no només treballen per objectius”.

Per la seva banda, António Calçada, conseller delegat de Repsol Portuguesa, va afirmar que “la visió de l’empresa és al cor de les persones que la integren”. Durant la seva intervenció a l’inici del simposi, Calçada va exposar els resultats de la petroliera a Portugal que fa diversos anys que treballa amb aquesta metodologia basada en la direcció per missions i el sentit de transcendència del treball, “la direcció per missions ha canviat la nostra manera de treballar i ha incidit sobretot en la comunicació interna”, va destacar.

En aquest sentit, Joaquim Borràs, president executiu de l’empresa ISS Facility Services, va afirmar que la clau és fer participar la gent, la transparència, la urgència i comprovar que s’està fent. En resum “fer bé el negoci fent el bé amb el negoci”.

En la seva intervenció, el professor de l’AESE Business School José Fonseca va presentar el cas pràctic d’estudi “La campanya dels 5 milions de vides”. Amb l’exemple pràctic, Fonseca va plantejar als assistents, majoritàriament directius d’empreses, el repte de pensar quin paper pot jugar l’empresa en la societat, per arribar realment a una cultura empresarial més humana, més enllà d’uns simples objectius econòmics.

Jon San Cristóbal, director general d’Huf Portuguesa, va clausurar l’acte, que va resumir com “l’empresa a la recerca de sentit”. Així mateix, va destacar la importància del compromís dels comandaments intermedis per integrar la direcció per missions a l’empresa.

Durant el simposi, va tenir lloc un homenatge de la Càtedra a l’empresa Corporació Jiménez Maña en senyal d’agraïment per la seva contribució a la fundació de la càtedra i el desenvolupament de les seves activitats. El director de la Càtedra, Carlos Rey, va lliurar una placa al director gerent de la Corporació Jiménez Maña, Manuel Jiménez-Maña, i va destacar la confiança dipositada durant aquests tres anys per l’empresa automobilística com a patrocinadora principal i en l’aposta per la gestió a través de la direcció per missions.

Al simposi, també hi van participar José Ramalho Fontes, president de l’escola de negocis d’AESE Business School, qui va oferir unes paraules de benvinguda als assistents, i el professor João Martins da Cunha.

El proper Simposi tindrà lloc el 2016 a la UIC Barcelona.