28/10/2014

Arrenca per sisè any consecutiu l'assignatura Accessibilitat de l'ESARQ-UIC, iniciativa pionera en l'àmbit nacional

L'objectiu de l'assignatura és que els futurs arquitectes incorporin criteris d'accessibilitat en els seus projectes, i aconseguir així que els entorns siguin transitables i aptes per a les persones amb mobilitat reduïda.

L’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Internacional de Catalunya (ESARQ-UIC) imparteix per sisè any consecutiu l’assignatura troncal i obligatòria Accessibilitat en els seus estudis de grau, gràcies a l’impuls de la Fundación Adecco i Caixa d’Enginyers, que donen suport aquest projecte, en línia amb el compromís que han pres amb la integració laboral de les persones amb discapacitat i el foment de la docència sobre les capacitats d’aquestes persones.

Aquest compromís s’ha ratificat avui durant la signatura de renovació del conveni, en la qual han intervingut el Dr. Pere Alavedra, rector de la UIC; el Sr. Francisco Mesonero, director general de la Fundación Adecco, i la Sra. Isabel Sánchez, directora de Gestió i Desenvolupament de Persones de Caixa d’Enginyers.

L’objectiu de l’assignatura, pionera a escala nacional, és conscienciar i formar els futurs arquitectes sobre els obstacles a què s’enfronten les persones amb mobilitat reduïda, i descobrir els avantatges per a tots els ciutadans de crear dissenys i productes accessibles. D’aquesta manera, poden adoptar des del primer moment les mesures necessàries perquè els projectes que duguin a terme siguin sempre accessibles per a tothom.

L’assignatura està dirigida per l’arquitecte Enrique Rovira-Beleta, professor de l’ESARQ, especialista en accessibilitat i responsable de l’atenció a la discapacitat a la UIC, el qual transmet a l’alumnat la filosofia que “incorporar criteris d’accessibilitat no minimitza la qualitat arquitectònica, el disseny o l’estètica, sinó que és beneficiosa per a tots, tinguem discapacitat o no”.

Per això, en les classes d’aquesta assignatura, els alumnes no només reben coneixements tècnics i pràctics d’aplicació de la normativa sobre accessibilitat i disseny universal, sinó que se’ls enfronta també a situacions reals: se’ls mostren entorns i edificis amb barreres arquitectòniques i reben la visita de tècnics professors amb discapacitat. Tota això amb la finalitat que no només coneguin les dificultats a què s’enfronten diàriament aquestes persones, sinó que apliquin també solucions arquitectòniques per garantir que tots els entorns siguin transitables per a persones amb mobilitat/comunicació reduïda i, en definitiva, molt més còmodes i segurs per a tothom.

Durant la signatura, Francisco Mesonero ha declarat que “el fet de poder disposar d’espais accessibles resulta clau en el procés d’integració sociolaboral de les persones amb discapacitat. Per això, apostem cada any per la continuïtat d’aquesta assignatura, conscients que estem treballant per un futur millor per a les persones amb mobilitat reduïda i amb grans discapacitats”.

Per la seva banda, Isabel Sánchez, directora de Gestió i Desenvolupament de Persones de Caixa d’Enginyers, ha afegit que “tot i que l’accessibilitat és un tema en el qual s’està avançant, encara queda molt per fer; i la millor manera per aconseguir-ho és incorporar-lo al sistema educatiu de manera obligatòria, per canviar actituds, sensibilitzar i descobrir que quan s’incorporen aquests requeriments en el disseny es millora, sens dubte, la qualitat dels serveis i productes oferts al públic en general; és per això que aquesta col·laboració s’alinea amb la voluntat de la nostra entitat de contribuir a facilitar la plena accessibilitat per a tots els col·lectius i, especialment, per a les persones amb discapacitat”.

Així mateix, en la signatura, també hi han estat presents Francisco Javier Pérez, coordinador de la Fundación Adecco a Catalunya; Montserrat Ramírez Fuentes, directora de Banca Institucional de Caixa d’Enginyers, i el mateix responsable de l’assignatura, Enrique Rovira-Beleta.