- Més vistos
- Darrera visualització
“Des de l’EAPS Cuides UIC Barcelona oferim atenció integral a les persones que pateixen una malaltia avançada i a les seves famílies”
Els equips d’atenció psicosocial (EAPS) són grups especialitzats a oferir suport psicològic, social i espiritual a persones que pateixen una malaltia avançada i a les seves famílies. Fruit del conveni de col·laboració signat el 2020 amb la Fundació “la Caixa”, la Universitat disposa de l’EAPS Cuides UIC Barcelona, emmarcat dins dels serveis que ofereix la nova Clínica Universitària de Suport en Malalties Avançades i Cures Pal·liatives. En aquesta entrevista, coneixerem el treball de l’EAPS i els professionals que el formen.
Com sorgeix la creació de l’EAPS?
L’EAPS sorgeix per donar resposta a les necessitats d’atenció psicosocial de pacients en situació de malaltia avançada i al final de vida, així com a les seves famílies. L’atenció tradicionalment s’ha enfocat més a la simptomatologia clínica i ara es dona una atenció integral que té en compte les diferents dimensions biopsicosocial i espiritual, i posa en el centre la persona, els seus valors i les seves preferències.
A més a més, l’EAPS Cuides UIC Barcelona també sorgeix per promoure accions que reverteixin en la societat, impulsant un projecte de “Comunitats cuidadores/compassives” i donant valor al voluntariat ja existent en el territori. Es tracta d’un projecte amb una perspectiva social i comunitària que té com a objectius principals sensibilitzar la població sobre el procés de morir i la mort, ajudant a trencar el tabú existent en la societat i a viure aquests processos com una cosa més natural; millorar la qualitat de vida de les persones amb malalties avançades, generant un circuit de detecció i atenció amb i des de la mateixa comunitat; promoure un voluntariat especialitzat en el final de vida; potenciar les xarxes socials de suport ja existents en el territori, i formar professionals i voluntaris.
Quina és la feina de l’EAPS?
Les professionals de l’EAPS fem una valoració, diagnòstic i intervenció psicològica i social amb l’objectiu de detectar les preocupacions o malestar que presenta el pacient i la seva família, així com els factors protectors. A partir d’aquí, desenvolupem un pla interdisciplinari conjuntament amb l’equip mèdic, que ens permet un abordatge integral.
La intervenció psicosocial i l’acompanyament a persones en el seu procés de malaltia és fonamental per a l’afrontament i l’adaptació als canvis que impacten de manera directa en la vida de les persones i en la seva estructura familiar.
Quant de temps duren els serveis de l’EAPS?
Actuem en les situacions d’impacte derivades de la malaltia, per la qual cosa la intervenció de l’EAPS pot ser present des del diagnòstic i donar suport durant tot el procés de la malaltia, intensificant l’actuació en moments de crisi. Intentem dur a terme una detecció i intervenció tan precoces com sigui possible, amb la finalitat d’evitar sofriment mitjançant l’acció preventiva. Com a acompanyants en tot el procés de la malaltia, també oferim atenció al dol per a aquelles famílies que el necessitin.
Quin perfil d’usuaris atenen els serveis de l’EAPS?
L’EAPS Cuides UIC Barcelona es troba integrat dins de la Clínica Universitària de Suport en Malalties Avançades i Cures Pal·liatives de UIC Barcelona, i oferim els nostres serveis als pacients i a les seves famílies. A més a més, actuem com a equip interconsultor dins de l’Hospital Universitari General de Catalunya, atenent pacients derivats de les diferents especialitats mèdiques.
En els pròxims mesos, des de l’EAPS ampliarem els nostres serveis i donarem atenció a diversos centres residencials de la comarca del Vallès Occidental. D’aquesta manera, donarem assistència a persones amb malalties cròniques avançades i/o complexes que presenten malestar emocional, existencial, falta de recursos per a l’afrontament o dificultat en l’adaptació a la situació de malaltia; a les seves famílies, que veuen com la malaltia impacta directament en el seu funcionament i organització; així com a professionals que necessitin suport en la comunicació amb el pacient o família, que presenten sobrecàrrega emocional o indicadors d’esgotament professional.
Què destacaríeu del treball que heu realitzat durant la pandèmia?
Durant la primera onada, l’EAPS es va integrar amb els professionals de l’HUGC, i es va crear un equip d’atenció conjunta. En el nostre cas, vam dur a terme atenció telemàtica tant a pacients ingressats, com a familiars que estaven amb un alt impacte emocional aïllats a casa. Facilitar el contacte entre pacients i familiars, oferint l’atenció davant aquesta situació excepcional, va ajudar a reduir el malestar i la percepció d’aïllament tant físic com afectiu entre persones.
Quina és la importància de la tasca de l’EAPS en els moments en què vivim?
Com sabem, és de vital importància considerar aquells aspectes psicològics, socials i espirituals en l’atenció integral en persones que passen per una situació de malaltia amb pronòstic de vida limitat. Els EAPS garanteixen una atenció especialitzada en aquests aspectes i a més continuen oferint suport a les famílies després de la defunció de la persona. D’aquesta manera, es garanteix l’atenció i acompanyament en tots els moments en els quals pot haver-hi sofriment, així com situacions de complexitat.