27/02/2015

El Dr. Frederic Llordachs parla sobre eHealth als alumnes de Medicina

El Dr. Frederic Llordachs, metge,  fundador, soci i Global Business Development Manager de Doctoralia, va impartir una sessió sobre eHealth als alumnes de Medicina de la UIC la tarda del 19 de febrer.  El fundador de Doctoralia, plataforma en què els pacients poden opinar sobre els metges i que ja és present en vint països, va iniciar la seva presentació parlant de les principals tendències de l’eHealth, que agrupa realitats com la mHealth, el big data, la medical IT, la gamificació, etc.

Llordachs va repassar el perfil dels usuaris de l’e-Salut. A tall d’exemple, va explicar que la majoria d’usuaris de Doctoralia té més de 50 anys i que la franja d’usuaris de més de 65 anys és la que més creix. També va apuntar que un 25 % d’usuaris d’Internet fa cerques sobre salut cada dia. Per això, se’ls ha anomenat “ePacients” o pacients experts. Un 40 % d’aquests pacients fa cerques sobre salut abans d’anar al metge, i un 60 %, també en fa després, per comprovar el diagnòstic.

Analitzat el perfil dels pacients, el Dr. Llordach va parlar d’alguns casos d’èxit, com les xarxes de pacients experts, els projectes col·laboratius de metges per parlar d’un tema concret o el cas del @doctorcasado, un metge d’atenció primària molt actiu a Twitter. També va parlar de la Mayo Clinic i l’Hospital Sant Joan de Déu com a institucions referents en l’àmbit de l’eHealth. Malgrat tot, encara que existeixen casos d’èxit, la realitat és que molt pocs metges són presents a la xarxa de manera professional, només un 11 %. Algunes de les causes d’aquesta inactivitat són la por dels comentaris negatius, aspectes de confidencialitat i aspectes ètics en relació amb el tracte amb el pacient.

En el torn de preguntes, després d’haver parlat sobre apps, gamificació i realitat augmentada, es va obrir un debat interessant sobre el canvi que representarà aquesta realitat. Una de les conclusions més importants va ser que cal adaptar-se a aquesta situació. Un cas paradigmàtic és el dels fòrums de la salut, que moltes vegades són més desinformatius que informatius. En opinió de Llordachs, “el rol de guarda dels fòrums ningú no el dóna, cal apropiar-se’n, com a agents sanitaris”. Una altra de les grans conclusions és que malgrat que moltes coses canviïn en el sistema sanitari, el tracte humà amb el pacient no pot veure’s afectat. I aquest tracte, segons Llordachs, “s’està perdent”.