02/11/2022

El futur de les empreses: digital i amb impacte social

Dijous passat, 27 d’octubre, en una sessió en línia, des de l’Aula Magna de UIC Barcelona, va tenir lloc la quarta sessió del Cicle Emprèn, organitzat pel departament d’Alumni & Careers i el Vicerectorat de Recerca, Innovació i Transferència de Coneixement. En aquesta ocasió, els convidats van parlar de l’impacte social que poden tenir les empreses

L’emprenedoria amb propòsit pretén generar un canvi en la societat inspirant els altres amb els actes i la visió que té l’emprenedor. En aquesta línia, la nova sessió del Cicle Emprèn buscava parlar amb emprenedors que han fundat i dirigeixen empreses amb un propòsit social clar, que treballen per a la inclusió a la societat de persones amb diversitat funcional o que n’han quedat excloses.

Els ponents van ser: Laura Moreno, directora general d’EarthPulse, una empresa d’anàlisi de dades d’empreses, que busca ajudar a adaptar-se al canvi climàtic; Cristian Rovira, vicepresident del Grupo Sifu, empresa líder a Espanya i França en creació per a persones amb discapacitat, i Marga Maldonado, vicepresidenta del departament de Direcció de Persones de Qida, una empresa especialitzada en l’atenció domiciliària de persones necessitades.

Des del seu punt de vista, durant la taula rodona, presentada per la degana de la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials, Marta Mas, cada un dels ponents va explicar en quina mesura la seva feina té un impacte social i com es pot tenir una influència cada vegada més gran. En aquest sentit, Cristian Rovira, alumni d’ADE (1997), va afirmar que “en un futur més o menys proper, les empreses seran digitals i amb impacte social, perquè el mateix mercat farà que sigui així”.

El cas de Rovira —que dirigeix una empresa, amb 4.500 empleats amb algun tipus de discapacitat— té un impacte directe en les persones, perquè és l’empresa líder, a Espanya i França, en creació d’oportunitats per a tot tipus de persones. Però també hi ha un impacte ambiental, com és el cas d’EarthPulse, o un altre de directament personal, com el de Qida: “Mirem el futur amb optimisme —va dir Maldonado— i busquem la ‘triple M’: més persones que puguin viure més temps i amb més qualitat de vida a casa seva”.

De fet, amb Qida, UIC Barcelona té l’Aula Qida d’Atenció Integral Domiciliària, impulsada per l’Institut Universitari de Pacients, que ​​estudia els models d’atenció necessaris per satisfer les necessitats, a la residència habitual, de les persones que requereixen cures sanitàries i atenció pel que fa als aspectes socials derivats de la pèrdua de salut que els afecta.

La clau de l’èxit, com va resumir la degana, “rau en l’alineació en la missió de l’empresa, que s’agafa des de l’inici, però que es construeix de manera conjunta, en el dia a dia”.