- Més vistos
- Darrera visualització
El Projecte CASBA compleix deu anys amb la participació de UIC Barcelona School of Architecture a través de l’assignatura Accessibilitat
El 26 de gener, va tenir lloc una trobada al recinte Fabra i Coats, al districte de Sant Andreu, per celebrar els deu anys d’història del projecte CASBA-Comerços Accessibles sense Barreres Arquitectòniques a la ciutat de Barcelona
L’esdeveniment, en el qual van participar unes 150 persones, estava organitzat per l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració dels responsables de les associacions de comerciants de la ciutat i dels diferents districtes on s’han fet les anàlisis de millora de l’accessibilitat dels locals comercials adscrits a aquest projecte. En l’acte van participar activament professors i estudiants d’Arquitectura de diverses universitats, com la UPC, La Salle i UIC Barcelona, a través de la School of Architecture, els quals van fer balanç i van compartir les seves experiències en la millora de l’accessibilitat en els comerços analitzats en els diferents districtes de la ciutat. Per part de UIC Barcelona, hi va participar el professor de la School of Architecture Enrique Rovira-Beleta, que imparteix l’assignatura d’Accessibilitat.
El projecte CASBA va néixer el 2013 al districte de Ciutat Vella i ha permès l’anàlisi de l’accessibilitat física, sensorial (visual i auditiva), cognitiva i comunicativa de 53 equipaments públics, municipals o gestionats per entitats privades, i 924 comerços als deu districtes de la ciutat. CASBA fa servir la metodologia d’aprenentatge-servei perquè l’alumnat d’Arquitectura, conjuntament amb persones amb discapacitat de cada districte analitzat, diagnostiquin el nivell d’accessibilitat en els comerços de la ciutat, posant-se “en la pell de les persones amb mobilitat o comunicació reduïda temporalment o permanentment, persones grans, i persones amb discapacitat, per suggerir diferents propostes o recomanacions de millora de l’accessibilitat en aquests comerços”, tal com explica Enrique Rovira-Beleta.
Durant l’acte, Enrique Rovira-Beleta va explicar, per posar-hi context, el projecte d’accessibilitat de la ciutat de Barcelona: “Barcelona és una ciutat que, a partir dels Jocs Olímpics i Paralímpics de l’any 1992, fa més de 30 anys, s’ha anat transformant a poc a poc, fins a convertir-se en un referent en l’àmbit de l’accessibilitat, especialment als carrers i als mitjans de transport públic. Aquest projecte és una marca de la nostra ciutat, que segurament es replicarà en altres ciutats d’Espanya i del món, gràcies a l’esforç dels nostres alumnes”.
Des del curs 2017-2018, UIC Barcelona School of Architecture participa en aquest projecte amb els estudiants de l’assignatura d’Accessibilitat que imparteix Rovira-Beleta. El professor explica que “els alumnes en la seva majoria són estrangers i en molts dels seus països de procedència no hi ha ni tan sols normativa d’accessibilitat; per això, amb aquest exercici real, els nostres estudiants descobreixen la manera de millorar els diferents locals comercials i edificis analitzats, incorporant els requeriments de les normatives d’accessibilitat, i intentant sempre respectar al màxim el disseny original de la botiga o local analitzat. Rovira-Beleta afegeix que “incorporen l’accessibilitat de manera desapercebuda i amb el mínim cost econòmic en les diferents actuacions recomanades, perquè així el client (propietari del local) descobreixi que en moltes ocasions amb aquestes solucions de baix cost econòmic es pot millorar ostensiblement el confort, la comoditat i la seguretat del disseny dels espais i elements existents, gràcies a les mesures de l’accessibilitat universal i el disseny per a tothom”.
Rovira-Beleta va assenyalar que intenta sempre que els seus alumnes aprenguin “a retocar”, sense fer grans transformacions dels espais o elements analitzats, respectant sempre el disseny original de la botiga i intentant incorporar actuacions on s’inclogui no només la vista, sinó també l’oïda, l’olfacte, el tacte… i “sentit comú”, per fer així un “disseny universal per a totes les persones” que incorpori també les mesures d’accessibilitat perquè passin desapercebudes”.
Durant l’acte, les estudiants de UIC Barcelona School of Architecture Vitoria Hörz Saviano i Zoe Bramchtein van compartir les seves experiències en el projecte CASBA. Bramchtein va participar en la taula rodona explicant la seva experiència en el curs anterior, i com ha anat evolucionant en la seva manera de dissenyar i projectar els treballs incorporant sempre les mesures d’accessibilitat per millorar la qualitat de vida de totes les persones. Per la seva banda, Hörz va mostrar el treball de l’assignatura obligatòria Accessibilitat de 3r curs per a la botiga La Deesa del Bosc i va explicar: “He fet una anàlisi espacial detallada dibuixant sobre les fotografies que vaig fer de la botiga; a més a més de suggerir les intervencions necessàries i imprescindibles per millorar l’accessibilitat d’aquest establiment, com el servei higiènic i la dutxa, la rampa, els senyals per aconseguir la comunicació interactiva, i la reorganització espacial dels mobles… per plantejar una proposta de projecte que potenciés no només la qualitat espacial de la botiga, sinó també altres aspectes com la identitat visual i el màrqueting”. Ha incorporat catifes, que copien la identitat de la botiga amb la forma i els colors de fulles, a més de garantir-ne la seguretat i accessibilitat evitant el terra relliscós i incorporant espais i elements que incloguin en el disseny els cinc sentits de l’ésser humà.
“La clau de l’èxit del projecte CASBA és l’aliança entre persones usuàries i personal tècnic (estudiants d’universitats), i professionals de l’Ajuntament”, va afirmar el Sr. Joan Ramon Riera, regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat, i president de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat-IMPD de Barcelona; que va clausurar l’acte, conjuntament amb la Sra. Josefina Antonijuan, vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC.