- Més vistos
- Darrera visualització
Els càlculs de dosis més complexos i la conversió d’unitats, principals errors en el càlcul de dosis dels medicaments
És una de les principals conclusions de l’estudi realitzat per investigadors del Departament d’Infermeria amb l’objectiu d’analitzar en quins aspectes concrets els estudiants d’Infermeria cometen errors en calcular les dosis dels medicaments, i poder adaptar el contingut acadèmic per millorar les habilitats de càlcul dels alumnes.
El dosatge i l’ús adequat dels medicaments són factors rellevants per aconseguir que el pacient rebi la dosi exacta del fàrmac per assegurar l’eficàcia clínica, a més de protegir el pacient de reaccions adverses provocades per la toxicitat pròpia del medicament. No obstant això, la recerca internacional mostra que als estudiants d’Infermeria els resulta difícil calcular les dosis, i les habilitats numèriques són crucials per garantir una gestió segura de la medicació.
Amb l’objectiu d’identificar quins dels aspectes concrets del procediment de càlcul de dosi s’associen amb més freqüència a errors, els investigadors del Departament d’Infermeria Laia Wennberg, Pilar Fuster, Encarna Rodríguez, Albert Gallart i Mireia Llauradó han portat a terme l’estudi “Where do nursing students make mistakes when calculating drug doses? A retrospective study”.
L’estudi ha estat publicat a la revista d’investigació acadèmica BMC Nursing i s’ha realitzat a partir de l’anàlisi retrospectiva d’un total de 285 exàmens escrits fets per alumnes dels tres primers cursos del grau en Infermeria, que incloïen exercicis de càlcul de dosis. El treball ha permès avaluar, en relació amb 23 categories acordades que reflectien diferents tipus de càlcul o passos en el procés de càlcul, la relació entre la presència d’errors i la proporció de respostes finals correctes i incorrectes entre més de 1.000 exercicis de càlcul de dosis.
Tot i que els estudiants d’etapes posteriors de la carrera cometen menys errors, els resultats de l’estudi mostren que els errors més comuns estan relacionats amb la conversió d’unitats, conceptes més complexos com la concentració màxima i la dilució mínima, o no contextualitzar la resposta al cas clínic.
Foto:
© Ariadna Creus i Àngel García / Banc d’Imatges Infermeres