27/06/2014

Els grans reptes educatius, a debat a la UIC

Pedagogs, filòsofs, psicòlegs i mestres han analitzat aquest semestre els principals reptes del sector educatiu en el cicle de conferències «Edu_al dia», organitzat per Alumni i la Facultat d'Educació.

Filòsofs com Gregorio Luri, doctors en Ciències de l’Educació com Pere Marquès o pedagogs com Josep Masabeu han participat de gener a juny en el cicle de conferències “Edu_al dia ”, que ha organitzat la Facultat d’Educació de la UIC juntament amb l’agrupació Alumni de la Universitat. Quins són els límits de l’escola en l’educació dels infants? Quin model educatiu necessita el país per lluitar contra el fracàs escolar? Com es gestiona la integració dels immigrants a l’escola per afavorir la cohesió social? Quin paper tenen les noves tecnologies en la millora del rendiment acadèmic? Aquests han estat alguns dels reptes analitzats durant aquest semestre a “Edu_al dia ”.

"Edu_al dia ” va néixer amb la idea d’“enfortir les relacions entre els membres Alumni de la Facultat d’Educació de la UIC i contribuir a l’oferta de formació contínua de qualitat, oberta a tots els públics del sector educatiu”, tal com ha manifestat el degà de la Facultat d’Educació de la UIC, el Dr. Enric Vidal.

La primera sessió del cicle la va impartir el gener José Luis González, director de la British School de Barcelona, que va parlar del que considera un “imperatiu moral”: el plurilingüisme. “L’escola té la responsabilitat social de formar joves perquè siguin ciutadans del món”, manifestava González.

Gregorio Luri, filòsof i pedagog —autor, entre altres, de L'escola contra el món: l'optimisme és possible  —, es va referir en la segona sessió als grans debats pedagògics en l’àmbit internacional, i en aquest context ha destacat que “els mestres hem de poder educar per impregnació; però només tindrem capacitat d’impregnació si tenim conviccions fermes. Només així podrem ajudar els alumnes”.

Per la seva banda, Carles Armengol, secretari general adjunt de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, va criticar el vaivé de sistemes educatius i va insistir en el fet que l’escola no és una eina per adoctrinar els alumnes: “L’educació, independentment del color polític del sistema, s’ha de complementar a casa; els pares, els amics, la televisió o els diaris són agents que també transmeten idees”.

El pedagog Josep Masabeu es va referir en la seva sessió a la immigració a l’escola. “La immigració i la cohesió social en temps de crisi és, probablement, el repte més complex que el nostre país ha d’afrontar actualment”, va comentar Masabeu. “El sistema educatiu és, per tant, el factor clau en el procés de la cohesió social d’un país, que permet i facilita l’ascensor social”, va assegurar el pedagog.

Marc Masip, psicòleg i fundador de Desconnecta@, va tractar en la penúltima sessió l’ús de les noves tecnologies a casa i a l’aula, i com aquestes afecten la cohesió familiar i el rendiment acadèmic. “Espanya és l’Estat d’Europa amb més addicció a Internet, l’objectiu de Desconnecta@ és precisament buscar estratègies per corregir conductes inadequades”, va argumentar el psicòleg, que va concloure que les noves tecnologies no són ni bones ni dolentes per naturalesa, tot depèn de l’ús que en fem.

L’última sessió, que va tenir lloc el dimecres, va ser a càrrec del doctor en Ciències de l’Educació Pere Marquès, que va parlar sobre el currículum bimodal com a eina per lluitar contra el fracàs escolar. A Espanya, el fracàs escolar supera el 30%, cosa que Marquès va considerar “inadmissible”. Amb el currículum bimodal, no és que es rebaixi el fracàs al 10% sinó entre un terç i el 50% del 30% de fracàs global, segons un estudi fet en 18 escoles en què s’ha posat a prova el sistema.

“Edu_al dia” ha atret durant aquest semestre nombrosos professionals del sector de l’educació. “La Facultat d’Educació de la UIC tanca aquest cicle de conferències amb la intenció de reprendre’l el curs que ve, gràcies a la bona acollida registrada”, ha apuntat el degà de la Facultat, el Dr. Enric Vidal.